لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

پینوشه در دو نگاه


آگوستو پینوشه، روز يکشنبه ، ۱۱ دسامبر در سن ۹۱ سالگی و به دليل نارسايی قلبی درگذشت.
آگوستو پینوشه، روز يکشنبه ، ۱۱ دسامبر در سن ۹۱ سالگی و به دليل نارسايی قلبی درگذشت.


آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی روز يکشنبه ، ۱۱ دسامبر و در سن ۹۱سالگی به دليل نارسايی قلبی درگذشت . در اینجا نگاهی داریم به پنج مقطع مهم زندگی سياسی وی که برگرفته از گزارش های رویترز در همین زمینه است.


- هنگامی که پینوشه طی يک کودتای خونين در يازدهم سپتامبر ۱۹۷۳ رييس جمهور مارکسيست اين کشور سالوادور آلنده را سرنگون کرد وی فرماندهی کل ارتش شيلی را برعهده داشت. آلنده که نمی خواست تسليم کودتاگران شود در جريان اين کودتا خودکشی کرد.


- در طول دوران حکومت پينوشه از ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰ نزديک به سه هزار تن در خشونت های سياسی جان باختند، ده ها هزار تن شکنجه شدند و حدود ۲۰۰ هزار نفر به تبعيد تن دادند .


- پينوشه در همه پرسی سال ۱۹۸۸ نتوانست اکثريت آرای لازم را به دست آورد و سال ۱۹۹۰ از قدرت کناره گرفت ولی همچنان رياست ارتش را حفظ کرد . ا و کرسی نمايندگی مادام العمر سنا را از آن خود ساخت که برای جنبه قانونی بخشيدن به اين عمل خود ، آن را به عنوان متمم به قانون اساسی شيلی افزود



.


- سال ۱۹۹۸ هنگامی که پينوشه در لندن به سر می برد يک قاضی اسپانيايی درخواست استرداد وی را به دولت بريتانيا ارايه کرد چرا که دلايل و شواهدی مبنی بر اسپانيايی بودن برخی از قربانيان رژيم وی دردست داشت . با اين درخواست قاضی اسپانيايی ، پينوشه مجبور شد ۱۷ ماه در بازداشت خانگی به سر برد تا آن که سرانجام دولت بريتانيا بنا بر دلايل پزشکی بابازگشت وی به شيلی موافقت کرد که البته اين دعوی در شيلی نيز این بارتوسط خانواده قربانيان شيليايی رژيم وی ادامه يافت.


-۲۵ نوامبر سال ۲۰۰۶ در جشن ۹۱سالگی اش، پينوشه طی بيانيه ای « مسووليت سياسی » اعمال انجام شده در دوران حکومت خود را بر عهده گرفت ولی دليل همه آن اعمال را « عظمت بخشيدن به شيلی و جلوگيری از تجزيه آن » عنوان کرد.


فراز های مهم زندگی پينوشه


آنچه در پی می خوانيد زندگی پينوشه است در چند فراز.


۲۵نوامبر ۱۹۱۵:تولد در « والپاريزو »، شيلی.


۳۰ژانويه ۱۹۴۳: ازدواج با لوسيا هيريات که ثمره اش تولد پنج فرزند است .


۱۱سپتامبر ۱۹۷۳:در مقام فرماندهی کل ارتش شيلی دست به کودتای نظامی بر عليه رييس جمهور سوسياليست ، سالوادور آلنده ، می زند.پينوشه به عنوان رهبر مجمع نظامی قدرت را در درست می گيرد.


۳۰سپتامبر ۱۹۷۳:پليس مخفی شيلی با منفجر کردن اتومبيل کارلوس پرات فرمانده سابق نظامی شيلی باعث قتل وی و همسرش می شود.


۱۹۷۶:مانوئل کنتره راس، رييس پليس مخفی پينوشه نسبت به اجرای « پيمان عمليات کندور» با همکاری ساير رژيم های نظامی آمريکای جنوبی اقدام می کند. پيمانی که رژيم های ياد شده را نسبت به همکاری با يکديگر به منظور تعقيب و حذف مخالفانسياسی ملزم می سازد


.


۲۱ سپتامبر ۹۷۶۱:ماموران مخفی شيلی ، ديپلمات تبعيدی اين کشور « اورلاندو لترير» را در واشنگتن به قتل می رسانند.


۱۱ مه ۱۹۸۳:نخستين تظاهرات خيابانی بر عليه پينوشه . اين تظاهرات از اتحاد گروه های چپ گرا به منظور اعاده دموکراسی به دنبال دو سال نابسامانی اقتصادی شکل می گيرد و تمام سال ادامه می يابد.


۷ سپتامبر ۱۹۸۶:پينوشه از يک سوءِ قصد جان سالم به در می برد.


۵ اکتبر ۱۹۸۸:نتيجه يک همه پرسی که به دليل فشارهای داخلی و بين المللی به پينوشه تحميل شد ، وی را مجبور به کناره گيری از قدرت می کند.


۱۹۹۰ :پاتريسيو آيلوين ، رييس جمهور منتخب ، قدرت را در دست می گيرد ولی پينوشه همچنان فرماندهی کل نيروهای مسلح را تحت اختيار خود نگاه می دارد.


۱۹۹۰:کميسيون حقيقت يابی و رفع اختلاف ، گزارشی منتشر می کند که به طور دقيق به افشای حقايقی پيرامون مرگ ۲۲۰۰ نفر در دوران حکومت نظامی می پردازد.


۱۶ اکتبر ۱۹۹۸:پليس بريتانيا بر اساس درخواست يک مرجع قضايی اسپانيا دست به بازداشت پينوشه در بيمارستانی واقع در لندن می زند که وی به منظور انجام يک عمل جراحی در آن بستری بود. اتهام پينوشه در حکم بازداشت ، شکنجه و قتل عنوان شده است.


۳مارس ۲۰۰۰:پينوشه به شيلی باز می گردد چرا که دولت بريتانيا به دليل ملاحظات پزشکی تصميم می گيرد درخواست مرجع قضايی اسپانيا را ناديده بگيرد


.


اگوست ۲۰۰۰:دادگاه عالی شيلی با سلب مصونيت سياسی پينوشه، او را به دادگاه فرا می خواند تا پاسخگوی پرونده ای در زمينه نقض حقوق بشر و رشته قتل های دوران حکومتش باشد ولی همين دادگاه ده ماه بعد پرونده ياد شده را به دليل عدم توانايی روحی ،روانی پينوشه برای پيشبرد مراحل قضايی کنارمی نهد.


جولای ۲۰۰۴:دادگاه شيلی تحقيقاتی را برای بررسی منبع ميليون ها دلار پول در حساب های بانکی مخفی پينوشه به جريان می اندازد.يک سال بعد اين تحقيقات به نتايجی در زمينه تقلبات مالياتی ختم می شود. تحقيقات در مورد اختلاس و سوءِ استفاده مالی ادامه می يابد.


اگوست ۲۰۰۴:دادگاه عالی شيلی با سلب مصونيت سياسی پينوشه، او را برای پاسخگويی در مورد قتل ۱۹ نفر در جريان عمليات کندور فرا می خواند. چندی بعد بنا به ملاحظات پزشکی اين پرونده کنار گذاشته می شود.


XS
SM
MD
LG