لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

سازمان مجاهدين خلق خواستار تغييرات دمکراتيک در ايران شد


نمایی از تجمع روز شنبه هواداران سازمان مجاهدین خلق در پاریس
نمایی از تجمع روز شنبه هواداران سازمان مجاهدین خلق در پاریس
سازمان مجاهدين خلق که در فهرست سازمان های ترويستی آمريکا قرار دارد روز شنبه با برگزاری تجمعی گسترده در شهر پاريس خواستار تغييرات دمکراتيک در ايران شد. مريم رجوی، رهبر اين تشکيلات، از غرب خواست تا به «نرمش» در برابر ايران پايان دهد.

رسانه های غربی از حضور گسترده افراد هوادار سازمان مجاهدين خلق در اين تجمع خبر داده اند و خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته که بر اساس برآوردهای این سازمان، «۱۰۰ هزار» در اين اجتماع حضور داشتند.

منابع مستقل آمار تعداد شرکت کنندگان در این تجمع را تایید نکرده اند.

تجمع روز شنبه در یکی از مراکز نمایشگاه های بین المللی پاريس در «ويل پنت» در حاشيه شمالی پاريس انجام شد و در جريان آن، اعضای این سازمان خواستار ايجاد تغييرات دمکراتيک در ايران و کمک به وضعيت نیروهای سازمان مجاهدين خلق شدند که در اردوگاه اشرف عراق زندگی می کنند.

رودولف جوليانی، شهردار پيشين نيويورک، و اد رندل، فرماندار پيشين ايالت پنسيلوانيا در آمريکا نيز در اين گردهمآیی حضور داشتند.

گزارش خبرگزاری رويترز حاکی است که مريم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت، در سخنانی آمريکا را متهم کرد که در برابر ایران نرمش به خرج می دهد.

وی گفت: «کشورهای غربی با فراهم کردن انواع مشوق ها برای رژيم ملاها اين دهه را از دست داده اند- يک دهه مذاکرات با نرمش و بی ثمر».

مريم رجوی افزود: «توقف تهديدات اتمی ملاها تنها از طريق تغيير رژيم ديکتاتوری آنها امکان پذير است».

وی اظهار داشت: «کسانی که مايل نيستند تا ملاها به بمب دست پيدا کنند بايد در کنار مقاومت مردم ايران برای سرنگونی رژيم بايستند».

شورای ملی مقاومت که تظاهرات روز شنبه را سازماندهی کرده است متشکل از پنج گروه است که هدف خود را پايان دادن به حکومت جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده است.

اين تشکيلات در سال های اخير تلاش کرده تا با ارائه اطلاعاتی به کشورهای غربی درباره برنامه هسته ای ايران آنها را به اتخاذ مواضع شديدتر عليه جمهوری اسلامی وادار کند.

سازمان مجاهدين خلق نخستين بار در سال ۲۰۰۲ فعاليت های هسته ای ايران را در تاسيسات نطنز فاش کرد ولی از آن پس اطلاعات منتشره اين تشکيلات درباره فعاليت های اتمی ايران با بی اعتنايی کشورهای غربی روبرو شده است.

مجاهدین خلق که جمهوری اسلامی ايران آنها را «منافقين» معرفی می کند دارای نيرويی ۳۴۰۰ نفره در عراق است که در سال های اخير بر سر انتقال آنها از اين کشور تنش های زيادی بروز کرده است.

اد رندل، فرماندار پیشین ایالات پنسیلوانیا، در تجمع روز شنبه از سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا خواست تا «روند انتقال» این افراد را آغاز کنند چرا که به گفته وی، آنها «در شرایط وخیمی» به سر می برند.

ايالات متحده آمريکا از سال ۱۹۹۷ مجاهدین خلق را در فهرست سازمان های تروريستی خود قرار داده است ولی اين تشکيلات می گويد که اقدامات خشونت آميز را کنار گذاشته شده است.

مجاهدين خلق طی سال های اخير با استفاده از منابع مالی و لابی گری گسترده در آمريکا تلاش کرده است تا نام خود را از فهرست سازمان های تروريستی آمريکا حذف کند. اخيرا دادگاهی در آمريکا به هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، دستور داده است که تا اول اکتبر سال جاری درباره اين سازمان تصميم گيری کند.

مری رجوی روز شنبه گفت: «به موجب حکم روز اول ژوئن ... وزارت امور خارجه آمريکا چاره ای ندارد جز اينکه سازمان مجاهدين خلق را از اين فهرست خارج کند، مگر اين که بخواهد برای رضايت ملاها بار ديگر عدالت و قانون را زير پا بگذارد».

سازمان مجاهدين خلق متهم است که در دهه ۱۳۶۰ در بمبگذاری ها و حملات انتحاری عليه مقام های حکومتی و شهروندان ايرانی دست داشته است و جمهوری اسلامی بارها خواستار تحويل رهبران آن برای محاکمه در ايران شده است.

اين سازمان همچنين متهم است که در دوران پيش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ دست به ترور اعضای سازمان های نظامی آمريکا در ايران زده است.
XS
SM
MD
LG