لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

ابراز تردید درباره استفاده آمریکا از رادار «قبله»


نمایی از رادار قبله در جمهوری آذربایجان که رییس جمهوری روسیه پیشنهاد استفاده مشترک از آن را به آمریکا داده است.
نمایی از رادار قبله در جمهوری آذربایجان که رییس جمهوری روسیه پیشنهاد استفاده مشترک از آن را به آمریکا داده است.

پيشنهاد «ولاديمير پوتين»، رييس جمهوری روسيه مبنی بر استفاده مشترک روسيه و آمريکا از پايگاه راداری «قبله» در جمهوری آذربايجان همچنان بازتاب گسترده ای در رسانه ها و محافل سياسی اين کشور دارد.


به عقيده اکثر تحليلگران سياسی در جمهوری آذربايجان، هدف اصلی آمريکا از اجرای طرح استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی نظارت بر فعاليت های موشکی روسيه است و به همين خاطر واشنگتن استفاده مشترک از رادار «قبله» را مطابق منافع خود نمی داند.


پايگاه نظامی قبله که درسال ۱۹۸۴ميلادی توسط شوروی سابق در منطقه مرزی قبله جمهوری آذربايجان با روسيه در۳۲۶ کيلومتری شمال غرب باکو احداث شد به سيستم های رديابی حملات موشکی با برد هفت هزار کيلومتر مجهز است.


جمهوری آذربايجان اين پايگاه را در سال۲۰۰۲ ميلادی به مدت ۱۰ سال در مقابل دريافت سالانه هفت ميليون دلار به روسيه اجاره داد.


جمهوری آذربايجان اين پايگاه را در سال۲۰۰۲ ميلادی به مدت ۱۰ سال در مقابل دريافت سالانه هفت ميليون دلار به روسيه اجاره داد.


صاحب نظران سياسی جمهوری آذربايجان در جريان ميزگردی که چهارشنبه شب توسط تلويزيون دولتی اين کشور برگزار شد نسبت به تحقق پيشنهاد ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه درباره استفاده مشترک با آمريکا از پايگاه رادار «قبله» در خاک جمهوری آذربايجان ابراز ترديد کردند.


رييس حزب سبزهای جمهوری آذربايجان معتقد است: آمريکا چنانچه درصدد نظارت بر ايران از منطقه قفقاز باشد، می تواند با استقرار سيستم های راداری در خاک گرجستان هم به خواست خود نايل شود.


وی با اشاره به اين که آمريکا نيازی به پايگاه قبله ندارد، افزود: اکنون دو پايگاه رادار نسبتا کوچکتر آمريکا در مناطق «آستارا» و «خيزی» جمهوری آذربايجان فعال است و اين کشور قصد دارد پايگاه راداری ديگری را نيز در خزر به منظور نظارت بهتر به اين دريا مستقر کند.


روشن نوروزاوغلی، کارشناس سياسی نيز استفاده مشترک آمريکا و روسيه از پايگاه قبله را بعيد خواند و گفت: پيشنهاد روسيه بيشتر يک بازی سياسی است و آمريکا نيز علاقه ای به پذيرفتن آن ندارد.


وی در عين حال ابراز عقيده کرد که استفاده آمريکا از پايگاه قبله شرايطی برای حضور نظامی اين کشور در جمهوری آذربايجان فراهم می کند و نيز موجب افزايش نگرانی های ايران در اين زمينه می شود.


وفا قلی زاده، مشاور سابق رييس جمهوری آذربايجان در امور بين المللی هم استفاده مشترک روسيه و آمريکا از پايگاه قبله را امکان ناپذير دانست و گفت: سرنوشت اين پايگاه مانند برتری سياسی و نظامی روسيه در منطقه قفقاز حل شده است.


وی گفت: در سال ۲۰۱۲ ميلادی با اتمام مدت اجاره پايگاه قبله به روسيه توسط جمهوری آذربايجان اين پايگاه از بين برده خواهد شد و پايگاه های جديد راداری و دفاع ضدموشکی در قالب طرح سپر دفاع موشکی آمريکا در دور تا دور روسيه مستقر خواهد شد.


XS
SM
MD
LG