لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه همشهری در يادداشتی با عنوان«آغاز يک تحول» مذاکرات روز پنج شنبه علی لاريجانی و خاوير سولانا در مادريد را نقطه تحولی در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی عنوان کرده است.


نويسنده اين يادداشت علی آقا محمدی از معاونان آقای لاريجانی با اشاره به اينکه پيش بينی نتايج مذاکره تا قبل از پايان يافتن مذاکره نمي تواند منطقی باشد تاکيد کرده است: «بايد که با ديدی خوشبينانه به نشست امروز نگاه کرد و افق هايی را برای آن متصور شد به اين اميد که مذاکرات در چارچوبی حرکت کند که بتواند نقطه آغازی باشد برای مذاکرات اصلی و قطعی.»


روزنامه اعتماد در مصاحبه ای با سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در خصوص احتمال مذاکره مستقيم بين ايران و آمريکا بر سر پرونده هسته ای، به نقل از وی نوشته که ايران حاضر است با همه کشورهای ۵+۱ بدون پيش شرط مذاکره کند.


حسينی به اين روزنامه گفته که به نظر می رسد در مذاکره امروز لاريجانی و سولانا، مذاکرات با اختيارات بيشتری صورت می گيرد.


روزنامه ايران اظهارات معاون امنيت دادستان تهران در مورد بازداشت محققان ايرانی- آمريکايی را منعکس کرده است.


حسن حداد به اين روزنامه گفته که «از نظر دادستانی تهران اين افراد تابعيت ايرانی دارند و در تحقيقاتی که درباره اتهام جاسوسی از آنها صورت گرفته، به نتايج بسيار خوبی رسيده است.»


معاون دادستان تهران مدعی شد که «آنها به بسياری از مطالب اعتراف کرده اند.» وی از دادن توضيح بيشتر در اين خصوص خوداری کرده اما در مورد حسين موسويان ديپلمات هسته ای سابق جمهوری اسلامی که چند هفته قبل به اتهام جاسوسی بازداشت و سپس آزاد شد، گفت:«صرف داشتن سند محرمانه را برای موسويان جرم نيست.»


ايران به نقل از معاون دادستان تهران که قبلا آقای موسويان را به «جاسوسی» متهم کرده بود، نوشته است: «هر سندی نمی تواند جرم باشد و بعضی از اسناد محرمانه ای که در اختيار ايشان بوده است، غيرقانونی نيست، اما درباره در اختيار داشتن برخی اسناد از سوی آقای موسويان در حال تحقيق هستيم.»


روزنامه اعتماد ملی نوشته است:«بي توجهی به پرداخت حقوق کارگران همچنان ادامه دارد.»


به نوشته اين روزنامه، نماينده کارگران خوزستان در حالی از پرداخت نشدن اضافه کاری فروردين ماه و حقوق ارديبهشت ماه سال جاری به کارگران خبر داد که وضعيت کاری ساير کارگران ايرانی نيز چندان بهتر نيست.


اعتماد ملی در عين حال نوشته که حقوق معوقه کارگران الياف شيروان به ۲۸ماه رسيده و کارگران يخچال سازی لرستان نيز چهار ماه است که حقوق نگرفته اند.


روزنامه کيهان، يک استادعلوم سياسی دانشگاه بهشتی تهران و مشاور سابق مرکز تحقيقات استراتژيک جمهوری اسلامی را به ارتباط با يک سازمان يهودی متهم کرده است .


اين روزنامه با نامبردن از محمود سريع القلم، از احتمال شرکت وی در يک همايش خارج از کشور خبر داده و نوشته که «وی قبلا نيز در يک همايش در خصوص مسائل هسته ای جمهوری اسلامی شرکت کرده است.»


اين روزنامه اشاره ای به ممنوع شدن شرکت در همايش های علمی نکرده است.


روزنامه رسالت در سرمقاله خود با عنوان «همراهی با دولت» نوشته است: «در اين شرايط حساس بنا بر مصالح حکومتی دولت نيازمند حمايت بيش از پيش مجلس است.»


اين روزنامه با تاکيد بر اين که دولت را نبايد تنها گذاشت، به نمايدگان مجلس شورای اسلامی يادآوری کرده که شايد يک سال باقيمانده مجلس هفتم بتواند سرنوشت مجلس هشتم را تعيين کند.


رسالت، همچنين نوشته که استمرار فعاليت دولت نهم احتياج به همگرايی مجلس فعلی و آينده دارد. روزنامه کيهان نيز يادداشتی با همين عنوان و همين مضمون منتشر کرده است .


روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که بيست نماينده مجلس در تذکری به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار لزوم رعايت بی طرفی خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) و روزنامه دولتی ايران شده اند.


به نوشته اين روزنامه، اين نمايندگان خطاب به صفار هرندی، وزير ارشاد تاکيد کردند که روزنامه دولتی ايران و خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران با بودجه عمومی اداره می شوند و بايد فارغ از باند بازی های رايج سياسی به رسالت رسانه ای خود در جهت تنوير افکار عمومی عمل کنند .


اين نمايندگان با اظهار تاسف از برخوردهای خطی برخی از دست اندرکاران اين دو رسانه، تاکيد کرده اند که همين برخوردها اين دو رسانه را از سطح ملی درحد رسانه های خطی و بولتن دولت تنزل داده است .


XS
SM
MD
LG