لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

مايکل فلپس به ششمين طلای المپيک پکن رسيد


فلپس با رکورد مجموع ۱۲ مدال طلای المپيک، از مجموع مدال های طلای بسياری از کشورهای جهان در تاريخ المپيک جلوتر است. (عکس: EPA)
فلپس با رکورد مجموع ۱۲ مدال طلای المپيک، از مجموع مدال های طلای بسياری از کشورهای جهان در تاريخ المپيک جلوتر است. (عکس: EPA)

مايکل فلپس، شناگر آمريکايی و ورزشکار برتر تمام المپيک های تاريخ، روز جمعه ۱۵ مرداد به ششمين مدال طلای خود دست يافت.


فلپس که قصد دارد رکورد هفت مدال طلای هموطنش، مارک اسپيتز در يک المپيک را بشکند، اکنون با شش مدال طلا با تعداد طلای خود در المپيک ۲۰۰۴ آتن برابری کرده است.


فلپس با رکورد مجموع ۱۲ مدال طلای المپيک، از مجموع مدال های طلای بسياری از کشورهای جهان در تاريخ المپيک جلوتر است.


فلپس پس از دستيابی به ششمين طلای المپيک پکن، آن را در ژاکت گرمکن خود جای داد و بی درنگ آماده شنايی ديگر شد.


به گفته او «تاريخ نمی تواند منتظر بماند.»


شنای بعدی او در مرحله نيمه پايانی ۱۰۰ متر پروانه بود که راهيابی او به فينال با زمانی بيشتر از ميلوراد ساويچ از کرواسی بود. برای او دو مدال تاريخساز ديگر باقی مانده است.


او در پکن از شش مسابقه شش طلا بدست آورده است و پيروزی جمعه با يک رکورد جهانی ديگر بود.


فلپس پس از بردن مسابقه ۲۰۰ متر چهار شنای انفرادی مثل هميشه به طناب خط مسابقه تکيه داد اما اين بار وقتی زمان يک دقيقه ۵۴ ثانيه و ۲۳ صدم ثانيه روی تابلو شروع به چشمک زدن کرد، دست چپ خود را بالا نبرد و احساساتی نشان نداد.


زمان او دو ثانيه بهتر از نفر دوم اين مسابقه بود. فلپس با برپايی ششمين رکورد جهانی اش در چين اين بار رکورد جهانی يک ماه پيش خود به ميزان يک دقيقه و ۵۴ ثانيه و ۸۰ صدم ثانيه را کاهش داد.


او گفت: «دو مسابقه بعدی بسيار مهم هستند. من بايد تا آنجا که می توانم انرژی بدنی و احساسی خود را حفظ کنم.»


فلپس در حالی با تعداد طلاهای خود در آتن برابر کرده است که در آن المپيک دو مدال برنز هم برد.


او با ۱۲ مدال طلا رکورد دو روز پيش خود در بيشترين مدال طلا را هم در تاريخ المپيک شکست اما هدف او شکستن رکورد هفت مدال طلا در يک المپيک است.


مارک اسپيتز آمريکايی در شنای المپيک ۱۹۷۲ مونيخ به هفت مدال طلا دست يافت. شکستن اين رکورد، از فلپس بزرگترين المپين تاريخ را می سازد.


وقتی لاژلو سه از مجارستان در ۲۰۰ متر چهار شنا در پشت سر فلپس دوم شد و مدال نقره گرفت، اظهار کرد: «شکست از يک شناگر برتر شرم آور نيست.»


پس از شناگر مجاری، رايان لاچته از آمريکا سوم شد و به هدفش برای دومين طلای المپيک نرسيد. او درست ۲۹ دقيقه پيش از اين مسابقه، قهرمان ۲۰۰ متر شنای پشت مردان شده بود.


XS
SM
MD
LG