لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

جنتی: تصویر ابوالفضل در فیلم «رستاخیز» باید حذف یا نورانی شود


در ادامه جنجال پیرامون فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش، مداحان مذهبی در مسجد ارگ تهران دست به تجمع اعتراضی زدند و همزمان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که تصاویر ابوالفضل عباس باید حذف یا در هاله‌ای از نور پوشانده شود.

فیلم «رستاخیز» که بیش از ده سال زمان صرف تدارکات و ساخت آن شده است امسال در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد و هشت سیمرغ بلورین را از آن خود کرد. از زمان نمایش محدود این فیلم در جشنواره فجر، اعتراض‌های زیادی از سوی برخی از مراجع تقلید و مداحان مذهبی به آن صورت گرفته است.

اعتراض این افراد به نشان دادن چهره ابوالفضل عباس، برادر ناتنی حسین ابن علی، و همچنین چند شخصیت دیگر در فیلم رستاخیز است.

گزارش خبرگزاری ایرنا حاکی است که مداحان وابسته به برخی از هیات‌های مذهبی یکشنبه شب در مسجد ارگ تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند و حسین الله کرم از رهبران پیشین گروه تندروی انصار حزب‌الله در سخنانی گفته است: «تحریفات و جسارت‌هایی که نسبت به خاندان اهل بیت در این فیلم صورت گرفته به هیچ وجه قابل اغماض نیست و این حرف‌های ما نقد نیست بلکه اعتراض است».

حسین سازور که از او به عنوان مداح یاد شده است، نیز به فیلم رستاخیز اعتراض کرده و گفته است: «اولین و مهم‌ترین مشکل رستاخیز نشان دادن پنج تن از اهل بیت امام حسین است. در این فیلم چهره حضرت عباس، حضرت علی اکبر، حضرت قاسم، حضرت مسلم و حضرت علی اصغر نشان داده شده که چهره حضرت مسلم به صور سخیفی نمایش داده شده است».

وی افزوده است: «در همه جای تاریخ نوشته‌اند که حضرت قاسم ۱۳ ساله بود و به قدری زیبا بود که امام حسین قسمتی از چهره او را پوشاند اما حضرت قاسم در این فیلم جوانی بیست و چند ساله نشان داده شده است».

این مداح مذهبی با خطاب قرار دادن احمدرضا درویش، کارگردان فیلم، گفته که «شما مقدسات ما را زیر پا له کردید. شما صدای ناموس خلقت، حضرت زینب را در این فیلم پخش کردید. آیا حقیقت عاشورا این گونه است؟ مقام عاشورا آن قدر بالاست که "جون" غلام امام حسین را به مقامی رساند که امام زمان ۱۴۰۰ سال است به او سلام می‌دهد».

فرج‌الله سلحشور، کارگردان سینما، نیز با اشاره به سریال‌های «یوسف پیامبر» و «مریم» که خود او ساخته است، گفته که «به مسئولین گفتیم بودجه در اختیار ما قرار دهید تا جریان فیلم‌سازی اسلامی را به راه بیندازیم اما مسئولان می‌گویند این کار ما نیست».

وی افزوده است: «من ۳۶ سال روی سینما فکر کرده‌ام و به این نتیجه رسیدم اگر سینما درست شود همه آرزوی انبیا و شهدای ما محقق می‌شود. سریال یوسف شش سال است که پربیننده‌ترین اثر روی زمین است و چهار میلیارد انسان یوسف را دیده‌اند و این نشان از تاثیرگذاری آثار هنری دارد».

در روزهای اخیر برخی از مراجع تقلید در قم با اشاره به فیلم رستاخیز، آن را توهین به مقدسات دانسته‌اند. آیت‌الله علوی گرگانی و مکارم شیرازی از جمله این مراجع هستند.

در تازه‌ترین واکنش مقام‌های فرهنگی جمهوری اسلامی به اعتراض‌ها پیرامون این فیلم، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفته که «قطعاً اگر فیلم رستاخیز بخواهد در اکران عمومی در اختیار مردم قرار گیرد باید به نحوی عمل کند که این نگرانی رفع شود و در خصوص چهره حضرت ابوالفضل یا باید این صحنه‌ها حذف شده و یا به گونه‌ای هاله‌ای از نور روی آن قرار گیرد که چهره حضرت ابوالفضل کاملاً مشخص نباشد و این قداستی که ایشان دارند، حفظ شود».

وی افزوده است: «ما کم‌کم به حاشیه همه مسائل از جمله فیلم و موسیقی عادت کرده‌ایم، بیش از ۹۰ درصد فیلم رستاخیز قبل از تشکیل دولت جدید ساخته و آماده شده است».

داستان فیلم «رستاخیز» درباره واقعه عاشوراست که به قیام حسین ابن علی علیه یزید ابن معاویه، حاکم شام، می‌پردازد و مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام سوم شیعیان و کشته شدن وی را روایت می‌کند.

در این فیلم بازیگرانی چون پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی فر و انوشیروان ارجمند ایفای نقش کرده‌اند و موسیقی آن را نیز «استیفن واربک»، برنده جایزه اسکار برای فیلم «شکسپیر عاشق»، ساخته است.

گزارش برخی از رسانه‌ها حاکی است که «رستاخیز» یکی از پر خرج‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است و ۱۴ میلیارد تومان هزینه ساخت آن شده است.
XS
SM
MD
LG