لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

کشف بقایای جسد خالق «دون کیشوت» در صومعه‌ای در شهر مادرید


نقاشی میگل د سروانتس، نویسنده کتاب «دون کیشوت»
نقاشی میگل د سروانتس، نویسنده کتاب «دون کیشوت»

پژوهشگران باستان‌شناسی روز سه شنبه ۲۱ اسفند اعلام کردند که بقایای جسد میگل د سروانتس، نویسنده اسپانیایی کتاب «دون کیشوت» (دن کیخوته د لا مانچا) و پدر داستان نویسی مدرن را در صومعه‌ای در بخش قدیمی مرکز شهر مادرید کشف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود ۴۰۰ سال پس از مرگ این نویسنده، پژوهشگران بقایای جسد و تابوت او را در عمق صومعه‌ای متعلق به قرن هفدهم میلادی پیدا کردند. آن‌ها گفتند بعضی از استخوان‌هایی که در حفاری‌های ماه‌های اخیر پیدا شده تقریبا به طور یقین متعلق به سروانتس است.

فرانسیسکو اچه بریا، کار‌شناس کالبد شکافی و پزشکی قانونی در یک نشست خبری گفت: «کنار هم قرار گرفتن همه شواهد موجود ما را به این نظر رساند که بقایای سروانتس در این صومعه است».

او افزود: «حتی پس از انجام آزمایش‌های دی ان‌ای کار‌شناسان نمی‌توانند به یقین مطلق بگویند که این جسد او است.»

شاهکار ادبی سروانتس، «دن کیشوت»، ماجرای یک شوالیه خیال‌پرداز و متوهم را همراه با سانچو پانزا، یار وفادارش، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا را مجذوب خود کرده است.

سروانتس پیش از مرگ خواسته بود که در صومعه به خاک سپرده شود. این صومعه متعلق به یک فرقه کاتولیک بود که در زمان حیات سروانتس در پرداخت باج به دزدان دریایی شمال آفریقا که او را گروگان گرفته بودند، کمک کرده بود.

میگل د سروانتس در سال ۱۶۱۶ درگذشت. بر اساس مستندات تاریخی، ویلیام شکسپیر نیز در‌‌ همان هفته درگذشته است. اما نشانه قبر سروانتس در بازسازی ساختمان صومعه از بین رفته بود.

تاریخدانان امیدوارند مقبره‌ای از سروانتس برای بازدید علاقمندان ادبیات ساخته شود.

آنا بوتیا، شهردار مادرید روز سه شنبه گفت مسئولان در فکر باز کردن این محل به روی بازیدکنندگان هستند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید کاوش‌های پژوهشگران برای یافتن بقایای جسد سروانتس در این صومعه که هنوز محل سکونت ده‌ها راهبه سالمند است، از یکسال پیش آغاز شد. آنها اخیرا قطعه‌های استخوان و تکه‌هایی از تابوت چوبی با حروف «ام» و «سی» را که حروف اول نام میگل سروانتس است، پیدا کرده بودند.

کار‌شناسان می‌گویند در هیچ‌کدام از این استخوان‌ها، آثار زخم‌های بدن سروانتس، از جمله زخم استخوان بازوی او که در جنگ لپانتو در سال ۱۵۷۱ اتفاق افتاد، دیده نشده است.

جستجو برای یافتن بقایای جسد سروانتس پس از پژوهش مشابهی در بریتانیا آغاز شد.

سال ۲۰۱۲ پژوهشگران توانستند بقایای جسد ریچارد سوم، یکی از پادشاهان انگلیس در قرون وسطی را در لایه‌های زیرین یک پارکینگ در شهر لستر پیدا کنند.

بازمانده جسد ریچارد سوم هفته آینده در مراسمی رسمی به خاک سپرده می‌شود.

XS
SM
MD
LG