لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

ولادیمیر پوتین: موضع ایران و عربستان درباره فریز نفتی به هم نزدیک شده است


ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه.

رییس جمهوری روسیه می‌گوید که موضع ایران و عربستان درباره طرح فریز نفتی به هم نزدیک‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه ۲۱ مهر اعلام کرد که به نظر او هیچ مانعی برای توافق پیرامون طرح فریز نفتی (تثبیت سطح تولید) وجود ندارد.

او گفت که تنها مانع، توافق میان عربستان و ایران است که مواضع آنها نیز به صورت چشمگیری به همدیگر نزدیک شده است.

اعضای اوپک همراه با روسیه ماه گذشته در اجلاس الجزایر به صورت تلویحی توافق کردند که سقف تولید خود را برای بالا بردن قیمت‌های جهانی نفت پایین آورند.

آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه اعضای اوپک و روسیه را دعوت کرد تا برای تثبیت روند رشد صعودی قیمت نفت، تولیدشان را هر چه زود‌تر کاهش دهند، و گرنه عرضه نفت مازاد تا اواسط سال آینده میلادی ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه نیز از قول محمد صالح الساده وزیر انرژی قطر گزارش داد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روسیه و برخی از کشورهای کلیدی تولیدکننده نفت خام را دعوت کرده است تا در اجلاسی که قرار است اواخر ماه اکتبر برای توازن بازار نفت تصمیم‌گیری کنند، حضور یابند.

وی گفت اعضای اوپک توافق کرده‌اند که در روزهای ۲۸-۲۹ اکتبر، جلسه فنی موضوع فریز نفتی را برگزار کنند. به گفته وی، اجلاس مذکور زمینه را برای درک بهتر راه‌های مناسب در زمینه ایجاد توازن در عرضه و تقاضای جهانی نفت فراهم خواهد ساخت.

وی این سخنان را بعد از دیدار با الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه، در استانبول اظهار داشت.

اعضای اوپک در ماه سپتامبر به صورت تلویحی توافق کردند که تولید نفت خود را در سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳۳ میلیون بشکه کاهش دهند و کشورهایی نظیر ایران، نیجریه و لیبی که در سال‌های گذشته به خاطر تحریم و جنگ داخلی تولید خود را کاهش داده بودند، از این طرح معاف شوند. اما هنوز اعضای اوپک و روسیه به نتیجه خاص و مشخصی در این رابطه نرسیده‌اند و قرار است تصمیم نهایی در اجلاس وزیران نفت اوپک در ماه آینده گرفته شود.

در این میان، اوپک در گزارش ماهانه خود که چهارشنبه منتشر شد، می‌گوید که اعضای این سازمان در مجموع تولید نفت خود را طی ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت بیش از ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به رقم ۳۳ میلیون و ۳۹۴ هزار بشکه در روز رسانده‌اند.

البته، گزارش آژانس بین المللی انرژی حاکی است که تولید اوپک در ماه گذشته ۳۳ میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه در روز بوده و یک رکورد تاریخی زده است.

اوپک در گزارش خود می‌گوید که تولید روزانه نفت ایران در ماه سپتامبر ۲۱ هزار و ۴۰۰ بشکه افزایش یافته، اما تولید عراق، لیبی و نیجریه در مجموع حدود ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

در این میان عربستان تولید خود را بیش از ۸۷ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

ایران می‌گوید که تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت را برای آینده نزدیک برنامه‌ریزی کرده است. تولید ماه گذشته ایران بنا به ارزیابی اوپک حدود سه میلیون و ۶۶۵ هزار بشکه در روز بوده است.

XS
SM
MD
LG