لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

«مخالفت ۵۴ درصد فلسطينی ها با برگزاری انتخابات جديد»


تنها ۲۱ درصد از فلسطينی ها برگزاری انتخابات جديد را بهترين راه برای خروج از بحران کنونی ارزيابی می کنند.
تنها ۲۱ درصد از فلسطينی ها برگزاری انتخابات جديد را بهترين راه برای خروج از بحران کنونی ارزيابی می کنند.

ديدار روز يکشنبه محمود عباس رهبر حکومت خودگردان فلسطين و خالد مشعل، رهبر تبعيدی حماس در پايتخت سوريه بدون توافق بر سر تشکيل دولت وحدت ملی در سرزمين های فلسطينی نشين به پايان رسيد.


اگرچه منابع فلسطينی می گويند گفت و گو ميان فتح و حماس ادامه خواهد يافت، وليکن بسياری از مفسرين عرب معتقدند که چشم انداز اين گفت و گو ها به هيچ وجه مثبت نيست و تشکيل دولت اتحاد ملی رويايی است که هرگز تحقق نخواهد يافت .


مرکز تحقيقاتی « فافو» نروژ، که توسط اتحاديه کارگری اين کشور شمال اروپايی در سال ۱۹۸۲ ميلادی تاسيس شده است، اخيرا يک نظر سنجی در مناطق فلسطينی نشين انجام داده است که بر اساس آن ۵۴ درصد از فلسطينی ها مخالف برگزاری انتخابات جديد هستند و براين نظرند که فتح و حماس بايد بر سر تشکيل دولت اتحاد ملی به توافق دست يابند.


تنها ۲۱ درصد از فلسطينی ها برگزاری انتخابات جديد را بهترين راه برای خروج از بحران کنونی ارزيابی می کنند. برپايه همين ارزيابی، بدبينی نسبت به عملکرد حماس در مناطق فلسطينی نشين روز به روز افزايش می يابد و در حال حاضر تنها ۷ درصد از فلسطينی ها معتقدند که حماس می تواند مشکلات کنونی را پشت سر بگذارد .


در اين نظر سنجی، اشاره می شود که در صورت برگزاری انتخابات جديد، حماس اکثريت را از دست خواهد داد و فتح با به دست آوردن ۵۴ در صد آرا در صدر قرار خواهد گرفت.


اگر يک سال پيش تنها يک سوم فلسطينی ها خواستار بازگشت به ميز مذاکرات با اسرایيل بودند، در ماه ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی، ۷۷ درصد از ساکنين مناطق تحت اداره حکومت خودگردان فلسطين از پيشنهاد شروع گفت و گو های صلح با اسرایيل پشتيبانی می کنند. بيش از يک سوم فلسطينی ها، ۳۵ درصد از شهروندان حکومت خودگردان، به هيچ وجه با خوشبينی به آينده نگاه نمی کنند و معتقدند اختلافات موجود بين فتح و حماس به جنگ داخلی خواهد انجاميد .


در اين نظر سنجی که در ماه های دسامبر سال ۲۰۰۶ و ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن انجام گرفته است، ۱۹۶۰ فلسطينی بالای ۱۸ سال به پرسش های اين نهاد نروژی پاسخ گفته اند.


در ادامه اين نظرسنجی در پاسخ به چند پرسش در رابطه با شرايط اقتصادی در مناطق تحت اداره حکومت خودگردان ، اين چنين به نظر می آيد که تنها يک پنجم فلسطينی ها خود را شاغل می دانند و ۶۱ درصد از اهالی نوارغزه می گويند قادر به تهيه حداقل مايحتاج خود بدون مراجعه به سازمان های مددکار بين المللی نيستند.


۷۲ درصد از کسانی که در اين نظرسنجی شرکت کرده اند می گويند موفقیت اقتصادی شان در يکسال گذشته در پيامد پيروزی حماس در انتخابات کم شده است و به طور متوسط درآمدشان به مقدار ۲۰ درصد کاهش يافته است .


XS
SM
MD
LG