لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

اعتراضات گسترده در مولداوی در واکنش به «اختلاس یک میلیارد دلاری»


تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: «مرگ بر الیگارش‌ها» و «کشور ما را پس بدهید».
تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: «مرگ بر الیگارش‌ها» و «کشور ما را پس بدهید».

ده‌ها هزار نفر از مردم مولداوی روز یکشنبه در شهر کیشینف، پایتخت، دست به تظاهرات زده و خواستار برکناری نیکلای تیموفتی، رییس جمهوری این کشور، و برگزاری انتخابات جدید شدند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، تظاهرکنندگان از صبح روز دوشنبه ۱۶ شهریور چادرهایی در میدان مرکزی شهر برپا کرده و می‌گویند تا رسیدن به خواست‌های خود اعتراض را ادامه خواهند داد.

دلیل آغاز این تظاهرات گسترده برملا شدن فساد و کلاهبرداری یک میلیارد دلاری در سیستم بانکی کشور است که این جمهوری سابق اتحاد شوروی و یکی از فقیر‌ترین کشورهای اروپایی را در معرض ورشکستگی قرار داده است.

تظاهرکنندگان علاوه بر رییس جمهوری خواهان برکناری مقامات ارشد بانک مرکزی و دادستان کل کشور هستند.

طبق ارزیابی پلیس حدود ۶۰ هزار نفر در تظاهراتِ مقابل ساختمان‌های دولتی در مرکز شهر کیشینف شرکت کرده‌اند. تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: «مرگ بر الیگارش‌ها» یا «کشور ما را پس بدهید».

در بخشی از این تظاهرات نیروهای پلیس با هواداران یک گروه چپگرا به نام بلوک سرخ که به سمت دفتر دادستانی کل راهپیمایی می‌کردند، درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، پلیس چندین نفر را بازداشت کرده، تعدادی از تظاهرکنندگان مجروح شده و یک نفر از آن‌ها نیز در بیمارستان بستری شده است.

پس از پایان تظاهرات روز یکشنبه، گروه خودجوشی به نام «کرامت و حقیقت» حدود ۳۰ چادر در میدان اصلی شهر برپا کرده است.

سازمان دهندگان این اعتراضات و والنتین دولگانیوک یک عضو سابق پارلمان، گفتند این چادر‌ها مرکزی برای اعتراضات بیشتر هستند تا زمانی که خواست‌های معترضان عملی شود.

به فاصله کوتاهی قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی مولداوی در نوامبر ۲۰۱۴ حدود یک میلیارد دلار، معادل ۱۲ درصد از تولید ناخالص کشور، در بانک‌های مولداوی ناپدید شد. مفقود شدن این پول باعث شد ارزش برابری پول کشور به سرعت سقوط کرده، تورم افزایش یافته و سطح زندگی مردم سقوط کند.

والریو استریلز، نخست وزیر مولداوی که طرفدار نزدیکی این کشور به اتحادیه اروپاست، پس از عهده‌داری این مقام در ماه ژوئیه وعده داد که با فساد مالی مبارزه کند.

او خطاب به معترضان گفت که مطالبات آن‌ها را مدنظر قرار خواهد داد. وی در ماه اوت نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته بود که دولت او تلاش خواهد کرد تا این پول را پیدا کرده و آن را به مولداوی برگرداند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جمعیت تظاهرکنندگان رقمی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر بوده و خواست اصلی آن‌ها برکناری رییس جمهوری است. نمایندگان معترضان خواست‌های خود را به نخست وزیر جدید کشور تسلیم کرده‌اند.

سال گذشته با وجود مخالفت روسیه، دولت مولداوی قرارداد همکاری نزدیکتر با اتحادیه را اروپا امضا کرد. به این ترتیب این کشور کوچک که بین اوکراین و رومانی قرار دارد گام مهمی در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا برداشت.

دولت روسیه بلافاصله در واکنش به این توافق واردات میوه از مولداوی را ممنوع کرد.

هزاران نفر از نظامیان روسیه در ناحیه ترانسدنیستر که از خاک مولداوی جدا شده، مستقر هستند. حدود ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت نیم میلیونی این ناحیه فقیر اتباع روسیه هستند و مسکو از سال‌ها پیش به این ناحیه کمک مالی می‌دهد.

XS
SM
MD
LG