لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

هاشمی رفسنجانی: دولت نمی‌تواند در زمینه رفع حصر کاری انجام دهد


آقای هاشمی می‌گوید که «بحران بیکاری، گرانی و اختلافات‌ داخلی نگران‌کننده است».
آقای هاشمی می‌گوید که «بحران بیکاری، گرانی و اختلافات‌ داخلی نگران‌کننده است».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران می‌گوید که دولت درباره رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز «نمی‌تواند کاری بکند» و نباید در این زمینه از دولت «توقع» داشت.

اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای با وب سایت آفتاب نیوز که روز دوشنبه ۱۰ خرداد منتشر شده است، همچنین گفت که پیش‌بینی درباره احتمال رفع حصر رهبران جنبش سبز «در این فضا، آسان نیست».

وی در عین حال اضافه کرد: «البته می‌تواند تحولی پیش بیاید و نمی‌خواهم منفی بگویم».

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

پیش از این برخی از مقام‌های ایران از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با برگزاری دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داده و اعلام کرده‌اند که رفع حصر آنان تنها در اختیار آیت‌الله خامنه‌ای است.

علی‌اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز ۱۰ مرداد ۹۴ گفته بود که تصميم‌گيری در خصوص رفع حصر این سه نفر تنها در حوزه اختيارات «مقامات عالی» نظام است.

علی مطهری نماینده تهران در مجلس نیز هشتم تير ۹۴ خبر داده بود که آيت‌الله خامنه‌ای در ديداری به او گفته است که «جرم» مهدی کروبی و ميرحسين موسوی «بسيار بزرگ» است و در صورت محاکمه اين دو، «حکم سنگينی» در انتظارشان خواهد بود.

آقای مطهری پس از آن اعلام کرد که از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی قانع نشده و «پیغمبر اسلام هم نمی‌تواند بگوید که حکم فلان فرد سنگین است و بدون محاکمه و شنیدن دفاعیات آنها حکم صادر کند».

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ «روشن است»

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز گفت که «اگر وضع عمومی همین‌گونه باشد ... نتیجه روشن است. ولی اگر دست‌های دیگری دخالت کنند، بحث‌ جداگانه است».

وی اضافه کرد: «نمی‌توانم حوادث و اتفاقات احتمالی را پیش‌بینی کنم. امیدوارم که به خوبی پیش برود، بنده هم اگر تا آن روز باشم، کمک می‌کنم».

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به انتخابات هفتم اسفند ۹۴ نیز گفت: « هر کسی را که فکر می‌کردند رأی می‌آورد، سلب صلاحیت کردند. ولی مردم آن قدر آگاه بودند که به پیشنهادهای بعدی به خوبی رأی دادند و این نشان داد که مردم راه‌شان را پیدا کرد‌ه‌اند».

وی همچنین با اشاره به نگرانی‌های خود در دولت محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری سابق ایران تاکید کرد که «تندروی‌های بعضی از گروه‌های سیاسی، بعضی از آقایان قم، بعضی از افراد شاخص روحانیت و تریبون‌ها» مردم را «از انقلاب دور می‌کرد».

در ماه‌های گذشته برخی از رسانه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که ریاست جمهوری حسن روحانی تنها به یک دوره محدود خواهد شد.

در همین حال گزارش‌هایی درباره احتمال نامزد شدن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده منتشر شده است.

در مقابل، اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی، از آقای احمدی‌نژاد به عنوان «یک مهره سوخته» نام برده و علی مطهری نماینده تهران نیز گفته که او پیش از نامزد شدن «باید محاكمه شود».

حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی در روزهای گذشته مطلبی در توئیتر خود منتشر کرد که برخی از وب سایت‌ها آن را با احتمال نامزد شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مرتبط دانستند.

آقای آشنا نوشته بود: «بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند، نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گاز انبر بکشانند».

مشاور رییس جمهوری ایران پس از آن در توئیتر خود نوشت که نوشته سابق، «دلنوشته‌ای حاصل از تاثر از سخنرانی آسمانی قاسم سلیمانی» و «دلسوزی مشفقانه‌ای» درباره محسن رضایی و محمد باقر قالیباف بوده است.

احتمال دیدار اوباما و روحانی «وجود ندارد»

آقای رفسنجانی در مصاحبه خود همچنین گفت که «اصلا» احتمال ندارد روسای جمهوری ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کنند.

وی اضافه کرد: «وقتی رهبری مخالف باشند، آقای روحانی این کار را نمی‌کنند. حتی آن تلفنی که کردند، به ایشان فشار آمد».

در جریان سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۲ گفت‌وگویی تلفنی میان روسای جمهوری ایران و آمریکا انجام شد.

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از این گفت‌وگوی تلفنی انتقاد کردند. در سال گذشته نیز دست دادن محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با باراک اوباما انتقادهای چهره‌های اصولگرا و تعدادی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

آقای هاشمی در این مصاحبه همچنین گفت که «بحران بیکاری، گرانی و اختلافات‌ داخلی نگران‌کننده است».

وی خواستار توجه بیشتر دولت به راه اندازی کارخانه‌های تعطیل شده، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و تقویت بخش خصوصی شد.

پس از انتخابات مجلس دهم برخی از چهره‌های سیاسی از جمله حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی خواستار اتخاذ تصمیم‌های جسورانه از سوی دولت حسن روحانی در حوزه اقتصاد و همچنین تغییر تیم اقتصادی دولت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG