لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

امیر قطر قدرت را به فرزندش واگذار می‌کند


شیح حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر.
شیح حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر.
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر روز دوشنبه در دیدار با خاندان حاکم خبر داده است که قصد دارد قدرت را به ولیعهدش شیخ تمیم بن حمد آل ثانی واگذار کند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، شیخ حمد در دیدار با خاندان حاکم گفته که حکومت را به فرزند ۳۳ ساله اش خواهد سپرد که نسبت به دیگر سران عرب، کم سن و سال به شمار می آید.

دیوان امیری قطر هم اعلام کرده است که شیخ حمد صبح روز سه شنبه، چهارمتیر ماه، ساعت هشت صبح به وقت محلی، برای مردم کشورش نطق خواهد کرد. دیوان امیری سه شنبه را تعطیل رسمی اعلام کرده است.

پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئولان قطری و دیپلمات‌ها گزارش داده بود که شیخ حمد خود را برای واگذاری قدرت آماده می‌کند. این گزارش خاطرنشان کرده که تغیراتی هم در دولت قطر رخ خواهد داد که بر پایه آن احتمالا شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور، از سمتش کناره گیری می‌کند.

یک وزیر قطری که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفته است که امیر «به ضرورت تشویق نسل جدید باور داشته و قصد دارد که قدرت را به ولی عهدش شیخ تمیم واگذار و کابینه را تعدیل کرده تا تعداد بیشتری از جوانان به شورای وزیران راه یابند.»

خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده که امیر قطر به فکر واگذاری منظم قدرت است و به احتمال زیاد این روند با استعفای شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امور خارجه آغار خواهد شد.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، در سال ۱۹۵۲ میلادی به دنیا آمده است. او در تابستان سال ۱۹۹۵ میلادی در یک کودتای سفید، پدرش شیخ خلیفه را از قدرت به زیر کشید و جانشین او شد. سیاست‌های شیخ حمد باعث ایفای نقش پر رنگ‌تر قطر در جامعه جهانی و منطقه شده است.

تاسیس شبکه الجزیره و تلاش برای کسب میزبانی جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲، از جمله فعالیت های موفق او به شمار می آید.

قطر در دوره شیخ حمد، نقش برجسته ای در تشویق اعتراض های موسوم به بهار عربی ایفا کرد. این کشور کمک شایانی به معترضانی که حکومت معمر قذافی رهبر پیشین لیبی را سرنگون کرد ارائه داد. قطر همچنان از مخالفان حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پشتیبانی می کند.

این کشور در دوره شیخ حمد همچنین میزبان گروه طالبان افغانستان بوده که هفته گذشته دفتری در دوحه افتتاح کرد. این اقدام به منظور زمینه سازی برای گفت و گوهای پیش رو میان طالبان و آمریکا صورت گرفته است تا شاید راه حلی برای پایان جنگ ۱۲ ساله افغانستان پیدا شود.

قطر در بحران های سیاسی و جنگ ها در یمن، سومالی، لبنان، دارفور و سرزمین های فلسطینی نیز ایفای نقش کرده است. تاکنون چندین بار کنفرانس های صلح در خاک این کشور برگزار شده است تا قطر خود را به عنوان کشوری تاثیرگذار در دیپلماسی بین المللی تثبیت کند.

اما شیخ تمیم ولیعهد در سال ۱۹۸۰ میلادی به دنیا آمده است. او پسر چهارم شیخ حمد است و پسر دوم از شیخه موزه بنت ناصر المسند، همسر دوم و رسمی او است. شیخ تمیم در اوت سال ۲۰۰۳ و پس از آن که برادر بزرگش از ولایتعهدی کناره گیری کرد، به این سمت دست یافت.

ولیعهد هم اینک فرماندهی نیروهای مسلح قطر و ریاست کمیته ملی المپیک این کشور را بر عهده دارد. او همچنین نایب رییس شورای عالی امور اقتصادی و سرمایه گذاری قطر است. او بر پرونده جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ که قطر میزبان آن است، نظارت می کند.

شیخ تمیم همچون پدرش فارغ التحصیل دانشکده ساندهرست بریتانیا است و علاوه بر زبان عربی، به زبانهای فرانسوی و انگلیسی هم مسلط است.
XS
SM
MD
LG