لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه سرمايه، از احتمال بازگشت به بنزين کوپنی برای هر ليتر ۸۰ تومان خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، بدنبال بررسی قانون بودجه سال ۸۶ و ارايه پيشنهادات و انتقادات فراوان نمايندگان در مورد نرخ بنزين و سهميه بندی آن که سرانجام به تصويب پيشنهاد کميسيون تلفيق مبنی بر سهميه بندی بنزين با نرخ۱۰۰تومانی از اول خرداد منجر شد، تعدادی از نمايندگان مجلس با جمعآوری ۲۰۰ امضا خواستار بازگشت به پيشنهاد دولت در لايحه شدند تا از اين طريق ابهام موجود در مورد قيمت گذاری بنزين با نرخ آزاد رفع شود.


سرمايه از قول عده ای از کارشناسان نوشته است: با توجه به اينکه نمايندگان در سال ۸۶ سال آخر دوره مجلس هفتم را طی مي کنند و موضوع تعيين قيمت بنزين تاثير خاصی بر روی سرنوشت انتخابات خواهد داشت، بنابراين اکثر اعضای مجلس ترجيح مي دهند که مسووليت تعيين قيمت بنزين با نرخ آزاد به عهده دولت باشد .


روزنامه کيهان، در سرمقاله روز یکشنبه خود بارديگر منتقدان دولت در داخل کشور را متهم کرده که نقطه اميد دشمن هستند. اين روزنامه با اشاره به انتقادات گسترده از سياست های داخلی و خارجی دولت، به منتقدان توصيه کرده تا به هوش باشند.


کيهان با تاکيد بر اين که «مهار نخواهيم شد الا توسط خودمان»خواستار کاهش انتقادات داخلی از دولت شده است .


«باج خواهی روسیه»


روزنامه جمهوری اسلامی، درخواست روسيه برای دريافت هزينه کامل ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر پيش از اتمام آن را «باج خواهی روسيه» نام داده است.


اين روزنامه با اشاره به اين که شرکت پيمانکار روسی در اجرای تعهدات خود برای راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر سلب مسئوليت کرده و خواستار دريافت مبالغ اضافی است، نوشته که « قرار بود سوخت اين نيروگاه در همين هفته به ايران تحويل شود.»


جمهوری اسلامی، به نقل از محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی ايران که برای مذاکره با روس ها عازم مسکو شده بود، نوشته است: «طرف روسی هم پول بيشتر درخواست کرده است و هم پرداخت مالی زودتر از موعد.»


به نوشته اين روزنامه، سعيدی از احتمال پذيرش اين درخواست در اويل هفته آينده خبر داده اما به طور تلويحی چنين اقدامی را مورد نکوهش قرار داده است .


«پیگیری بازداشت فعالان حقوق زنان»


روزنامه اعتماد ملی، خبر داده که کانون وکلا، بازداشت شادی صدر، وکيل و يکی از فعالان حقوق زنان را پيگيری خواهد کرد.


به نوشته اين روزنامه، با گذشت يک هفته از اقدام مقامات امنيتی و دادستانی تهران برای بازداشت زنان تجمع کننده مقابل دادگاه انقلاب تهران، هنوز دو نفر از بازداشت شدگان بدون آنکه مقامات قضايی از اتهام و دليل بازداشت آنها توضيحی ارائه دهند، در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری مي شوند.


شادی صدر و محبوبه عباسقلي زاده، دو تن از بازداشت شدگان مقابل دادگاه انقلاب هستند که مقامات قضايی بدون اعلام اتهام و دليل بازداشت اين دو نفر فقط از ادامه بازجويي ها خبر مي دهند.


اعتماد ملی، به نقل از بهمن کشاورز، ریيس کانون وکلای دادگستری مرکز از پيگيری وضعيت اين بازداشت شده از مراجع قضايی خبر داده و نوشته که «موضوع دستگيری خانم صدر با عنوان وکيل دادگستری روز چهارشنبه گذشته به کانون اعلام شد که در همان روز سعی کردم با مقاماتی که گمان مي رفت اين موضوع به ايشان ارتباط داشته باشد تماس بگيرم اما اين کار ميسر نشد، به اين دليل پيگيری وضعيت ايشان را امروز از اولين ساعت کاری در دستور قرار دادم تا با تماس با مراجع مسوول، موضوع را پيگيری کنم.»


«احمدی نژاد با تدبیر عمل کند»


روزنامه تهران امروز، خبر داده که در ديدارهای احمدی نژاد در قم، تاکيد مراجع به حل هرچه سريعتر مشکلات مردم خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، آيت الله العظمی صافي گلپايگانی نيز در ديداری جداگانه با دکتر احمدي نژاد، با اشاره به وضعيت اقشار آسيب پذير جامعه گفت: گرانی و مسائل اقتصادی فشار مضاعفی را بر مستضعفان و آبرومندان کم بضاعت، تحميل کرده است.


اين مرج تقليد به رييس جمهوری اسلامی توصيه کرده تا در تصميمات مهم با درايت و تدبير لازم، عمل کند.


و در آخر، روزنامه آينده نو، خبر داده که در اردوی فرماندهان بسيج غرب تهران که در مشهد برگزار شده دو تن از فرماندهان بازنشسته بسيج تهران ضمن سخنرانی، انتقادات تندی را متوجه دولت احمدی نژاد کرده اند.


اين روزنامه، محور انتقاد فرماندهان سابق بسيج از دولت را سياست خارجی و داخلی دولت عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG