لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

سخنگوی پوتین: زمان ارسال اس ۳۰۰ معلوم نیست چون ایران پول نداده است


دمیتری پشکوف (چپ) همراه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه.
دمیتری پشکوف (چپ) همراه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه.

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه ۲۹ بهمن تاکید کرد که تاریخ ارسال سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران مشخص نیست چون تهران هنوز پولی پرداخت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، دمیتری پشکوف گفته که «زود است به زمان مشخصی اشاره کرد و هنوز تاریخی معین نشده است. مشکلاتی در زمینه پرداخت‌ها وجود دارد. آن‌ها (ایرانی‌ها) تا به امروز پرداختی نداشته‌اند».

سخنگوی کاخ کرملین اشاره نکرد که آیا در دیدار هفته جاری حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، این موضوع مورد بحث قرار گرفته است یا نه.

آقای پشکوف در پاسخ به پرسش ایتارتاس مبنی بر اینکه آیا ارسال سامانه اس- ۳۰۰ در دستور کار است، اظهار داشت: «موضوعات مختلف همکاری نظامی- فنی مورد بحث قرار گرفته است».

یک روز پیش از سخنان سخنگوی ولادیمیر پوتین، وزارت دفاع روسیه گزارش برخی رسانه‌های تهران مبنی بر تحویل این سامانه به ایران در روز پنجشنبه را تکذیب کرده بود. پاره‌ای از روزنامه‌های امروز تهران گزارش داده‌اند که قرار است سامانه یاد شده در بندر آستراخان بارگیری شده و از طریق دریای خزر به ایران فرستاده شود.

یک مقام بلندپایه وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه به خبرگزاری تاس گفته بود: «از آنجا که ایران تا تاریخ ۱۶ فوریه بهای مندرج در قرارداد را پرداخت نکرده است، شروع ارسال اولین سری از سامانه‌های موشکی اس- ۳۰۰ امکان‌پذیر نیست».

این در حالی است که حسین دهقان هفته گذشته بدون اشاره به مشکلات مالی فیمابین تهران و مسکو، به تلویزیون دولتی ایران گفته بود: «سامانه‌های اس-۳۰۰ آماده و حتی بسته‌بندی شده است... بخشی از آن را در سه ماهه اول سال میلادی و بخش دیگر را تا نیمه اول سال آینده میلادی تحویل می‌گیریم».

ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ قراردادی برای تحویل پنج سامانه دفاعی اس- ۳۰۰ به تهران امضاء کردند ولی دمیتری مدویف، رییس جمهوری وقت روسیه، در سال ۲۰۱۰ این قرارداد را به دلیل تحریم‌های بین‌المللی معلق کرد.

مسکو می‌گوید که پس از فسخ این قرارداد، ۸۰۰ میلیون دلار پرداختی ایران را بازگردانده است. با این حال، تهران شکایتی را علیه روسیه در یک دادگاه بین‌المللی تنظیم کرد و خواستار دریافت چهار میلیارد دلار خسارت شد.

ولادیمیر پوتین در بهار امسال ممنوعیت فروش اس- ۳۰۰ به ایران را لغو کرد و پس از آن دو کشور مذاکرات خود را برای به روزرسانی این سامانه و پرداخت‌های اضافی از سوی ایران آغاز کردند. تهران برای تحویل گرفتن سامانه به روز شده باید ۹۰۰ میلیون دلار پرداخت کند که ۱۰۰ میلیون دلار بیش از قرارداد قبلی است.

روسیه همچنین قرار است که «۸۰ متخصص نظامی ایرانی» را برای کار با سامانه اس-۳۰۰ آموزش دهد.

همزمان، مقام‌های روسی اعلام کردند که تهران از شکایت خود برای دریافت غرامت از مسکو صرفنظر کرده است.

سامانه موشکی اس-۳۰۰ قادر است هواپیما‌ها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتری و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.

XS
SM
MD
LG