لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

معاون اول احمدی نژاد: مناطق زلزله زده ظرف دو ماه بازسازی می شود


محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهوری ايران، روز دوشنبه وعده داد که مناطق زلزله زده در استان آذربايجان شرقی ظرف دو ماه بازسازی می شود. همزمان گزارش ها حاکی از اسکان ۵۰ هزار نفر از زلزله ‌زدگان و فعال شدن تيم های «بيمارياب» است.

خبرگزاری های ايران روز دوشنبه خبر دادند که معاون اول رييس جمهوری ايران همراه با هياتی از دولت به تبريز مرکز استان آذربايجان شرقی سفر کرده و در جمع خبرنگاران گفته است که «تلاش می کنيم تا قبل از شروع زمستان، منازل و خانه های آسيب ديده بازسازی شوند و اين کار طی دو ماه انجام شود.»

بیش از ۳۰۰ کشته در زمین‌لرزه‌های آذربایجان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:16 0:00


به گزارش خبرگزاری ايسنا، محمدرضا رحيمی افزوده که قرار است در جلسه ای، مسوولان مربوطه و وزرا در مورد نحوه جبران خسارت و بازسازی مناطق زلزله زده و دادن وام تصميم گيری کنند.

در همين حال، رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفته است که به ۱۵۵ هزار حادثه ديده در زلزله آذربايجان شرقی امدادرسانی شده و ۵۰ هزار زلزله زده نيز اسکان يافته اند.

محمود مظفر در اين زمينه اظهار داشت: «در مجموع ۱۵۵ هزار نفر دچار حادثه شدند که در اهر ۶۷ هزار نفر، ورزقان ۴۲ هزار نفر، هريس ۴۰ هزار نفر و تبريز شش هزار نفر را در بر می ‌گيرد.»

از سوی ديگر، رييس پژوهشگاه بين ‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفته که از زمان وقوع زمين لرزه روز شنبه در اهر- ورزقان بيش از يک هزار و ۳۰۰ پس لرزه در منطقه به وقوع پيوسته است.

عباسعلی تسنيمی به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است که «زلزله‌ آذربايجان دارای ويژگی ‌های خاصی است که بايد مسوولين اجرايی، نمايندگان مجلس، محققان و دانشگاهيان و مهندسان ساخت و ساز کشور به آن توجه کنند تا بتوان ضريب ايمنی قابل قبولی را برای کشور به ارمغان آورد.»

روز شنبه بعد از ظهر زمين‌لرزه ‌ای به بزرگی ۶.۲ ريشتر شهرستان‌ اهر و زلزله ای به بزرگی شش ريشتر شهرستان ورزقان در استان آذربايجان شرقی را تکان داد.

بر اساس آخرين گزارش های رسمی، ميزان کشته شدگان در اين زلزله به ۳۰۶ نفر رسيده است که ۲۰۹ نفر آنها زن و کودک بوده اند. بيش از چهار هزار نفر نيز در اين زمين لرزه ها مصدوم شده اند.

در همين حال، رييس مديريت بحران کشور گفته است که «گسل اهر زلزله خيز نبود» و افزوده است: «از حدود ۵۰ سال پيش تنها سه زلزله بالای سه ريشتر در اهر به وقوع پيوسته بود و گسل اهر، از لحاظ دسته بندی ‌ها در گروه گسل‌های خطرناک و حتی نيمه خطرناک قرار نداشت.»

حسين قدمی روز دوشنبه در پايان جلسه مجلس برای بررسی اين موضوع اظهار داشت: «اگر ضوابط فنی و مهندسی ساده ساختمان سازی در ساختمان‌های زلزله زدگان رعايت می ‌شد، قطعا ميزان خسارات و تلفات کاهش چشمگيری می ‌يافت.»

وی گفته که از روز دوشنبه، ۲۳ مردادماه، کار بازسازی مناطق زلزله آغاز می شود و افزوده است: برای بازسازی و مقاوم سازی منازل آسيب ديده قرار است که دو ميليون تومان به صورت بلاعوض و ۱۲ ميليون تومان وام کم بهره به افراد بازمانده از زلزله تعلق گيرد.

از سوی ديگر، انتقادها از راديو و تلويزيون دولتی ايران همچنان ادامه دارد. در روزهای اخير رسانه ها و نمايندگان مجلس شورای اسلامی به سکوت اين رسانه دولتی و نحوه پوشش اخبار مناطق زلزله زده اعتراض کردند.

روز دوشنبه انتقادها حول پخش برنامه ای با نام «خنده بازار» متمرکز شد که به گفته منتقدان پخش اين مجموعه طنز در روزی که در آذربايجان عزای عمومی اعلام شده بود، موج جديدی از انتقادها را به دنبال داشت.

خبرگزاری ايسنا در اين زمينه نوشته است: «هر چند تلويزيون در روزهای گذشته سعی کرد با اختصاص زمان بيشتری به اخبار زلزله بر انتقادات مطرح شده آبی سرد بريزد، اما پخش "خنده بازار" اسفند روی آتشی بود که اعتراض منتقدان را بار ديگر شعله ور ساخت.»

نماينده اروميه در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در اين زمينه گفته است: «در شرايطی که بسياری از هموطنان ما در مناطق زلزله زده خانه هايشان ويران شده و عزادار هستند، بايد پرسيد که چرا صدا و سيما در شب گذشته برنامه مضحک پخش کرد.»
XS
SM
MD
LG