لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

ادامه جنجال در ايران بر سر نمايش پاره كردن عكس آيت الله خمينى


تجمع گروهی از هواداران دولت در اعتراض به پاره کردن عکس آیت الله خمینی
تجمع گروهی از هواداران دولت در اعتراض به پاره کردن عکس آیت الله خمینی
واكنش ها به نمايش پاره كردن عكس آيت الله خمينى در تلويزيون دولتى ايران همچنان ادامه دارد و در تازه ترين اتفاق، ۲۳۲ نماينده مجلس و اكبر هاشمى رفسنجانى آن را محكوم كرده و اصلاح طلبان نيز خواستار صدور مجوز راهپيمايى براى اعتراض به اين موضوع شده اند.

به دنبال اعتراض هاى دانشجويان در روزهاى ۱۶، ۱۷ و ۱۸ آذرماه به سركوب هاى شش ماه گذشته و نتايج انتخابات رياست جمهورى، تلويزيون دولتى ايران در بخش هاى مختلف خبرى با انتشار پى ‌در پى تصاويرى مدعى شد كه دانشجويان در جريان اعتراض‌ هاى خود، تصوير آيت‌ الله خمينى، بنيانگذار جمهورى اسلامى را پاره كرده ‌اند.

۲۳۲ نماينده مجلس در نامه اى كه روز يكشنبه در صحن علنى پارلمان خوانده شد، پاره كردن عكس رهبر پيشين ايران را «اهانت» دانسته و رهبران معترضان را به كوتاهى در محكوميت اين اقدام متهم كرده اند.

اين نمايندگان از قوه قضاييه خواسته اند كه به گفته آنها، «بدون مماشات با تمام كسانى كه در خصوص به وجود آوردن چنين صحنه‌ هاى شومى نقش داشته ‌اند و در ماه ‌هاى اخير فتنه ‌گرى كرده و دشمنان امام را به جسارت واداشته ‌اند برخورد قاطع نمايند.»

پيشتر نيز على لاريجانى، رييس مجلس شوراى اسلامى، «غبار آلود» كردن فضاى سياسى از سوى معترضان و عبور از به گفته وى، «راهنمايى‌هاى دلسوزانه رهبر فرزانه انقلاب» را علت بروز اين اتفاق دانست.

اصلاح طلبان و مخالفان دولت اعلام كرده اند كه پاره كردن عكس بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران «اقدامى مشكوک» است و تلويزيون دولتى ايران نبايد چنين تصويرى پخش مى كرد.

مهدى كروبى و مير حسين موسوى، نامزدهاى معترض انتخابات، و همچنين مؤسسه دفتر تنظيم و نشر آثار آيت الله خمينى به شدت از عملكرد تلويزيون ايران در اين زمينه انتقاد كرده اند.

در همين حال، اكبر هاشمى رفسنجانى، رييس مجلس خبرگان، در ببانيه اى آنچه را كه «هتک حرمت به ساحت امام و مقام رهبرى» توصيف كرده است محكوم كرد و گفت: «اهانت به تصوير مبارک امام راحل...و رهبر معظم انقلاب از سوى هر كس و با هر هدفى كه انجام يافته عملى ناروا و زيان بخش و سزاوار تقبيح است.»

اين نخستين بار است كه يک مقام عالى رتبه جمهورى اسلامى ايران به پاره كردن عكس آيت الله خمینی در اعتراض هاى معترضان اشاره مى كند. صدا و سيما و ساير مقام هاى ايران تا كنون از اظهار نظر در اين زمينه خوددارى كرده اند.

به رغم اينكه تلويزيون ايران پاره كردن عكس آيت الله خمينى را بارها پخش كرده است ولى از يک ماه پيش تا كنون به اتفاق مشابهى كه براى تصوير رهبر فعلى رخ داده، هیچ اشاره اى نكرده است.

در جريان تظاهرات روز ۱۳ آبان ويدئوهايى از معترضان در تهران پخش شده كه يكى از عكس هاى بزرگ رهبر جمهورى اسلامى را از روى بيلبورد به پايين كشيده و آن را زير پاى خود لگدمال مى كنند.

درخواست مجوز راهپیمایی

آیت الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید قم، نیز با «محکوم» کردن پاره کردن عکس رهبر پیشین ایران گفته است: « اما و صد اما حرکت مشکوک صدا و سیمای رسمی کشور در پرو بال دادن و نحوه خبر دهی و اعلان این موضوع که موجب جریحه دار کردن احساسات پاک و انقلابی مردم گشته، شایستۀ محکومیت بیشتری است.»

از سوى ديگر، برخى از اصلاح طلبان و نمايندگان جناح اقليت در مجلس شوراى اسلامى خواستار صدور مجوز براى راهپيمايى «جنبش سبز» شده اند تا به گفته آنها، حاميان آيت الله خمينى براى اعتراض به اين وضعيت به خيابان بيايند.

مسعود پزشكيان در اين زمينه به سايت «پارلمان نيوز» - ارگان جناح اقليت مجلس – گفته است: بسيار بعيد است كه چنين مسئله اى را بتوانند به سادگى به گروهى كه «ياران امام» بوده اند انتساب دهند.

وى افزوده است: «بهترين راه اين است كه مجوزى براى راهپيمايى طرفداران امام بدهند تا كسانى كه حامى ايشان و خط امام هستند به خيابان بيايند؛ تا كسى كه امام را مى خواهد و كسى كه نمى خواهد مشخص شود.»

وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران كه خود را متولى صدور مجوز راهپيمايى و برگزارى اجتماعات مى داند در شش ماه گذشته حاضر نشده است براى معترضان و مخالفان دولت مجوز تجمع صادر كند.

مخالفان دولت مى گويند كه هدف از پخش پاره كردن تصوير آيت الله خمينى از سوى صدا و سيما، سناريو سازى براى خاموش كردن اعتراض هاى شش ماه گذشته تا پيش از آغاز ماه محرم و احتمالا دستگيرى مير حسين موسوى مهدى كروبى است.

مخالفان نتيجه انتخابات اعلام كرده اند كه همچنان به اعتراض هاى خود ادامه داده و در روزهاى عزادارى ماه محرم نيز دست به تظاهرات و راهپيمايى مى زنند.
XS
SM
MD
LG