لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

گزارش به کنگره؛ ایران بدنبال رویارویی است؟


به گفته ژنرال پتراوس، ايران از طريق نيروی قدس سپاه پاسداران، در امور عراق مداخله می کند.
به گفته ژنرال پتراوس، ايران از طريق نيروی قدس سپاه پاسداران، در امور عراق مداخله می کند.

ژنرال ديويد پتراوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق روز دوشنبه در گزارش خود به کنگره آمريکا گفت که ايران از طريق نيروی قدس سپاه پاسداران، در امور عراق مداخله می کند.


در واکنش به اين سخنان، محمد علی جعفری، فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمريکا هشدار داد که «تهران همه نقاط ضعف دشمنان انقلاب اسلامی در عراق و افغانستان را شناسايی کرده و بر اساس اين نقاط ضعف، بنيه دفاعی ايران تقويت شده است.»


در همين حال موفق الربيعی، مشاور امنيت ملی عراق روز سه شنبه با استقبال از گزارش ژنرال پتراوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق و رايان کروکر سفير آمريکا در بغداد گفت: صدور چنين گزارش هايی بيانگر ميزان شفافيت تعامل در ارزيابی از اوضاع است و عراق تلاش خواهد کرد با همکاری هم پيمانان خود مشخص کند تا چه زمانی نيروهای ائتلاف به طور مستقيم در عراق حضور خواهند داشت.


ایران بدنبال رویارویی؟


ژنرال ديويد پتراوس، در گزارش خود به کنگره آمريکا گفت :« برای رهبران عراق و نيروهای ائتلافی روشن است که ايران از طريق نيروی قدس سپاه پاسداران می خواهد گروه هايی را در عراق مبدل به نيرويی مانند حزب الله کند تا منافع ايران را تامين کرده و از طريق آن با دولت عراق و نيروهای ائتلاف بجنگد.»


  • با توجه به صحبت هايی که فرماندهان نظامی ايران مطرح می کنند من معتقدم که ايران به دنبال يک رويارويی و يا دفاع از خود در برابر آمريکا است و بنابراين عادی خواهد بود که ايران در اين راه از تمام امکانات استفاده کند و برنامه ايران يک برنامه گسترده دفاعی در برابر وجود نيروهای آمريکايی در منطقه است.

  • حسن هاشمیان، تحلیلگر مسائل خاورمیانه

آمريکا بارها ايران را متهم به حمايت از شورشيان در عراق کرده است. اما دولت ايران اين اتهامات را بی اساس دانسته و اعلام کرده هدف اين کشور حمايت از دولت عراق و ايجاد ثبات در اين کشور است.


حسن هاشميان، استاد دانشگاه و تحليلگر مسايل خاورميانه در تهران به راديو فردا می گويد: ايران اين بار هم اتهام دخالت در امور عراق از طريق سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران را تکذيب خواهد کرد.


با اين حال وی معتقد است که «ايران به دنبال رويارويی با آمريکا است و از تمام وسايل برای اين منظور استفاده می کند.»


آقای هاشميان می گويد:« با توجه به صحبت هايی که فرماندهان نظامی ايران مطرح می کنند من معتقدم که ايران به دنبال يک رويارويی و يا دفاع از خود در برابر آمريکا است و بنابراين عادی خواهد بود که ايران در اين راه از تمام امکانات استفاده کند و برنامه ايران يک برنامه گسترده دفاعی در برابر وجود نيروهای آمريکايی در منطقه است. با توجه به اينکه شنيده می شود آمريکا نیز برنامه وسيعی برای حمله به ايران دارد.»


با اين حال اين استاد دانشگاه معتقد است: علی رغم آنکه فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق می گويد که ايران می خواهد از طريق شبه نظاميان شيعه با دولت عراق و سربازان آمريکايی مقابله کند، نبايد تصور کرد که سپاه بدر و سپاه مهدی به طور کامل در اختيار ايران هستند.


این کارشناس مسايل خاورميانه در توضيح اين مسئله می افزايد: «سپاه بدر و مجلس اعلا در ماه های اخير اصلاحاتی در خود ايجاد کرد که بيشتر از ايران دور شود و به نيروهای عراقی از جمله مرجعيت آيت الله سيستانی نزديک شود.»


وی افزود: من معتقدم ديگر مثل گذشته که سپاه بدر و مجلس اعلا در ايران بوده، نمی توانيم بگوييم که اين دو گروه کاملا و به شکل دربست دراختيار ايران هستند و به نفع ايران عمل می کنند. جيش المهدی نيز وضعيت پيچيده ای دارد. برخی از نيروهای اين سپاه به شدت با ايران مخالف هستند و از سران سابق حزب بعث هستند. بنابر اين جيش المهدی را نمی توان در اختيار ايران تصور کرد. اما نبايد فراموش کنيم که ايران در برخی گروه های عراقی نفوذ دارد.


«تهران سلاح برای شورشیان می فرستد»


ژنرال پتراوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق در گزارش خود به کنگره آمريکا همچنين بار ديگر اعلام کرد: ايران برای گروه های شورشی عراقی سلاح و مهمات می فرستد و شورشيان عراقی اين سلاح ها را برای کشتن نيروهای آمريکايی و عراقی استفاده می کنند.


حسن هاشميان می گويد: که اثبات اين مساله که ايران به عراق سلاح و مهمات می فرستد بايد توسط سازمان های بی طرف مانند سازمان ملل متحد صورت گيرد.


وی می افزايد: ايران به حدود ۳۷ دولت يا طرف خارجی سلاح می فروشد. بنابراين اين مسئله که سلاح های ايران در جايی مثل عراق پيدا شود، موضوعی عادی است. ولی اينکه اين مساله اثبات شود که سلاح های ايران با برنامه های خاصی به نيروهای عراقی منتقل می شود به نظر من نيازمند تاييد و اثبات توسط سازمان های بی طرفی است که بايد در اين زمينه نظر خود را اعلام کنند. ولی نبايد فراموش کرد که به هر حال ايران اکنون در جبهه های مختلفی مثل فلسطين و لبنان هم با آمريکا درگير است.


  • اگر آمريکا هم اکنون از عراق خارج شود، در اين کشور حمام خون راه خواهد افتاد.
  • حسن هاشمیان

در همين حال روز دوشنبه، رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد که به همراه ژنرال پتراوس به کنگره آمريکا گزارش می دهد، گفت: اگر آمريکا عراق را به حال خود رها کند، ايران برنده خواهد شد و بر منابع اين کشور تسلط خواهد يافت


.

وی گفت:« بدون شک ايران می تواند برنده اين سناريو باشد. در صورتی که آمريکا، عراق را رها کند. ايران بر تمام منابع و احتمالا سرزمين عراق مسلط خواهد شد. رييس جمهوری ايران پيشتر اعلام کرده بود ايران هر گونه خلايی در عراق را پر خواهد کرد. در چنين شرايطی آنچه آمريکا برای مقابله با القاعده و ديگر گروه های افراط گرا انجام داده، به راحتی بر باد خواهد رفت و آنها می توانند عراق را پناهگاهی امن برای عمليات منطقه ای و بين المللی خود کنند.»


حسن هاشميان، استاد دانشگاه و تحليلگر مسايل خاورميانه اين گفته محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران را که گفته است «در صورت خروج نيروهای آمريکا از عراق، ايران خاضر است خلاء امنيتی را پر کند»، اشتباه استراتژيک بزرگی می داند و می گويد:« اين مساله به شدت از سوی مخالفان ايران در عراق، از سوی جهان عرب و از سوی آمريکايی ها از لحاظ تبليغاتی مورد توجه قرار گرفت و به شدت اين مسئله مطرح می شود که ايران خواهان اشغال عراق پس از آمريکا است. اين اشتباه رييس جمهوری ايران موجب شد نيروی گسترده ای از مخالفان ايران اکنون در موضوع عراق بر ضد ايران با هم متحد شده اند و به اعتقاد من آقای احمدی نژاد نبايد چنين اشتباهی می کرد.»


اين استاد دانشگاه در ادامه می گويد: اگر آمريکا هم اکنون از عراق خارج شود، در اين کشور حمام خون راه خواهد افتاد.


XS
SM
MD
LG