لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

«تعقیب همدستان پینوشه ادامه می یابد»


يک زن شيليايی به تلويزيون دولتی اسپانيا گفت: از مرگ ژنرال پينوشه، هم خيلی خوشحال و هم غمگينم. غمگينم، زيرا او از دست عدالت گريخت.
يک زن شيليايی به تلويزيون دولتی اسپانيا گفت: از مرگ ژنرال پينوشه، هم خيلی خوشحال و هم غمگينم. غمگينم، زيرا او از دست عدالت گريخت.

يک قاضی اسپانيايی که درصدد محاکمه ژنرال آگوستو پينوشه، ديکتاتور سابق شيلی، به اتهام کشتار دسته جمعی بود، روز یکشنبه،۱۱دسامبر گفت: تلاش برای محاکمه و مجازات افراد ديگری که متهم به نقض حقوق بشر در شيلی هستند، بايد ادامه يابد.


آگوستو پينوشه، ديکتاتور نظامی و رهبر پيشين شيلی روز يکشنبه (۱۹ آذر)،در بيمارستان نظامی سانتياگو به دليل عارضه قلبی در۹۱ سالگی درگذشت .


بالتازار گارزون به خبرگزاری رويترز گفت: هم در اينجا(اسپانيا) و هم در شيلی، اقدامات قانونی بايد ادامه پيدا کند، زيرا پينوشه، تنها مسئول کشتار قربانيان نبود. بنابراين، اين اقدامات نبايد متوقف شوند.


پرونده های قضايی عليه ژنرال پينوشه در اسپانيا، با مرگ او بسته شدند. در سال ۱۹۹۸ ميلادی، آقای گارزون خواستارصدور بازداشت ژنرال پينوشه در زمانی که وی برای معالجه پزشکی به لندن رفته بود، شد. وی، ژنرال پينوشه را به جنايت عليه بشريت، شامل کشتار و شکنجه، متهم کرد. در پی آن، پليس بريتانيا، ديکتاتور سابق شيلی را به مدت ۱۶ ماه تحت بازداشت خانگی قرار داد تا اينکه دولت بريتانيا، او را به دليل وضع نامساعد جسمی اش آزاد کرد.


آقای گارزون افزود: به رغم بسته شدن پرونده های ژنرال پينوشه، هنوز پرونده هايی درباره ۵۰ نفر ديگر از مقام های دوره ديکتاتوری او وجود دارند.


بالتازار گارزون، که در عين حال، پرونده هايی را در مورد نقض حقوق بشر در دوره حکومت راست گرايان افراطی در گواتمالا و آرژانتين تشکيل داده است، گفت: احساس قربانيان دوره ديکتاتوری ژنرال پينوشه در شيلی را درک می کند. آنها بايد با مرگ وی، پيش از آنکه محاکمه شود، نااميد شده باشند.


با اين همه، به گفته اين قاضی اسپانيايی، قربانيان که در انتظار اجرای عدالت بودند، با در نظر گرفتن آنچه که در سال های اخير روی داده است، برندگان واقعی به شمار می روند.


دختر آلنده: متاسفم که عدالت اجرا نشد


ايزابل آلنده، دختر سالوادور آلنده، که دولت قانونی اش با کودتای ژانرال پينوشه سرنگون شد نيز از اينکه ديکتاتور سابق شيلی بدون پاسخگويی به اعمالش درگذشت، ابراز تاسف کرد.


وی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: موضوعی، که مرا رنج می دهد، اين است که عدالت هرگز اجرا نشد و از اين بابت متاسفم. او(ژنرال پينوشه) بدون محاکمه و مجازات به خاطر اقداماتش جان سپرد.


خانم آلنده با تاکير بر لزوم رسيدگی به پرونده های کشتار جمعی و شکنجه مخالفان حکومت نظاميان در شيلی گفت: اقدامات قانونی در اين مورد بايد ادامه يابد.



موضوعی که مرا رنج می دهد اين است که عدالت هرگز اجرا نشد و از اين بابت متاسفم. او(ژنرال پينوشه) بدون محاکمه و مجازات به خاطر اقداماتش جان سپرد.
ایزابل آلنده

دختر سالوادور آلنده، که نويسنده کتاب هايی چون «خانه ارواح» است، در اين مصاحبه، برقراری آشتی ملی در شيلی را تا زمانی که به پرونده های بی سرانجام مرتبط با حکومت نظاميان رسيدگی نشود، امکان پذیر ندانست و گفت: بايد به خاطر بياوريم که هنوز سرنوشت مفقودالاثرهای دوران ديکتاتوری پينوشه مشخص نشده است و خانواده های آنان همچنان به دنبال عزيزانشان هستند.


شيليايی ها چه می گويند؟


مرگ ژنرال پينوشه، واکنش های متفاوتی را به همراه داشت؛ از سوگواری حدود يک هزار نفر از هواداران او در مقابل بيمارستانی که در آن درگذشت، تا جشن و پايکوبی بيش از پنج هزار نفر در ميدان «پلازا ايتاليا» درشهر سانتياگو( پايتخت شيلی).


آدريانا مالتر، مغازه دار کهنسالی که در مقابل بيمارستان نظامی سانتياگو ايستاده بود، گفت: او(ژنرال پينوشه) اشتباهاتی از جمله در مورد حقوق بشر داشت، اما کارهای زيادی نيز برای کشورش انجام داد.


به گفته خانم مالتر، شيلی از ژنرال پينوشه قدردانی خواهد کرد.


خبرگزاری رويترز در اين مورد نوشت: به رغم پرونده حقوق بشر ژنرال پينوشه، بسياری از شيليايی ها، او را دوست دارند و می گويند وی شيلی را از مارکسيسم نجات داد. اشاره آنها به سرنگون کردن دولت قانونی و چپ گرای سالوادور آلنده است، که در سال ۱۹۷۳ ميلادی توسط کودتای نظاميان به رهبری ژنرال پينوشه انجام گرفت.



يک زن شيليايی به تلويزيون دولتی اسپانيا گفت: از مرگ ژنرال پينوشه، هم خيلی خوشحال و هم غمگينم. غمگينم، زيرا او از دست عدالت گريخت.

همچنين خبرگزاری رويترز با اشاره به شادمانی هزاران نفر پس از شنيدن خبرمرگ ژنرال پينوشه نوشت: در ميدان پلازا ايتاليا، جمعيت به جشن و پايکوبی مشغول بودند. ميدانی که شيليايی ها معمولا در آنجا مراسمی را در بزرگداشت قربانيان دوره حکومت نظاميان برگزار می کنند.


سانتياگو خاويرز، وکيل ۷۵ ساله، گفت: همراه خانواده ام، مرگ آن مستبد را جشن گرفته ايم. من حتی يک بطری مشروب را که از ۲۵ سال پيش در انتظار اين روز نگه داشته بودم، با خود آورده ام که با هم بنوشيم. آقای خاويرز افزود: من دراستاديوم ملی سانتياگو، که برای زندانی کردن هزاران هوادار دولت آلنده مورد استفاده قرار گرفته بود، بودم و از همان جا، مرا به بازداشتگاه چاکابوکو اعزام کردند.جايی که برای هشت ماه در آن زندانی بودم و مانند بقيه زندانيان آن شکنجه شدم.


در اسپانيا، که پس از آغاز حکومت نظاميان در شيلی، پذيرای هزاران پناهنده سياسی شد، اجتماعی در مادريد(پايتخت اسپانيا) از سوی صدها نفر برگزار شد. در اين اجتماعات، شعارهايی عليه ژنرال پينوشه داده شد.


يک زن شيليايی به تلويزيون دولتی اسپانيا گفت: از مرگ ژنرال پينوشه، هم خيلی خوشحال و هم غمگينم. غمگينم، زيرا او از دست عدالت گريخت.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG