لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

اعتراض به گسترش پایگاه نظامی آمریکا در ایتالیا


احزاب مخالف تهدیدکرده اند که اگر تصمیم آقای پرودی لغو نشود آنها به تمدید ماموریت نیروهای ایتالیایی در افغانستان رای نخواهند داد.
احزاب مخالف تهدیدکرده اند که اگر تصمیم آقای پرودی لغو نشود آنها به تمدید ماموریت نیروهای ایتالیایی در افغانستان رای نخواهند داد.

رومانو پرودی نخست وزیر دولت ائتلافی ایتالیا هفته گذشته اعلام کرد با تقاضای پنتاگون مبنی بر گسترش یکی از پایگاه هایش در شهر وینچنزا، در شمال ایتالیا موافقت کرده است.


این تصمیم با واکنش شدید سبزها، احیای کمونیستی و کمونیست های ایتالیا که سه حزب حاضر در ائتلاف دولت میانه و چپ هستند روبرو شد. در اعتراض به این تصمیم نخست وزی ایتالیا، در وینچنزا و دیگر شهرهای ایتالیا تظاهراتی برگزار شد و رهبران چپگرا خواهان تجدید نظر آقای پرودی در پاسخ مثبتش به دولت آمریکا شدند. فائوستو برتینوتتی، رییس مجلس ایتالیا، که بنیانگذار حزب احیای کمونیستی است، گفت: گسترش پایگاه نظامی آمریکایی در وینچنزا به هیچ وجه قابل قبول نیست.


این در حالی است که آقای پرودی حاضر به تجدید نظر نیست و این امر می تواند ائتلاف دولت کنونی را دچار بحران سازد.


آلفونسو پکورارو اسکانیو، رهبر سبزهای ایتالیا می گوید که اگر آقای پرودی در تصمیمش مبنی بر موافقت با گسترش پایگاه وینچنزا تجدید نظر نکند، ما به لایحه تمدید ماموریت نظامیان ایتالیایی در افغانستان رای مخالف خواهیم داد.


در صورت رای مخالف نمایندگان سبزها، احیای کمونیستی و کمونیست های ایتالیا، دولت نخواهد توانست ماموریت نظامیان ایتالیا در افغانستان را تمدید کند، مگر اینکه نیروهای اپوزیسیون به یاری اش بشتابند و با رای موافقشان پرودی و دولتش را از این مخمصه نجات دهند.


در واکنش به این اظهارات، ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: خروج نظامیان ایتالیایی از افغانستان شکست بزرگی برای سیاست خارجی کشور است و به نقش ایتالیا در صحنه جهانی به طور محسوسی لطمه وارد خواهد ساخت.


XS
SM
MD
LG