لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

«حمله به ایران تندورها را تقویت می کند»


هفته پيش نيز موسسه بين المللی برای مطالعات استراتژيک گفت که ايران دو يا سه سال تا دستيابی به توانايی ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد.
هفته پيش نيز موسسه بين المللی برای مطالعات استراتژيک گفت که ايران دو يا سه سال تا دستيابی به توانايی ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد.

ائتلافی از مراکز تحقيقاتی و گروه های مذهبی بریتانيا در گزارش مشترکی اعلام کردند که هر گونه حمله نظامی عليه ايران عواقب مصيبت باری برای خاورميانه و در گستره ای وسيع تر برای جهان بدنبال خواهد داشت .


نويسندگان اين گزارش که با عنوان « زمانی برای مذاکره» منتشر شده است معتقدند: « يک برخورد نظامی که بسياری بر اين باورند ايالات متحده در حال برنامه ريزی برای آن است، می تواند به بی ثباتی بيشتر در کشور همسايه، عراق، دامن بزند، اميدها نسبت به صلح ميان فلسطينی ها و اسراييل را از بين ببرد و به تقويت فزاينده تندروهای اطراف محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران منجر شود.»


براساس اين گزارش، تهاجم به ايران سرشار از منابع نفتی همچنين باعث تحريک قيمت سوخت شده و به اقتصاد کشورهای مختلف جهان آسيب می زند .


اين گزارش می افزايد: « پيامدهای احتمالی اقدام نظامی می تواند برای دولت هايی بسيار جدی باشد که متقاعد شده اند که همه گزينه های ديپلماتيک به آخر خط رسيده است. در حال حاضر چنين اطمينانی وجود ندارد.»


اين گزارش از سوی ۱۷ گروه پژوهشی و مذهبی تهيه شده که از جمله آنها می توان به اتحاديه های تجاری GMB و آميکوس، آکسفام، شورای مسلمانان بريتانيا و مرکز سياست خارجی که يک مرکز پژوهشی متمايل به چپ است، اشاره کرد .


يکی از حاميان اين سند، سر ريچارد دالتون، سفير سابق بريتانيا در ايران بين سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ است. آقای دالتون اذعان دارد که تهديد ناشی از بلندپروازی اتمی ايران وجود دارد ولی می گويد که « توسل به زور- فراتر از دفاع مشروع- بعيد است چاره ساز باشد و نه تنها برای ايران و منطقه بلکه محتملا برای جهان نیز مصيبت بار خواهد بود.»


او معتقد است که ايالات متحده بايد در برخورد با ايران از خود صبوری، ثبات قدم و تعهد به راهکار ديپلماسی نشان دهد .


ايالات متحده و کشورهای غربی می گويند که ايران از برنامه هسته ای خود به عنوان پوششی برای توليد سلاح های اتمی استفاده می کند. ايران همواره اين اتهامات را رد کرده است و تاکيد می کند که از اين برنامه تنها برای توليد برق استفاده خواهد کرد .


هفته پيش نيز موسسه بين المللی برای مطالعات استراتژيک گفت که ايران دو يا سه سال تا دستيابی به توانايی ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد .


گزارش روز دوشنبه مراکز پژوهشی و اجتماعی بريتانيا درباره اينکه اگر ايران قصد داشته باشد به سلاح اتمی دست يابد نتيجه گيری نمی کند اما خاطر نشان می کند که « بسياری از اعضای جامعه بين المللی عميقا نسبت به قصد ايران ابراز نگرانی کرده اند.»


دسامبر گذشته شورای امنيت سازمان ملل متحد تحريم هايی عليه ايران وضع کرد و تهران را تهديد کرد که اگر برنامه غنی سازی اوارنيوم را تعليق نکند اقدامات بعدی را به مرحله اجراء در می آورد .


ايالات متحده بارها اعلام کرده است که قصد حمله نظامی به ايران ندارد و اين در حالی است که حضور نظامی خود را در خليج فارس تقويت کرده است .


در هفته های اخير، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا به نحو فزاينده ای لحن خود را تشديد کرده و ايران را متهم نموده که شورشيان عراقی را آموزش داده و آنها را به سلاح های پرقدرت مسلح می کند .


گزارش مراکز تحقيقاتی و اجتماعی بريتانيا به دولت بلر توصيه کرده که با اعمال فشار مذاکرات مستقيم ميان ايران و ايالات متحده را برقرار کرده و بر سر اينکه گفت وگو با ايران مشروط به تعليق غنی سازی است مصالحه ای صورت گيرد .


اين گزارش از جمله موارد متعدد درخواست برای بکارگيری ديپلماسی جهت حل بحران اتمی ايران است. روز يکشنبه نيز روزنامه بريتانيايی « ساندی تايمز»، نامه سه تن از مقامات نظامی پيشين آمريکا را منتشر کرد که از دولت جرج بوش خواسته بودند تا باب مذاکره با حکومت ايران را بدون هيچ پيش شرطی باز کند .


روزنامه آبزرور، نيز روز يکشنبه گزارش داد که نيک براون، وزير سابق در دولت تونی بلر، پيشنهاد خواهد کرد که در نشست پارلمان، بلر عليه اقدام نظامی سخن بگويد .


آقای بلر بکارگيری اقدام نظامی عليه ايران را رد کرده است و دفتر وی اين موضوع را که آيا نخست وزير مداخله نظامی را مطرح می کند تکذيب کرد.
XS
SM
MD
LG