لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

همسر ابوالفضل قديانی: از رييس زندان و ضاربان همسرم شکايت می‌کنم


ابوالفضل قدیانی ۶۸ ساله در زندان اوین دوران حبس خود را می گذراند.
ابوالفضل قدیانی ۶۸ ساله در زندان اوین دوران حبس خود را می گذراند.
ابوالفضل قديانی، از اعضای ارشد زندانی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی روز دوشنبه، نهم مردادماه، در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از آن به بيمارستان منتقل شد.

به گفته خانواده آقای قديانی، پزشک معالج به ماموران زندان گفته که اگر آقای قديانی را معاينه کند، او بايد در بيمارستان بستری شود. ماموران زندان با بستری شدن آقای قديانی موافقت نکرده‌اند و او را باز به زندان اوين بازگردانده‌اند.

راديو فردا در اين باره با زهرا رحيمی، همسر ابوالفضل قديانی گفت‌وگو کرده است.

خانم رحيمی روز دوشنبه در زندان اوين چه اتفاقی برای آقای قديانی افتاد؟

زهرا رحيمی: آقای قديانی روز يکشنبه قرار دکتر داشتند و قرار بود به دندانپزشکی و دکتر قلب برود. ما پول معاينه را واريز کرده بوديم اما او را به بيمارستان نبرده بودند. روز دوشنبه می‌خواستيم به ملاقات او برويم که از زندان تماس گرفتند و گفتند او را به بيمارستان برده‌اند.

زمانی که به بيمارستان رفتيم ديديم حال آقای قديانی بسيار بد است و شرايط او بسيار استرس‌زا است.

در زندان به زور کت او را از تنش درآورده بودند و حتی کفش‌هايش را هم درآورده بودند وقتی پرسيديم چه اتفاقی افتاده، او گفت وقتی می‌خواسته‌اند او را با اين شرايط از زندان به بيمارستان ببرند، او مخالفت کرده و گفته که به بند ۳۵۰ باز می‌گردد. اما ماموران به زور و با ضرب و شتم او را به بيمارستان برده‌اند. حتی کفش هم پايش نبوده است.

همسرم به من گفت که هشت نفر در زندان او را زده‌اند و حتی به سر او هم ضربه خورده است. او سردرد، دست درد و قلب‌درد داشته است و شرايط جسمی نامساعدی داشته است.

مشخص هست اين هشت نفر چه کسانی بودند؟ از ماموران زندان بودند؟

هنوز نمی‌دانيم چه کسانی بودند. گفتند ظاهرا پاسيار بودند. لباس پلنگی بر تن داشته‌اند. هنوز نمی‌دانيم از ماموران اطلاعات هستند يا پاسيار بودند. آن قدر شرايط بد بود و استرس به ما وارد شده بود که نمی‌توانستيم از آقای قديانی سوال بپرسيم. فقط او تعريف می‌کرد که هشت نفر او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

آقای قديانی توسط پزشکان معاينه شده اند؟

آقای قديانی راضی نشد که پزشکان او را معاينه کنند و گفت به زندان برمی‌گردد. پزشک معالج هم گفت اگر او را معاينه کند، بايد آقای قديانی بستری شود چون شرايط خيلی بدی دارد. پزشک برای زندان نوشت که او را در شرايط بهتری برای معاينه به بيمارستان منتقل کنند.

حالا شما تصميم داريد با توجه به اين وضعيت چه اقدامی انجام دهيد؟

من وقتی به منزل رسيدم هم به دادستانی زنگ زدم و هم به زندان تلفن کردم. به دادستانی زنگ زدم و گفتم که می‌خواهم از رييس زندان و ماموری که سر تيم ضرب و شتم کنندگان بوده و کسانی که با او همکاری کرده‌اند شکايت کنم.

عنوان شکايتم هم اقدام به قتل است زيرا آقای قديانی بيمار قلبی است. آيا بايد بيمار قلبی را با ضرب و شتم به بيمارستان ببرند؟ چرا بايد او را به زور و به اين صورت به بيمارستان منتقل کنند؟ اين يک نوع شکنجه بوده و اقدام به قتل بوده. من به شدت نگرانم. به رييس زندان زنگ زدم. مسوول دفتر او پاسخ داد و به او گفتم که هم اعتراض دارم و هم بشدت نگران سلامتی آقای قديانی هستم.

آيا پاسخی به نگرانی و اعتراض شما داده شد؟

قول پيگيری دادند ولی ما اميدی به پيگيری نداريم. آقای قديانی هم گفت وقتی به زندان برگردد، اعتصاب غذا خواهد کرد. متاسفم که با يک فرد ۶۸ ساله که بيمار قلبی هم هست، اين‌طور برخورد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG