لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

واکنش رفسنجانی به انتقادها از اظهارات خود درباره رابطه با آمریکا


اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، به انتقادها از اظهارات اخير خود درباره رابطه با آمريکا واکنش نشان داده و گفته است که انتظار نداشتم واکنش ها به سخنانم جنجال آفرينی به بار آورد.

آقای رفسنجانی در گفت و گو با فصلنامه «مطالعات بين المللی» که اخيرا منتشر شده، گفته بود که در نامه ای به آيت الله خمينی نوشته بود، «آمريکا قدرت برتر دنياست. مگر اروپا با آمريکا، چين با آمريکا و روسيه با آمريکا چه تفاوتی از ديد ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داريم، چرا با آمريکا مذاکره نکنيم؟»

وی می گويد که از آيت الله خمينی، بنيانگذار نظام جمهوری اسلامی، خواسته بود تا «هفت موضوع» را در زمان حيات خود حل و فصل کند، «در غير اين صورت ممکن است اينها به صورت معضلی سد راه آينده کشور شود.»

رابطه با آمريکا يکی از مسائلی است که رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام می گويد که در نامه خود به آن اشاره کرده بود و خواستار تصميم گيری آيت الله خمينی در اين زمينه شده بود.

مصاحبه آقای رفسنجانی با واکنش تند محافظه کاران و رسانه های نزديک به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روبرو شد.

در واکنش به اين انتقادها، رييس مجمع تشخصی مصلحت نظام در ديدار با فراکسيون اقليت مجلس گفته است که «اگر بحث هايم در مورد رابطه با آمريکا در آن نامه مورد ايراد بود حضرت امام در همان زمان پاسخ من را می دادند.»

فاصل موسوی، عضو فراکسيون اقليت، در گزارشی از اين ديدار، از آقای رفسنجانی نقل و قول کرده که گفته است: «حرفهايش در مورد رابطه با آمريکا چيز جديدی نيست و من حدود دو ماه پيش با فصلنامه ای صحبت کردم که متاسفانه برخی در حال حاضر در مورد آن جنجال آفرينی کردند.»

وی افزوده است: «انتظار نداشتم واکنش ها به سخنانم در مورد رابطه با آمريکا در اين حد باشد و جنجال آفرينی به بار آورد.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به سياست خارجی دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرده و گفته است: «ايران مرکزيت يک فکر و انديشه را در جهان اسلام دارد و در اطراف ايران کشورهای اسلامی زيادی وجود دارد، لذا بايد با کشورهای اطراف مدارا داشته باشيم و به گونه ای نشود که رابطه مان با کشورهای اطراف در حداقل باشد.»

منتقدان آقای رفسنجانی وی را متهم کرده اند که «بصيرت» ندارد و تصميم گيری درباره رابطه با آمريکا را در «صلاحيت» رهبر جمهوری اسلامی ايران عنوان کرده اند.

علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی مجلس، در اين زمينه به خبرگزاری مهر گفته است: «موضوع رابطه با آمريکا همچنان خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است و هيچ کس در اين زمينه جدای از نقطه نظرات رهبری نه صلاحيت دارد و نه می تواند تصميم گيری کند.»

حميدرضا ترقی، از اعضای جمعيت موتلفه اسلامی، نيز در واکنش به سخنان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته است: «هر گونه اظهار نظر مبنی بر علاقه و شيفتگی برای مذاکره با آمريکا به ضرر بيداری اسلامی و نيروهای انقلاب است و اگر بصيرت داشته باشيم به هيچ وجه چنين مواضعی را مطرح نمی کنيم.»

حسين شريعتمداری، نماينده ولی فقيه در روزنامه کيهان نيز در سرمقاله روز چهارشنبه اين روزنامه به يکی از سخنرانی‌های پيشين آيت ‌الله خامنه‌ای برای مخالفت با اظهارات آقای رفسنجانی اشاره کرد که گفته ‌بود: «من معتقدم، آن کسانی که فکر می‌کنند ما بايد با راس استکبار- يعنی آمريکا- مذاکره کنيم، يا دچار ساده‌ لوحی هستند، يا مرعوبند.»

ايران و آمريکا از سال ۱۳۵۸ و به دنبال حمله دانشجويان موسوم به «پيرو خط امام» به سفارت آمريکا در تهران مناسبات ديپلماتيک با یکدیگر ندارند. تلاش برخی از روسای جمهوری ايران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی برای برقراری رابطه با آمريکا با مخالفت محافل تندرو در نظام جمهوری اسلامی ايران و بويژه آيت الله خامنه ای روبرو شده است.

رهبر جمهوری اسلامی ايران در يکی از نخستين سخنرانی های خود پس از انتخاب به عنوان جانشين آيت الله خمينی گفته بود که او درباره برقراری رابطه با آمريکا تصميم گيری خواهد کرد.

وی در دی ماه سال ۱۳۸۶ نيز گفته بود که «برقراری رابطه با آمريکا در شرايط کنونی به نفع ايران نيست و اگر روزی رابطه با آمريکا برای ملت ايران مفيد باشد، وی اولين کسی خواهد بود که اين رابطه را تاييد می کند.»
XS
SM
MD
LG