لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

انتقامجوی حملات يازدهم سپتامبر در تگزاس اعدام شد


مقام های ايالت تگزاس آمريکا اعلام کردند که مارک آنتونی استرومن، که در جريان تيراندازی های انتقامی پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به قتل دو نفر متهم شده بود چهارشنبه شب در زندان اعدام شد.

گزارش ها حاکی است که اين قاتل ۴۱ ساله، ۱۰ سال پس از تيراندازی به سه نفر که منجر به کشته شدن دو تن از آنها و زخمی شدن نفر سوم شد، با تزريق مواد کشنده به وی در زندان «هانتس ويل» اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک استرومن در سخنان آخر زندگی خود گفته است که «من به آرامش رسيده ام. نفرت جهان را گرفته است و اين روند بايد متوقف شود. نفرت يک عمر عذاب به دنبال می آورد.»

رايس بهو يان، قربانی اين قاتل تگزاسی، از دادگاه درخواست کرده بود که حکم اعدام اين متهم لغو و وی به حبس ابد محکوم شود ولی قاضی اين درخواست را رد کرد. استرومن در ساعت هشت و ۵۳ دقيقه شامگاه چهارشنبه اعدام شد.

ليدا برانت، وکيل استرومن، در جلسه نهايی دادگاه گفته بود که پس از حملات ۱۱ سپتامبر توسط گروه القاعده، موکل وی «دچار احساسات شدید» شده و ناراحتی او از اين قضيه جای خود را به «خشم» داده است.

خانم برانت اظهار داشت: «او (استرومن) به خاطر حمله عليه مسلمانانی که به آمريکا حمله کرده بودند ناراحت شده است.»

با اين حال این وکيل گفت، «استرومن خبر نداشته که بين يک سيک با یک مسلمان يا بين يک عرب و پاکستانی تفاوت وجود دارد.»

چهار روز پس از حملات ۱۱ سپتامبر، استرومن به نخستين قربانی خود که يک پاکستانی به نام «وقار حسن» بود بدون هيچ گونه سؤالی تيراندازی کرد. وقار حسن بلافاصله جان باخت.

روز ۲۱ سپتامبر، اين قاتل به يک پمپ بنزين رفت و به سوی رايس بهو يان که بنگلادشی تبار است تيراندازی کرد که وی از اين حمله جان سالم به در برد ولی يک چشم خود را از دست داد.

قربانی سوم او يک هندو به نام واسو ديو پاتل بود که استرومن به خاطر کشتن اين فرد هندی تبار، در آوريل سال ۲۰۰۲ به اعدام محکوم شد.

بر اساس تصاويری که شبکه تلويزيونی «سی بی اس» از استرومن در هنگام محکوميت او به اعدام منتشر کرد، این مرد تگزاسی در حالی که پرچم آمريکا را در دست داشت ادعا کرد که به گروه «برادری آريان»، از گروه های سفيدپوست نژادپرست، نزديک است.

روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز در شماره روز سه شنبه خود و يک روز پيش از اعدام استرومن، مصاحبه ای از او چاپ کرد که وی در اين مصاحبه گفته است: «نفرت بايد متوقف شود، ما در اين جهان با هم زندگی می کنيم. ما بيشتر نيازمند بخشش و درک يکديگر و از ميان بردن نفرت هستيم.»

بر اساس گزارشی که روزنامه محلی تگزاس، آمريکن استيتسمن، منتشر کرده است، رايس بهو يان، که از حمله استرومن جان سالم به در برده است، از يک قاضی دادگاه خواسته بود تا استرومن به وی توضيح دهد چرا در حالی که دادگاهی ديگر وی را از ادامه حملات منع کرده بود، به سوی او تيراندازی کرده است.

بهو يان می گويد که «استرومن حالا مرده است. چه کسی پاسخ سؤالات مرا می‌دهد؟»

اين مرد بنگلادشی که مسلمان است چندی پيش کارزاری برای توقف اعدام استرومن به راه انداخت و خواستار حکم حبس ابد برای وی شده بود.
XS
SM
MD
LG