لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

صليب سرخ: صدها نفر در نتيجه درگيری سپاه پاسداران و پژاک آواره شده اند


کميته بين المللی صليب سرخ اعلام کرد که در نتيجه درگيری ميان نيروهای نظامی ايران و شورشیان کرد در مرز ايران و عراق صدها نفر از مردم روستاهای کردستان عراق آواره شده اند. همزمان وزير امور خارجه جمهوری اسلامی از ارائه مستندات تهران به آلمان مبنی بر «تروريست بودن» گروه پژاک خبر داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از روز شنبه تهاجم وسيعی را به پايگاه های گروه پژاک- شاخه پ کا کا ترکيه- در خاک کردستان عراق آغاز کرده است. در جريان اين درگيری حداقل هشت نفر از نيروهای نظامی ايران از جمله چند فرمانده سپاه پاسداران کشته شده اند و پژاک نيز تاييد کرده که سه نفر از نيروهای آن در اين درگيری ها جان باخته اند.

کميته بين المللی صليب سرخ در بيانيه ای گفته است که برای بيش از ۸۰۰ نفر از مردمی که در نتيجه گلوله باران روستاهای آنها در کوهستان های قنديل کردستان عراق آواره شده اند کمک های انسان دوستانه ارسال کرده است.

در اين بيانيه آمده است: «کسانی که آواره شده اند تمام مايملک خود را جا گذاشته اند و اکنون زير سرپناه های موقت، چادر يا در خانه های پر جمعيت بستگان يا دوستان خود به سر می برند و تعداد کمی از آنها قادر به تامين مسکن اوليه برای اقامت خود هستند.»

در همين زمينه سازمان بين المللی مهاجرت که مقر آن در ژنو است روز یکشنبه اعلام کرده بود که برای آوارگان مواد اوليه مورد نياز از جمله تختخواب، وسايل پلاستيکی و دستگاه های تصفيه آب فرستاده است.

اين سازمان نيز در موضعی مشابه با صليب سرخ گفته است که در جريان درگيری ميان سپاه و پژاک صدها نفر آواره شده اند.

سازمان بين المللی مهاجرت افزوده است: «خانواده های آواره ناچار شده اند که برای فرار از آتشباری توپخانه بر روی روستاهايشان خانه های خود را ترک کرده و به اردوگاهی در کيلومترها دورتر بروند.»

شورشيان پژاک که در کوهستان های کردستان عراق مستقر هستند در سال های اخير درگيری های خونينی با نيروهای نظامی ايران داشته اند که در نتيجه آن، دهها نفر از دو طرف کشته شده اند.

دولت اقليم کردستان عراق بارها از جمهوری اسلامی ايران خواسته است تا به تماميت ارضی اين کشور احترام گذاشته و از گلوله باران روستاهای اين منطقه خودداری کند.

در ايران نيز، محمد پاکپور، فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران، از دولت بغداد و مقام های کردستان عراق خواسته است تا مانع حملات گروه پژاک به ايران از خاک اين کشور شوند.

«مستندات ايران در باره پژاک»

در همين حال، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی برخورد با گروه پژاک را حق خود می داند و از تماس با وزير امور خارجه آلمان درباره گروه پژاک خبر داده است.

وی روز دوشنبه گفت: «من در اين تماس تلفنی موضوع پژاک را مطرح کردم و اينکه اين گروه آسيب های فراوانی به ملت ما زده و می زند.»

آقای صالحی افزوده است: «از آلمان دور از انتظار است فردی که خود را رييس اين گروهک می خواند را در کشورش آزاد بگذارد که بيانيه صادر کند و اقدامات گروهک خود را تشريح کند.»

وی می گويد که وزير امور خارجه آلمان خواستار ارائه مدارک ايران مبنی بر «تروريست بودن» گروه پژاک شده است و «ما هم به دنبال ارائه اسناد محکم در اين زمينه هستيم تا چنين افرادی که دستشان به خون مردم آلوده است، در آلمان آزادانه به فعاليت های خود نپردازند.»

عبدالرحمان حاجی احمدی که خود را رهبر گروه پژاک معرفی می کند هم اکنون در آلمان به سر می برد. وی اسفند سال ۱۳۸۸ از سوی پليس این کشور بازداشت شد و به رغم درخواست ايران مبنی بر محاکمه وی، پس از چند روز از زندان آزاد شد.
XS
SM
MD
LG