لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

نظرسنجی مؤسسه پیو: استقبال بیشتر مسلمانان از افزایش نقش اسلام در زندگی سیاسی


مسلمانان اندونزی پس از اقامه نماز جماعت در یکی از مساجد جاکارتا
مسلمانان اندونزی پس از اقامه نماز جماعت در یکی از مساجد جاکارتا
بر اساس جديدترين نظر سنجی مؤسسه تحقيقاتی پیو (PEW) بيشتر مسلمانان جهان از افزايش نقش اسلام در زندگی سياسی کشورشان استقبال می‌کنند و آن را امر مثبتی می‌دانند.

درصد بالايی از شرکت‌کنندگان در اين نظرسنجی در کشورهای پاکستان، مصر، نيجريه و اردن موافق تغيير قوانين کشورشان برای همسو ساختن آن با شريعت اسلامی هستند.

اين دسته از مسلمانان جهان، موافق اجرای حکم سنگسار برای متهمين به زنا، قطع دست برای دزدها و اجرای حکم اعدام برای کسانی هستند که از اسلام به اديان ديگر گرويده‌اند.

در پاکستان، حدود ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان در اين نظر سنجی حتی گفته‌اند که از تصويب قانونی برای جدا ساختن زنان و مردان در محل کار حمايت خواهند کرد.

در عين حال بيشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، کشمکش و جدال بين اسلام بنيادگرا و اسلام مدرن در کشورشان را تأیید کرده‌اند.

گرچه در کشورهايی مانند اندونزی، مصر، نيجريه و اردن بيش از ۷۰ درصد مردم نقش اسلام در سياست را مثبت ارزيابی می‌کنند ولی در عين حال بيشتر کشورهای مسلمان به اسلام مدرن و معتدل تمايل نشان می‌دهند.

در ترکيه که کشوری سکولار و غير دينی است ولی دولتی اسلام‌گرا در آن حاکم است ۸۴ درصد از شرکت‌کنندگان در اين نظرسنجی خود را با اسلام مدرن و معتدل همسو می‌دانند و در لبنان که متشکل از مسلمانان و مسيحيان است، سه چهارم مردم اسلام بنيادگرا را نفی می‌کنند.

اما در مصر و نيجريه، بيش از نصف مردم خود را با بنيادگرايان اسلامی همسو می‌دانند.

ميزان حمايت از احزاب و گروه‌های مسلمان شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان و حماس در کشورهای مختلف نيز تفاوت‌های محسوسی نشان می‌دهد.

در کشورهايی مانند اردن که هزاران فلسطينی در آن زندگی می‌کنند و در لبنان که مقر حزب‌الله است، حماس و حزب‌الله طرفداران زيادی دارند ولی در کشورهايی مانند ترکيه و پاکستان افکار عمومی از حماس و حزب‌الله لبنان حمايت نمی‌کند.

گروه القاعده هم در کشورهای مسلمان محبوبيتی ندارد و تنها در نيجريه نزديک به نيمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از اين گروه حمايت کرده‌اند.

اين نظر سنجی در اواخر بهار سال جاری ميلادی انجام گرفته و بيش از هشت هزار نفر از هفت کشور مسلمان جهان در گفت‌وگوهای رودررو به پرسش‌های مؤسسه پیو پاسخ داده‌اند.
XS
SM
MD
LG