لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۶

درخواست دولت برای افزایش بودجه واردات بنزین


ميانگين مصرف روزانه بنزين در ايران حدود هشتاد ميليون ليتر اعلام شده است.
ميانگين مصرف روزانه بنزين در ايران حدود هشتاد ميليون ليتر اعلام شده است.

يک مقام وزارت نفت جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت درخواستی را برای افزايش بودجه واردات بنزين به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.


حجت الله غنيمی فرد، مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران گفت که براساس پيشبينی های سال گذشته، پيش از سهميه بندی مصرف بنزين، ميزان بودجه مورد نياز دولت برای واردات بنزين، نزديک به هفت ميليارد دلار برآورد شده بود که دو نیم ميليارد دلار آن مورد تاييد قرار گرفت.


وی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است که سهميه بندی بنزين موجب کاهش ميزان بنزين وارداتی شده و پيش بينی می شود که اگر وضع به همين روال پيش رود، تا پايان سال جاری، به طور متوسط، نياز به وارد کردن روزانه ۱۵ ميليون ليتر بنزين باشد.


به گفته آقای غنيمی فرد، در نيمه اول سال ۸۶ روزانه ۳۵ ميليون ليتر بنزين وارد ايران می شده است.



تيرماه گذشته، وزير نفت ايران گفته بود که بحثی برای واردات بيشتر بنزين صورت نگرفته است اما اگر ضرورتی در اين زمينه احساس شود دولت تصميم خواهد گرفت.
ايران با وجود آن که يکی از بزرگترين توليد کنندگان نفت خام در جهان است با اين حال فاقد توانايی کافی در صنعت پالايش است و به همين علت مجبور است حدود ۴۰ درصد از بنزين مورد نياز خود را وارد کند.


دولت محمود احمدی نژاد از پنجم تيرماه امسال طرح سهميه بندی بنزين را به اجرا گذاشته است ولی مسوولان ستاد بررسی نحوه اجرای اين طرح، بدليل اعتراض ها، در مواردی مجبور شده اند سهميه بنزين خوردوها را افزايش دهند.

واردات گسترده بنزين


ايران با وجود آن که يکی از بزرگترين توليد کنندگان نفت خام در جهان است با اين حال فاقد توانايی کافی در صنعت پالايش است و به همين علت مجبور است حدود ۴۰ درصد از بنزين مورد نياز خود را وارد کند.



ميانگين مصرف روزانه بنزين در ايران حدود هشتاد ميليون ليتر اعلام شده است که تنها حدود ۴۵ ميليون ليتر آن در داخل توليد می شود.


بر پايه آمار منابع رسمی جمهوری اسلامی، ايران در سال ۱۳۸۵ معادل پنج ميليارد دلار بنزين وارد کرده و در سال جاری نيز برای وارد کردن اين کالا، بايد معادل همين رقم يا بيشتر هزينه کند.


برای تحويل بنزين به ايران، هر ماه سی فروند کشتی حامل اين محصول در سواحل شمالی و جنوبی ايران پهلو می گيرند. شانزده کشور به ايران بنزين می فروشند که در راس آنها امارات، هند و هلند جای دارند.


سهميه بندی بنزين در ايران در حالی ادامه می يابد که بخش های زيادی از مردم دچار مشکلات زياد برای تهيه سوخت مازاد خود هستند و به رغم مصوبه مجلس، خبری از عرضه آزاد بنزين نيست.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز هجدهم تيرماه اعلام کرد که عرضه آزاد بنزين در برنامه دولت نيست.


به گفته وی، «در شرايط کنونی آزادسازی قيمت بنزين سم مهلکی برای اقتصاد است؛ چرا که تورم را ١٠٠ درصد می کند.»


آقای احمدی نژاد گفته بود:«قدرت های بزرگ کميته ای برای جلوگيری از خودکفايی بنزين در ايران تشکيل داده اند و گفته اند که اگر ايران در بنزين خودکفا شود، شکست ناپذير می شود و به الگويی برای ديگر کشورها هم تبديل می شود.»


اعلام سهميه بندی بنزين در شامگاه سه شنبه، پنجم تيرماه سال جاری، باعث بروز ناآرامی ها در سراسر ايران شد.


در پايتخت، مردم خشمگين به پمپ بنزين ها هجوم بردند و دوازده پمپ بنزين را در تهران و اسلامشهر به آتش کشيدند، اتوبان های نيايش و رسالت را بستند، و عليه برخی از مقامات شعار دادند.


XS
SM
MD
LG