لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

پور محمدی: از من خواستند استعفا دهم


وزیر سابق کشور با انتقاد از محمود احمدی نژاد می گوید که وی تاب انتقاد را ندارد.(عکس: AFP)
وزیر سابق کشور با انتقاد از محمود احمدی نژاد می گوید که وی تاب انتقاد را ندارد.(عکس: AFP)

مصطفی پور محمدی، وزير سابق کشور می گويد: در ميان وزرا، اينکه کسی بخواهد در مقابل رييس جمهوری گارد مخالف بگيرد وجود ندارد.


آقای پور محمدی در يک گفت و گوی بی سابقه که روز دوشنبه در روزنامه همشهری انتشار يافت، از علل کنار رفتن خود از وزارت کشور و اختلافاتش با رييس جمهوری اسلامی پرده برداشت.


حجت الاسلام پور محمدی با وجود آنکه از وزيران اصولگرا محسوب می شود اما به گفته برخی از تحليلگران، هرگز در حلقه ياران خودی احمدی نژاد حضور نداشت و طی سه سال گذشته رييس جمهوری اسلامی قصد داشت او را از کابينه دولت کنار بگذارد.


وی در اين باره می گويد: « اولين بار در مرداد ۱۳۸۵ موضوع جابه جايی من مطرح شد. غلامحسين الهام، سخنگوی دولت پيغام داد که استعفا بدهم، من هم گفتم که اهل استعفا دادن نيستم، البته اصراری هم به ماندن ندارم.»


از تابستان سال ۱۳۸۵ تا کنون هفت تن از وزيران دولت احمدی نژاد استعفا داده يا برکنار شده اند.


مصطفی پور محمدی در باره ماجرای استعفای خود در آن زمان می گويد: «من گفتم که استعفا را نمی پسندم و در شان خود نمی دانم، مگر اينکه مقام رهبری امر کنند که من بروم.»


  • «موضوع که به مقام رهبری منتقل شد، ايشان فرمودند که به مصلحت نيست شما در اين مسووليت بمانيد که ديگر من حرفی نزدم. ظاهرا ايشان با رييس جمهوری هم صحبت کردندو ديگر رييس جمهوری هم پيگيری نکردند.»
مصطفی پور محمدی، وزیر سابق کشور

وزير سابق کشور اظهار داشت: «موضوع که به مقام رهبری منتقل شد، ايشان فرمودند که به مصلحت نيست شما در اين مسووليت بمانيد که ديگر من حرفی نزدم. ظاهرا ايشان با رييس جمهوری هم صحبت کردندو ديگر رييس جمهوری هم پيگيری نکردند.»


آقای پور محمدی در پاسخ به اين سوال که در چه تاريخی به صورت مستقيم از او خواسته شد استعفا دهد، می گويد: «در نهم فروردين امسال پس از جلسه شورای امنيت ملی، رييس جمهوری گفتند که با شما کار دارم و تا آخر هفته می خواهم شما را ببينم ... روز ۱۳ فروردين از دفتر رييس جمهوری دو بار زنگ زدند که فردا ساعت ۱۱ حتما حضور داشته باشيد... صبح چهارشنبه در جلسه با رييس جمهوری، ايشان مقداری اظهار لطف کردند و سپس گفتند که تصميم دارند جابه جايی انجام شود.»


وزير سابق کشور در گفت و گو با روزنامه همشهری می گويد: «مقام رهبری پس از تصميم رييس جمهوری نظری ندادند و سکوت کردند. يک بار هم نقل شده بود که اين سکوت علامت رضاست، دفتر ايشان توضيح دادند که نه، چنين معنايی ندارد و ايشان در اين مرحله، بنای اظهار نظری ندارند.»


مصطفی پور محمدی گفت که سپس به وی سمت های مختلفی در حوزه بين المللی مطرح شد که او نپذيرفته است.


وی در باره مهدی هاشمی، سرپرست وزارت کشور می گويد: «در داخل مجموعه وزارت کشور، او جزو نخستين کسانی است که به رييس جمهوری نزديک است و محيط وزارت کشور را هم به خوبی می شناسد. »


آقای پور محمدی در باره برکناری محمد باقر ذوالقدر، معاون امنيتی وزارت کشور که به دستور محمود احمدی نژاد و پس از اظهار نظر وی در جلسه استانداران انجام گرفت، می گويد که «اين شيوه را نمی پسندد و آن را شيوه جالبی نمی داند.»


وی افزود: «گفت و گويی که در جمع استانداران شد و مورد انتقاد رييس جمهوری قرار گرفت، منجر به وقوع اين اتفاق شد.»


وزير سابق کشور هيچ اشاره ای به محتوای سخنان آقای ذوالقدر و انتقاد او نکرده است.


مصطفی پور محمدی پس از پيروزی انقلاب به عنوان دادستان استانی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد و در دوران رياست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی به معاونت وزارت اطلاعات ايران منصوب شد.


وزیر سابق کشور که از او به عنوان يکی از عوامل درگير در قتل های زنجيره ای دوران اصلاحات و سرکوب دگر انديشان ياد می شود با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، توانست رای اعتماد مجلس هفتم را برای پست وزارت کشور کسب کند ولی در نهايت با فشارهای رييس جمهوری اسلامی، از مقام خود کناره گيری کرد.


برخی از صاحبنظران سياسی دليل برکناری آقای پور محمدی را انتخابات آينده رياست جمهوری و تلاش محمود احمدی نژاد برای تاثير گذاری بر اين انتخابات ارزيابی کرده اند.


XS
SM
MD
LG