لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه اعتماد ملی خبر داده که روز سه شنبه سخنگوی دولت، و دبير شورای نگهبان به طور همزمان به مجلس و دولت های گذشته حمله کردند.


اين روزنامه در سرمقاله ای با عنوان «آقايان کمی هشيار باشيد» سخنان غلامحسين الهام و احمد جنتی را «تاسف بار» ناميده و نوشته که «سخنگوی دولت به گونه ای از اعتماد مردم به دولت نهم و سلامت سياسی آن در جهت برقراری روابط سياسی با کشورهايی که تابوی ارتباط با آنها وجود داشت، سخن مي راند که گويا دولت نهم حتی امکان تغيير حلال و حرام الهی را نيز داراست.»


اعتماد ملی در عين حال نوشته است: «اينکه جناب الهام مي گويد مردم از دولت های قبل مي ترسيدند، شامل دولت های عصر امام خمينی، و عصر رياست جمهوری رهبر فعلی جمهوری اسلامی نيز مي شود.»


اين روزنامه اقدام به «تخريب» دولت های گذشته را «شمشير دولبه» ناميده و به سخنگوی دولت و دبير شورای نگهبان هشدار داده که «اين قطار ايستگاه های ديگری هم دارد. »


روزنامه رسالت، به نقل از گزارش رسمی بانک مرکزی خبر داده که «نقدينگی در کشور از مرز ۱۲۰ هزار ميليارد تومان گذشته است.»


به نوشته اين روزنامه، بانک مرکزی اعلام کرده است: «حجم نقدينگی در کشور که در پايان بهمن ماه سال ۸۴ بيش از ۸۵ هزار ميليارد تومان بوده است، طی يک سال منتهی به بهمن ماه سال گذشته به ۱۲۰ هزار ميليارد تومان رسيد.»


بنابراين گزارش، نرخ رشد نقدينگی در کشور طی يک سال منتهی به بهمن ماه سال ۸۵ به ۴۲.۱ درصد رسيد که رکورد بي سابقه ای به شمار مي رود.


به نوشته رسالت، بانک مرکزی بدهی بخش دولتی به بانک های کشور را تا پايان بهمن ماه سال گذشته ۲۶ هزار ميليارد تومان و بدهي های خارجی کشور در پايان بهمن ماه سال گذشته را ۲۲ ميليارد و ۵۸۳ ميليون دلار اعلام کرده است .


روزنامه اعتماد از احضار ۳۵ دانشجوی زنجانی خبر داده و نوشته که «دانشجويان دانشگاه زنجان از جو فشار در اين دانشگاه انتقاد خبر می دهند.»


اين روزنامه به نقل از سعيد حسين نيا، يکی از فعالان دانشجویی در زنجان نوشته که در هفته اخير ۳۵ دانشجوی دانشگاه زنجان به کميته انضباطی احضار شدند، و يکی از دانشجويان نيز به دو ترم تعليق با احتساب سنوات محکوم شد.


روزنامه اعتماد از احضار ۳۵ دانشجوی زنجانی خبر داده و نوشته که «دانشجويان دانشگاه زنجان از جو فشار در اين دانشگاه انتقاد خبر می دهند.»

اعتماد در عين حال نوشته که «نشريات دانشجویی نزديک به انجمن اسلامی در اين دانشگاه توقيف شده اند.»


روزنامه حيات نو اقتصادی، انتقاد يک اقتصاد دان نسبت به دولت جمهوری اسلامی در خصوص افزايش بيکاری و تورم در ایران را منعکس کرده است.


به نوشته اين روزنامه، فرشاد مومنی گفته است: «شايد در تمام دنيا حتی يک دولت را پيدا نکنيم که در شرايطی که سياست هايش رکود تورمي را ايجاد مي کند، ادعای عدالت گستری کند، چراکه در اقتصاد سياسی گفته مي شود عدالت دارای دو دشمن بزرگ است، بيکاری و تورم.»


حيات نو اقتصادی، به نقل از اين استاد دانشگاه نوشته که «مقامات دولتی در قبال انتقاد کارشناسان به جای پاسخ علمی و کارشناسانه تنها مي گويند کسانی که با سياست های ما مخالفت مي کنند به گونه ای وصل به مافياها هستند.»


روزنامه همبستگی، از اعتراض اکبر اعلمی به عدم حضور وزير کشور در مجلس برای پاسخگویی به سئوال وی خبر داده است.


اين روزنامه از قول نماينده تبريز نوشته است: « سه روز است که از طرق مختلف تحت فشار هستم تا سوالم را مطرح نکنم.»


آقای اعلمی با اشاره به تماس شبانه معاون وزير کشور گفته که «وی از من خواست که تاريخ طرح سوال را تغيير دهم و ادعای ايشان اين بود که شورای عالی امنيت ملی اين تصميم را گرفته است.»



روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان«تعادل محور باشيد» ، محمود احمدی نژاد را در مورد اظهارات اخيرش مورد اعتراض قرار داده، و از وی به عنوان «فردی بدون تعادل» نام برده است.

نماينده تبريز تاکيد کرده که شورای عالی امنيت ملی نمي تواند برای مجلس تعيين تکليف کند، اگر قرار باشد مطبوعات و مجلس را در شورای عالی امنيت ملی کوک کنند مطمئن باشيد ديری نمي پايد که در اين مملکت استبداد ايجاد مي شود.


روزنامه کيهان بخشی از صفحات و مطالب امروز خود را به ايراد اتهام عليه هاله اسفندياری، محقق ايرانی الاصل مقيم امريکا که در تهران بازداشت شده، اختصاص داده است.


اين روزنامه کليه رسانه های داخلی و خارجی را که طی روزهای اخير اخبار مربوط به بازداشت اين محقق ۶۷ ساله پوشش داده اند را «عامل اسراییل» معرفی کرده است .


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان«تعادل محور باشيد» ، محمود احمدی نژاد را در مورد اظهارات اخيرش مورد اعتراض قرار داده، و از وی به عنوان «فردی بدون تعادل» نام برده است.


اين روزنامه نوشته که «ما دوست نداريم رییس جمهورمان طوری سخن بگويد و طوری تصميم بگيرد که به عدم برخورداری از تعادل متهم شود.»


جمهوری اسلامی خطاب به رییس جمهوری اسلامی نوشته که « اگر مي خواهيد شعار دولت عدالت محور به عمل نزديک شود بايد طوری سخن بگویید و عمل کنيد که همگان تعادل را در اظهارات و عملکردهايتان احساس و لمس کنند زيرا تعادل محور عدالت است .اين گونه بودن را برای شما آرزو می کنيم آقای رییس جمهور.»


XS
SM
MD
LG