لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

آمریکا: پیروزی نتانیاهو تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای با ایران ندارد


Jen Psaki
Jen Psaki

آمریکا اعلام کرد که پیروزی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در انتخابات پارلمانی این کشور خللی در تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران با ایران ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ اسفند گفت: «ما از مدت‌ها قبل با دیدگاه‌های نخست وزیر اسرائیل درباره ایران آشنایی داریم و فکر می‌کنیم این پیروزی تاثیری بر مذاکرات با ایران نداشته و نخواهد داشت».

حزب «لیکود» به رهبری آقای نتانیاهو توانست در انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه اسرائیل با کسب ۳۰ کرسی- حدود ۲۴ درصد آراء- پیروز انتخابات شود.

نتانیاهو با هرگونه مسامحه با تهران مخالف است. وی در طول کارزار انتخاباتی خود به واشینگتن سفر کرد تا در جمع نمایندگان کنگره آمریکا سخنرانی کند. وی در این سخنرانی هرگونه توافق با ایران را به عنوان یک «توافق بد» محکوم کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که برای مذاکرات هسته‌ای در شهر لوزان سوئیس به سر می‌برد سرگرم گفت‌وگو با همتای ایرانی‌اش برای دستیابی به یک توافق کلی جهت مهار برنامه هسته‌ای ایران تا قبل از تیرماه سال آینده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که این مذاکرات «بسیار سخت اما سازنده» هستند.

وی افزود: مذاکرات در مورد ابعاد فنی، «پیچیده، تخصصی و به لحاظ شناخت مسائل فنی سازنده هستند و باعث شفافیت و افزایش تمرکز بر آنها می‌شود».

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه گفت وزیران خارجه کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک احتمالا به مذاکره کنندگان ایران و آمریکا در لوزان ملحق نخواهند شد.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز سه شنبه اعلام کرد ایران و آمریکا در مورد ۹۰ درصد مسائل فنی هسته‌ای با یکدیگر به توافق رسیده‌اند و تلاش خواهند کرد تا مابقی مسائل را نیز به زودی حل و فصل کنند.

ساکی در جمع خبرنگاران گفت: «ما تا جایی که بتوانیم تلاش خود را می‌کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به توافقی دست یابیم یا خیر. هنوز چند روزی از این هفته باقی مانده است».

XS
SM
MD
LG