لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

پوتین: با حل مسئله هسته‌ای ایران، لزومی به سپر دفاع موشکی نیست


ولادیمیر پوتین اهداف آمریکا از تعقیب سپر دفاع موشکی را «برهم زدن توازن استراتژیک و تغییر وضعیت نیرو‌ها» دانسته است.
ولادیمیر پوتین اهداف آمریکا از تعقیب سپر دفاع موشکی را «برهم زدن توازن استراتژیک و تغییر وضعیت نیرو‌ها» دانسته است.

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید با وجود اینکه مسئله برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شده، ولی آمریکا همچنان کار بر روی توسعه سپر دفاع موشکی را دنبال می‌کند، در حالی که تنها بهانه برای آن از بین رفته است.

ولادیمیر پوتین که روز پنجشنبه ۳۰ مهر، در یک نشست بین‌المللی در شهر سوچی سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «امروزه مشکل هسته‌ای ایران حل و فصل شده است و‌‌ همان طور که ما گفته‌ایم تهدیدی از جانب این کشور وجود نداشته و ندارد. تنها بهانه‌ای که شرکای آمریکایی ما را وادار کرد تا طرح سپر دفاع موشکی را دنبال کنند، از بین رفته است».

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، وی افزود: «انتظار ما این است که کار بر روی این سپر دفاعی نیز متوقف شود».

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به انجام نخستین آزمایش‌های این سپر دفاعی موشکی گفت: «ما و کل دنیا، یک بار دیگر گمراه شدیم یا اگر ساده‌تر بگوییم، فریب خوردیم».

وی اهداف آمریکا از تعقیب این برنامه را «برهم زدن توازن استراتژیک و تغییر وضعیت نیرو‌ها» دانست تا به گفته وی، «نه تنها سلطه خود را تحقق بخشد بلکه خواسته‌هایش را به همه و رقبای ژئوپلتیک و متحدانش تحمیل کند».

سایر مقام‌های روسی نیز در دو سال گذشته و پس از حصول توافق‌های اولیه و نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، از آمریکا خواسته بودند که ایجاد این سپر دفاعی را متوقف کند.

مسکو می‌گوید که این برنامه، امنیت روسیه را تهدید می‌کند. آمریکا هم در مقابل استدلال می‌کند که سپر دفاع موشکی علیه روسیه نیست و منظور از آن مقابله با تهدید‌های احتمالی از منطقه خاورمیانه است.

طرح سپر دفاع موشکی آمریکا نخستین بار از سوی دولت جرج بوش و در سال ۲۰۰۷ مطرح شد و قرار بود تأسیسات آن در جمهوری چک و لهستان نصب شوند. ولی با روی کار آمدن باراک اوباما، وی این طرح پرهزینه را کنار گذاشت و سامانه «مطمئن‌تری» که جوابگوی تهدید‌های فوری موشک‌های بُرد متوسط (از ۱۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر) ایران بود، جایگزین آن کرد.

آن گونه که حسین آرین، کار‌شناس نظامی، در مطلبی برای رادیو فردا نوشته است، سامانه جدید که آمریکا آن را «سامانه موشکی مرحله بندی شده اروپا» نام نهاده، چهار مرحله دارد که بخش‌های اصلی آن در ترکیه، رومانی و لهستان مستقر خواهند شد.

وی افزوده است: در حال حاضر سیستم‌های دریا پایه و زمین پایه «ایجیس» که در واقع مهره‌های اصلی سامانه دفاع موشکی اروپا را تشکیل می‌دهند، خطری برای توانایی‌های استراتژیک روسیه محسوب نمی‌شوند، ولی مسکو می‌داند که برنامه آمریکا برای گسترش بیشتر سامانه موشکی اروپا و بهره‌گیری از موشک‌های پیشرفته‌تر، در درازمدت می‌تواند از توانایی‌های هسته‌ای و استراتژیک آن بکاهد و تعادل قوا را به نفع غرب تغییر دهد.

ایران روز ۱۹ مهر از آزمایش «موفقیت‌آمیز» یک موشک نسل جدید زمین به زمین با نام «عماد» خبر داد و گفت که «این موشک قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به طور کامل منهدم کند».

برد موشک «عماد» ۱۷۰۰ کیلومتر اعلام شده است که از سوخت مایع استفاده می‌کند.

آمریکا می‌گوید که موشک یاد شده قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد و همراه با کشورهای اروپایی خواستار تحقیق کمیته مربوط به تحریم‌های ایران در سازمان ملل درباره این آزمایش موشکی شده و آن را «نقض جدی» تحریم‌های سازمان ملل توصیف کرده‌ است.

بریتانیا، آلمان و آمریکا ۲۹ مهرماه، گزارشی را به کمیته تحریم سازمان ملل ارائه داده‌ و خواستار انجام «اقدامی مناسب» در این مورد شده‌اند.

تهران ادعای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای موشک آزمایش شده را رد کرده و گفته است که «توان دفاعی و بازدارندگی خود را تحت هیچ گونه تهدیدی متوقف نخواهد کرد».

XS
SM
MD
LG