لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

نگرانی از شیوع «طاعون حیوانی» در منطقه سرخه حصار تهران


تلف شدن۱۰ راس قوچ و میش در منطقه «سرخه‌حصار» استان تهران که احتمال می‌رود به دلیل ابتلاء به «طاعون» باشد و شیوع این بیماری در مناطق لار، ورجین، البرز مرکزی، فیروزکوه و دماوند موجب نگرانی شده است.

خبرگزاری ایلنا روز جمعه ۲۰ فروردین به نقل از محمد کرمی٬ رییس اداره حیات وحش تهران از ادامه مرگ برخی گونه‌های جانوری منطقه «سرخه‌حصار» خبر داده است.

آقای کرمی علت مرگ این گونه‌های جانوری را نامعلوم اعلام کرده و گفته هنوز اثبات نشده که این جانوران بر اثر «بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک» جان خود را از دست داده باشند.

به گفته وی، سازمان دامپزشکی از لاشه یک قوچ نمونه‌برداری کرده، اما هنوز نتیجه آزمایش‌های خود را در اختیار اداره حیات وحش قرار نداده است.

آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده آخرین تعداد تلفات ناشی از «بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک» در منطقه «خجیر» مربوط به اسفند پارسال است که طی آن ۲۸ راس کل و بز تلف شدند.

به گفته محمد کرمی، در مرحله نخست این بیماری نیز ۵۶ راس کل و بز و چهار راس قوچ و میش در منطقه مذکور تلف شده بودند.

در صورت تایید مرگ گونه‌های جانوری در منطقه «سرخه‌حصار»٬ این منطقه پس از «خجیر» دومین منطقه‌ای خواهد بود که «حیات وحش آن درگیر بیماری طاعون شده‌اند».

محمد کرمی احتمال داده این بیماری از طریق دام‌های اهلی حاشیه منطقه «خجیر» به منطقه «سرخه‌حصار» منتقل شده باشد؛ احتمالی که هنوز قطعیت نیافته است.

وی گفته که «یکی از مشکلات اساسی ما بحث کنترل دام‌هایی است که مازاد بر پروانه چرا، وارد زیستگاه‌های حیات وحش می‌شوند، زیرا از آنجا که این دام‌ها غیرمجاز هستند».

این مقام مسئول افزوده است: در صورت حرکت دام‌های آلوده به سمت زیستگاه‌های شمال تهران ممکن از مناطق «لار، ورجین، البرز مرکزی، فیروزکوه و دماوند» نیز آلوده شود.

وی هشدار داده که در صورت وقوع چنین اتفاقی «تعداد تلفات حاد‌تر از منطقه خورجین و سرخه حصار خواهد بود، زیرا حیات وحش ما در این مناطق غنی‌تر است».

مهرماه سال ۱۳۹۳ نیز دست‌کم ۱۷۵ رأس کل و بز وحشی بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان در استان البرز تلف شده بودند.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان در دو سال اخیر در استان‌های مرکزی، البرز، قزوین و زنجان تلفاتی برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG