لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

رفسنجانی: یک عده آدم کم‌سواد و شعارگو در امور مانع ایجاد می‌کنند


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران می‌گوید، افرادِ به گفته او «کم سواد و شعارگوی» مانع فعالیت تحصیلکرده‌های «خوب و دلسوز» خارج از کشور می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اکبر هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت در مراسم سی وسومین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «‌در کشور با یک عده آدم کم‌سواد و شعارگو روبه رو هستیم که در امور مانع ایجاد می‌کنند».

وی اضافه کرد: «این افراد کم‌سواد و شعارگو مانع می‌شوند که خیلی از تحصیل کرده‌های خوب، خوش غیرت و دلسوز کشور که از خارج می‌آیند و می‌توانند برای کشور مفید باشند، فعالیت کنند».

آقای رفسنجانی تاکید کرد: «این افراد شعار می‌دهند این فرد که این‌گونه بوده وارد جلسه‌ای که شده بی‌حجاب بوده و همسران‌شان یک بار بی‌حجاب دیده شده‌اند».

وی ادامه داد: «راه‌های موهن را ببندند و بگذارند اساتید با سواد ما که در خارج هستند بیایند و در کار پژوهش به ما کمک کنند چرا که موضوع پژوهش خیلی مهم است».

پیشتر، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز ۲۹ اردیبهشت با تاکید بر سفر نخبگان ایرانی خارج از کشور به ایران گفته بود: «یک نفر می‌آید، به یک دلیل واهی گذرنامه او را می‌گیرند و از او سئوال می‌کنند. تو چکاره هستی که از یک متخصص سئوال کنی. چرا بعضی از مامورین به خودشان این قدر حق می‌دهند».

گفته‌های رییس جمهوری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در حالی است که در سال‌های گذشته برخی از متخصصان ایرانی پس از بازگشت به ایران بازداشت شده و همچنان در زندان به سر می‌برند.

از جمله این افراد می‌توان به امید کوکبی، فارغ التحصیل دانشگاه شریف و دانشجوی مقطع فوق دکتری فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا اشاره کرد که بهمن ۸۹ هنگام ترک ایران بازداشت شد و همچنان زندانی است.

هیجده تن از برندگان جایزه نوبل در مهرماه سال ۹۳ در نامه سرگشاده‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار آزادی این فیزیکدان ۳۲ ساله ایرانی شده بودند.

در همین حال، حمید بابایی، دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه لیژ بلژیک که مرداد ماه ۹۲ به ایران رفته بود، دستگیر و سپس به اتهام‌هایی چون «به خطر انداختن امنیت ملی» و «ارتباط با کشورهای متخاصم از جمله کشور بلژیک» به شش سال زندان محکوم شد.

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دانشگاه آزاد رو به رشد است و خودکفا، احتیاج به چیزی ندارد و فقط مزاحمت برای آن ایجاد نکنند».

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اضافه کرد: «روسای واحدهای ما برای اخذ تاییدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدت‌ها معطل می‌شوند تا این تاییدیه را دریافت کنند ولی نباید این طور باشد و باید بگذارند دانشگاه کار خودش را بکند».

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، از‌‌ همان ماه‌های ابتدایی دولت خود انتقادهای زیادی را متوجه دانشگاه آزاد کرد و در ‌‌نهایت پس از کشمکش بسیار بر سر برکناری عبدالله جاسبی، رییس پیشین دانشگاه آزاد، فرهاد دانشجو، برادر کامران دانشجو، وزیر علوم محمود احمدی‌نژاد، در اسفندماه سال ۹۰ با حمایت دولت به ریاست دانشگاه آزاد رسید.

پس از به قدرت رسیدن دولت حسن روحانی، هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی روز ۲۷ شهریور ۹۲ فرهاد دانشجو را برکنار و حمید میرزاده را به عنوان سرپرست این دانشگاه انتخاب کرد.

XS
SM
MD
LG