لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

دو کارگر ساده مقصر آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو معرفی شدند


مجتمع تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران صبح روز ۳۰ دی در پی آتش‌سوزی گسترده در آن به طور کامل فرو ریخت.
مجتمع تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران صبح روز ۳۰ دی در پی آتش‌سوزی گسترده در آن به طور کامل فرو ریخت.

سرپرست دادسرای جنایی تهران با اشاره به «اعتراف» دو کارگر که به گفته وی «عاملان» آتش‌سوزی اولیه ساختمان پلاسکو بوده‌اند، اعلام کرد که فرضیه عمدی بودن این حادثه رد شده و آتش‌سوزی به دلیل اتصال سیم‌های برق «روکار» که در یکی از واحدها به «هیتر» وصل بوده، رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد شهریاری روز دوشنبه ۲۳ اسفند با اشاره به بازداشت دو کارگرِ یکی از واحدهای پلاسکو که آتش‌سوزی از آن جا شروع شده بود، گفت که این افراد از ساعت شش صبح روز حادثه در این واحد حضور داشته‌اند.

به گفته آقای شهریاری، این افراد «در یکی دو روز گذشته اعتراف کردند که از مهتابی داخل سقف یک سیم روکار با متراژ حدود ۱۰ تا ۱۵ متر کشیده و آن را ابتدا به یک یخچال وصل کرده و برخی روزها هم با اتصال به یک هیتر برقی (بخاری برقی روباز) خود را گرم می‌کردند».

سیم‌های «روکار» به سیم‌های برقی گفته می‌شود که معمولا بر خلاف مقررات ساختمان‌ها و از روی دیوار کشیده می‌شود.

سرپرست دادسرای جنایی تهران اعلام کرد که در روز حادثه «سیم‌ها به دلیل بار الکتریکی زیاد آتش می‌گیرد و به دلیل وجود حجم زیادی از پارچه و لباس، آتش‌سوزی شروع می‌شود».

به گفته آقای شهریاری، این دو کارگر از افرادی که در طبقه هشتم ساختمان پلاسکو در مراسم «زیارت عاشورا» بودند، درخواست می‌کنند که به آنها کمک کنند اما به دلیل حجم بالای آتش‌سوزی، این افراد نیز موفق به خاموش کردن آن نمی‌شوند.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تاکید کرد که فرضیه عمدی بودن حادثه منتفی شده اما «میزان قصور و تقصیر سایر عوامل دخیل در این حادثه در دست بررسی است».

آقای شهریاری اضافه کرد: «به طور قطع وقوع حادثه ریزش آوار و همچنین آن حجم گسترده از آتش، یکسری عواملی داشته که کارگروه کارشناسی حادثه در حال بررسی سایر ابعاد این حادثه است».

مجتمع تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران صبح روز ۳۰ دی در پی آتش‌سوزی گسترده در آن به طور کامل فرو ریخت و ۱۶ آتش نشان و شش نفر از پرسنل این ساختمان کشته شدند.

برخی از افراد نزدیک به شهردار تهران از جمله محمد صالح مفتاح مدیر مسئول وب سایت «فردا»، از احتمال عمدی بودن حادثه پلاسکو و انفجار دراین ساختمان سخن گفته بودند.

با این حال وزیر اطلاعات این ادعا را رد کرده بود و برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و خبرنگاران نیز اعلام کرده بودند که این موضوع با هدف سرپوش گذاشتن بر تقصیرات شهرداری تهران در این حادثه مطرح شده است.

در همین حال برخی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران، مهدی چمران رییس و اعضای اصولگرای این شورا را متهم می‌کنند که مانع تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره حادثه پلاسکو شده‌اند.

بر اساس تبصره بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری مسئول رفع خطر از ساختمان‌های در معرض خطر است و اگر دستور این نهاد به مالکان ساختمان‌های در معرض خطر اجرا نشود، این نهاد خود اقدام به رفع خطر خواهد کرد و هزینه مصرف شده را به اضافه ۱۵ درصد خسارت از مالکان دریافت خواهد کرد.

مالک ساختمان پلاسکو، بنیاد مستضعفان از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است و برخی از اعضای شورای شهر و اصلاح‌طلبان از پلمب نشدن آن از سوی شهرداری تهران با وجود «درمعرض خطر بودن» آن انتقاد کرده‌اند.

در همین حال برخی از اعضای شورای شهر به نقل از هیات امنای ساختمان پلاسکو اعلام کرده‌اند که سازمان آتش‌نشانی تنها «یک بار» این ساختمان را بازرسی و اعلام کرده که «تأسیسات ساختمان برای مقابله با بحران قابل قبول است، اما پلکان آتش‌نشانی ندارد».

به گفته هیات امنای ساختمان پلاسکو، هزینه ساخت این پلکان بر عهده مالک یعنی بنیاد مستضعفان بوده و به همین دلیل اخطاریه آتش‌نشانی در اختیار این بنیاد قرار گرفته است.

برخی از اعضای شورای شهر تهران و امیر حسین‌آبادی، رییس کانون وکلای دادگستری، نیز علت این حادثه را «بی‌توجهی» مالک ساختمان پلاسکو «در نگهداری، تعمیر یا اقدام نسبت به ملک» دانسته‌اند.

برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز اعلام کردند که آتش نشانان حاضر در این حادثه امکانات اولیه مانند بی‌سیم و ماسک نداشته‌اند.

پیش از این نیز تعدادی از اعضای شورای شهر اعلام کرده بودند که نردبان آتش‌نشانی تنها ۱۱ طبقه ارتفاع داشته، در حالی که ساختمان پلاسکو ۱۷ طبقه بوده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران روز ۱۳ بهمن با اشاره به سخنان اعضای هیات امنای ساختمان پلاسکو گفته بود که نخستین گروه آتش‌نشانان، پنج دقیقه پس از اعلام حادثه، در محل حاضر شدند، اما به دلیل فقدان امکانات لازم، این گروه محل را ترک کرده و پس از ۱۵ دقیقه با امکانات لازم در محل حادثه، حاضر شدند.

مقامات شهرداری تهران این ادعاها را رد کرده‌اند.

رییس‌جمهوری ایران هیات ویژه‌ای را متشکل از چهره‌های دانشگاهی با تخصص عمران، بیمه، حقوق، و مدیریت شهری، مأمور تهیه گزارشی ملی درباره این حادثه کرده اما گزارش این هیات هنوز منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG