لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

خانواده رضوی‌فقیه نسبت به «در خطر بودن جان» وی در زندان هشدار دادند


سعید رضوی فقیه اوایل بهمن ماه با دستبند و پابند به بیمارستان منتقل گردید ولی بعد از عمل جراحی قلب باز به زندان بازگردانده شد.
سعید رضوی فقیه اوایل بهمن ماه با دستبند و پابند به بیمارستان منتقل گردید ولی بعد از عمل جراحی قلب باز به زندان بازگردانده شد.

جمعی از بستگان سعید رضوی‌فقیه، روزنامه نگار و فعال سابق دانشجویی، روز چهارشنبه ۲۹ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که جان وی «در خطر» است.

به گفته بستگان آقای رضوی فقیه، این موضوع از سوی پزشکان بیمارستان به مقامات مربوطه و ماموران زندان «بار‌ها اعلام شده است».

به گزارش وب سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، بستگان آقای رضوی فقیه در این بیانیه نسبت به آنچه «انتقال اجباری» این زندانی سیاسی پس از عمل جراحی قلب، به زندان خوانده شده، هشدار داده‌اند.

پیش از این وبسایت جرس، نزدیک به اصلاح طلبان، خبر داده بود که سعید رضوی فقیه، از روزهای ابتدایی بهمن ماه برای عمل جراحی قلب از زندان به بیمارستان منتقل شده است.

به گفته این وبسایت، این زندانی سیاسی تمام این مدت را «با دستبند و پابند» در بیمارستان گذرانده و «ممنوع الملاقات» بوده است.

در همین حال پایگاه اینترنتی «انصاف نیوز»، پنجم بهمن، خبر داده بود که یکی از پزشکان معالج با نوشتن «توصیه نامه‌ای» اعلام کرده است که آقای رضوی فقیه «تحت هیچ شرایطی» نباید اضطراب داشته باشد و بازگشت او در این شرایط به زندان مناسب نیست.

این در حالی است که ۹۶ فعال سیاسی و مدنی هفته گذشته در نامه‌ای خبر دادند که این زندانی سیاسی علی‌رغم نظر پزشکان مبنی بر ضرورت بستری بودن در بخش جراحی قلب، به زندان رجایی‌شهر بازگردانده شده است.

بستگان سعید رضوی فقیه در ادامه بیانیه خود تاکید کردند: «از لحظه‌ای که سعید وارد زندان شده مسئولیت سلامتش با مقامات قضایی و زندانبانان و دستگاهی است که او را به‌صورت غیرقانونی بازداشت و بدون هیچ دلیل حقوقی و جرمی محکوم و زندانی ساخته‌اند».

آنان هشدار داده‌اند که اگر در این شرایطِ به گفته آنان «بحرانی»، اتفاق و «فاجعه‌ای» برای آقای رضوی فقیه رخ دهد، حق شکایت از تمام مقامات مسئول تا بالا‌ترین رده‌ها را برای خود محفوظ دانسته و به تمام دستگاه‌ها و نهادهای داخلی و خارجی متوسل خواهند شد.

این بیانیه می‌افزاید: «هر اتفاقی برای سعید رضوی فقیه به منزله حرکتی عامدانه و آگاهانه علیه یک زندانی سیاسی و خدای ناکرده مرگ او مصداق قتل عمد تحت شکنجه خواهد بود و مسئولان آن می‌باید پاسخگو باشند».

سعید رضوی فقیه روز ۱۵ اسفند ۹۲ و پس از حملات گسترده رسانه‌های تندرو وابسته به جناح اصولگرای جمهوری اسلامی از جمله خبرگزاری فارس و تسنیم به سخنرانی او در جمع اصلاح طلبان شهر همدان بازداشت شد.

بر اساس گزارش سایت‌های خبری، آقای رضوی فقیه در سخنان خود آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را در کنار سایر زمامداران ایران تا پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ قرار داده بود.

وی گفته بود: «ما از انقلاب مشروطیت تا الان هفت زمامدار به خودمان دیدیم. زمامدار هفتم آیت‌الله خامنه‌ای است. شش زمامدار دیگر از دنیا رفته‌اند. از این شش زمامدار، زمامدار اول (مظفرالدین‌ شاه) و زمامدار ششم (آیت‌الله خمینی) حکومت خودشان را به پایان بردند و احترام خود را حفظ کردند و در ایران دفن شدند. چهار زمامدار دیگر اما حکومت خودشان را هیچ وقت به پایان نبردند. آن‌ها یا تبعید شدند یا در غربت مردند».

اشاره عضو سابق دفتر تحکیم وحدت به محمدعلی شاه، احمد شاه، رضا شاه و محمدرضا شاه است که در خارج از کشور در تبعید مردند.

پس از بازداشت آقای رضوی فقیه، دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که بازداشت وی نه به علت سخنرانی او در همدان، بلکه به علت پرونده‌ای بوده که پیشتر این عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به خاطر آن به یک سال زندان محکوم شده بود.

سعید رضوی فقیه عضو پیشین مرکزیت اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا و از اعضاء شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در اوایل دهه ۱۳۸۰ بوده است.

وی در روزنامه‌هایی چون بنیان، صبح امروز، نوروز و یاس نو فعالیت کرده و در مقطعی هم به دلیل اعتراض به حکم ارتداد صادر شده برای هاشم آغاجری دستگیر شد و به زندان افتاد.

XS
SM
MD
LG