لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۸

«سفر رییس جمهوری روسیه به ایران لغو نشده است»


در گذشته نیز مقامات روسی دست کم دو بار از طرح های شکست خورده برای ترور آقای پوتین در سفرهای خارجی، گزارش داده اند.
در گذشته نیز مقامات روسی دست کم دو بار از طرح های شکست خورده برای ترور آقای پوتین در سفرهای خارجی، گزارش داده اند.

به رغم اعلام طرح احتمالی برای ترور ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در ایران مقامات دو کشور اعلام کرده اند که سفر وی لغو نشده است.


یکشنبه شب منابع خبری به نقل از یکی از سخنگویان کاخ کرملین روسیه اعلام کردند که به ولادیمير پوتين، اطلاع داده شده است که عده ای در صدد ترور وی در تهران هستند.


سخنگوی دولت روسيه توضيحات بيشتری در اين مورد نداد ولی خبرگزاری اينترفکس اعلام کرد که طرح ترور رييس جمهوری روسيه توسط «تروريست هايی که برای عمليات انتحاری تعليم ديده اند»، برنامه ريزی شده است.


روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اخبار را «بی اساس» دانست و گفت که سفر پوتین به تهران لغو نشده است.


محمد علی حسینی به خبرنگاران گفته است که « این قبیل شایعه پراکنی ها و انتشار اخبار کذب هیچ تاثیری را در برنامه ریزی ها نخواهد داشت و تمام قرائن و شواهد و حضور هیئت ها در تهران از حضور سران کشورهای حاشیه خزر در تهران حکایت دارد و آقای پوتین هم امشب به تهران وارد خواهد شد.»



  • « تا این لحظه ما اطلاعی از تغییر برنامه رییس جمهوری نداریم.»
سخنگوی کاخ کرملین

دیمیتری پشکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز که در تهران به سر می برد اظهار داشت:« تا این لحظه ما اطلاعی از تغییر برنامه رییس جمهوری نداریم.»


در گذشته نیز مقامات روسی دست کم دو بار از طرح های شکست خورده برای ترور آقای پوتین در سفرهای خارجی، گزارش داده اند.


مقامات امنيتی اوکراين در اوت سال ۲۰۰۰ گزارش دادند که عمليات ترور ولادیمير پوتين را با شکست مواجه کردند.


در سال ۲۰۰۱ مقامات روسی اعلام کردند که نيروهای امنيتی آذربايجان موفق شدند که طرح ترور رييس جمهوری روسيه در باکو را کشف و خنثی کنند.


مقامات روسيه هر دو طرح ترور را به جدايی طلبان چچن ربط داده اند.


سفر در « زمانی حساس»


بر اساس برنامه ریزی قبلی، پوتین قرار است که اواخر روز دوشنبه و پس از دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای شرکت در نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر به تهران سفر کند.


سفر این مقام بلندپایه روسی به ایران در زمانی صورت می گیرد که از سوی کارشناسان سیاسی « حساس» توصیف شده است و به گفته آنها جمهوری اسلامی به خاطر دنبال کردن برنامه هسته ای خود تحت فشارهای شدید بین المللی قرار دارد.


کشورهای غربی نگرانند که ایران از برنامه اتمی خود برای ساخت سلاح هسته ای استفاده کنند اما ایران این اتهام را رد کرده است.


ولادیمیر پوتین نیز هفته گذشته در دیدار با رییس جمهوری فرانسه ضمن فراخوانده ایران به « شفافیت در برنامه هسته ای خود» گفت که « مدرکی دال بر تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی وجود ندارد.»


با این حال انتظار می رود که در سفر آقای پوتین به تهران وی در دیدار با مقامات عالی جمهوری اسلامی آنها را ترغیب کند که با جامعه جهانی درباره برنامه اتمی ایران همکاری بیشتری داشته باشند و به قطعنامه های سازمان ملل احترام بگذارند.


شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران خواسته است تا برنامه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورده و با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند. اما جمهوری اسلامی ایران این درخواست را رد کرده است.


شورای امنیت همچنین تحریم هایی را علیه ایران به اجرا درآورده است که روسیه یکی از تنظیم کنندگان دو قطعنامه تحریمی علیه تهران بوده است ولی مسکو با تهیه قطعنامه سوم تحریم پیش از گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالفت کرده است.


آقای برادعی قرار است که تا اواخر ماه نوامبر گزارش خود را به شورای حکام ارائه کند.


XS
SM
MD
LG