لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

ايران از احتمال «مذاکره مجدد» با آمريکا خبر داد


ایران و آمریکا تاکنون درباره مسائل امنیتی عراق با یکدیگر دو دور مذاکره داشته اند.
ایران و آمریکا تاکنون درباره مسائل امنیتی عراق با یکدیگر دو دور مذاکره داشته اند.


يک مقام شورای عالی امنيت ملی ايران از احتمال دور تازه مذاکرات ميان ايران و آمريکا درباره عراق سخن گفته و همزمان منوچهر متکی گفته که «در صورت تغيير سياست آمريکا، آماده همکاری هستيم.»


محمد جعفری، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران به خبرگزاری نیمه رسمی فارس گفته است: «اين احتمال وجود دارد که دور جديد مذاکرات بين نمايندگان آمريکا و ايران درباره بررسی و پيشنهاد برای حل مشکل عراق انجام شود.»


وی در عين حال اظهار داشت که « در حال حاضر شواهد و قرائنی مبنی بر انجام مذاکره مطرح نيست ولی چنانچه اين مذاکره انجام شود فقط در راستای حل کشور عراق خواهد بود.»


  • «اين احتمال وجود دارد که دور جديد مذاکرات بين نمايندگان آمريکا و ايران درباره بررسی و پيشنهاد برای حل مشکل عراق انجام شود.»
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

جمهوری اسلامی ايران و آمريکا تاکنون دو دور مذاکره رسمی با يکديگر در سطح سفرای دو کشور در بغداد بر سر مسائل عراق برگزار کرده اند ولی اين مذاکرات از مرداد ماه به دليل تشدید تنش ها ميان طرفين درباره برنامه هسته ای تهران و موضوع «دخالت سپاه در امور عراق» به حالت تعليق درآمده است.


با وجو آنکه طرفين در اواسط شهريورماه برای از سر گيری دور جديد گفت وگوها اعلام آمادگی کرده بودند ولی رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد مذاکرات قبلی را« بی حاصل» دانسته و گفته بود که خواسته های آمريکا درباره کاهش خشونت ها در عراق و همکاری ايران در اين زمينه برآورده نشده است.


آمريکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم می کند که با ارسال سلاح و حمايت از شبه نظاميان در عراق، به خشونت ها در عراق دامن می زند.


اين در حالی است که مسئولان جمهوری اسلامی ايران اين اتهام را «بی پايه» می دانند و می گويند حمله آمريکا به عراق، عامل اصلی خشونت و خونريزی در عراق است.


«آماده همکاری در صورت تغيير سياست»


در همين حال، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران می گويد که تهران در صورت تغيير سياست های واشينگتن، برای ايجاد صلح و ثبات در منطقه، حاضر به همکاری است.


منوچهر متکی که روز یکشنبه همراه با وزير امور خارجه ترکیه در يک کنفرانس خبری در تهران سخن می گفت، اظهار داشت: « تحريم ها مشکل آمريکا را حل نمی کند. آمريکایی ها بايد به حق ايران تمکين کنند و جمهوری اسلامی ايران نيز چيزی فراتر از حق خود را مطالبه نمی کند.»


اين مقام ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران می گويد: « اين که کشوری خلاف قوانين و مقررات بين المللی، ارگان رسمی نظامی کشوری ديگر را در پارلمان خود محکوم کند و يا دستورالعمل اداری صادر کند، مورد حمايت جامعه جهانی نيست.»


ايالات متحده آمريکا روز پنج شنبه اعلام کرد که تحريم های تازه ای عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و سه بانک دولتی ايران اعمال می کند.


وزير امور خارجه آمريکا اظهار داشت که «اين تحريم های تنبيهی به دليل حمايت ايران از سازمان های تروريستی در عراق و خاورميانه، صادرات موشکی و فعاليت های هسته ای اين کشور اتخاذ شده است.»


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، تحريم های آمريکا را «محکوم» کرده و آنرا «مغاير» با قوانين بين المللی و «بی ارزش» دانست.


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران با اعلام اينکه «هم اکنون دو رويکرد، يکی رويکرد مبتنی بر تعامل و ديگری رويکرد مبتنی بر تقابل وجود دارد»، گفته است: « رويکرد ما تعامل است و همه جهان نيز حامی اين رويکرد است، لذا به آمريکایی ها توصيه می کنيم بيش از اين خود را منزوی نکنند.»


XS
SM
MD
LG