لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

معاون سياسی سپاه برای دومین بار ظرف يکسال تغییر کرد


رسول سنايی‌راد، معاون سیاسی جدید سپاه پاسداران.
رسول سنايی‌راد، معاون سیاسی جدید سپاه پاسداران.
رسانه‌های داخلی ايران روز چهارشنبه، هشتم آذر، اعلام کردند که علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، برای دومین بار ظرف یکسال معاون سياسی سپاه را تغییر داده است.

بر اساس گزارش‌ها، حجت‌الاسلام علی سعيدی در حکم خود سرهنگ رسول سنايی‌راد را به عنوان معاون سياسی جديد سپاه و جانشين علی‌اشرف نوری منصوب کرد.

اين دومين بار ظرف يکسال گذشته است که معاونت سياسی سپاه پاسداران با تغييراتی مواجه می‌شود.

روز اول آذرماه سال گذشته، سردار يدالله جوانی از سمت معاون سياسی سپاه کنار گرفت و به جای او علی‌اشرف نوری عهده‌دار اين سمت شد.

آقای نوری که پيش از آن مسئوليت معاونت سياسی نيروی مقاومت بسيج و نيز معاونت روابط عمومی و تبليغات بسيج مستضعفين را برعهده داشت، در سمت جديد خود سخنرانی‌های مختلفی درباره مباحث روز کشور از جمله انتخابات رياست جمهوری آينده و بحران اقتصادی ايران داشته است.

اين در حالی است که آيت‌الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، در وصيت‌نامه خود نيروهای نظامی را از ورود به عرصه سياست منع کرده است.
با اين حال، فرماندهان سپاه پاسداران نقش اين نهاد را «روشنگری برای مردم»، «حفاظت از انقلاب و ولی فقيه در جنگ نرم» و «مقابله با جريانات برانداز» تعريف می‌کنند.

آقای نوری در يکی از آخرين مصاحبه‌های خود در سمت معاون سياسی سپاه که با سایت «خبرآنلاين» انجام شد، به تحليل انتخابات رياست جمهوری سال آينده ايران پرداخت و گفت که تمرکز «دشمن» در اين انتخابات بر حوزه اقتصاد است.

به گفته او، «دشمن» درصدد ايجاد «مشکلات معيشتی» برای مردم و ايجاد «نارضايتی عمومی» است تا از دل اعتراضات، فردی که «مطلوب غرب» باشد سر دربياورد و مردم به او رای دهند.

آقای نوری پيش از آن نيز در يک سخنرانی گفته بود که «تنها اميد دشمنان به تحريم‌های فلج کننده، از بين بردن آستانه تحمل مردم و وادار کردن آنها به اردوکشی خيابانی همانند فتنه ۸۸ است.»

«فتنه» اصطلاحی است که مقامات حکومت ايران برای توصيف رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ و اعتراضات گسترده‌ای که رخ داد، به کار می‌برند.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو کانديدای اصلاح‌طلب آن انتخابات سپاه پاسداران را به «دخالت»، «تقلب» و تغيير نتيجه واقعی انتخابات متهم کردند.

دلايل برکناری علی‌اشرف نوری

رسانه دولتی «شبکه ايران»، نزدیک به طیف محمود احمدی نژاد، در تحليل خود از برکناری علی‌اشرف نوری به‌طور تلويحی علت آن را عدم موضع‌گيری آقای نوری در برابر «جريان انحرافی» دانسته است.

«جريان انحرافی» نيز اصطلاحی است که برخی از محافظه‌کاران حکومت ايران آن را به اطرافيان محمود احمدی‌نژاد، ریيس جمهوری ايران و اسفنديار رحيم‌مشايی، ریيس دفتر او نسبت می‌دهند.

به گفته آنان، «جريان انحرافی» گاهی ریيس‌ جمهوری را در برابر آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران قرار داده و اين جريان هم‌اکنون در صدد برنامه‌ريزی برای انتخابات رياست جمهوری سال آينده است.

شبکه ايران نوشت: «به نظر می رسد عملکرد آقای نوری تناسب چندانی با انتظارات ضد انحرافی حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدی [نماينده ولی فقيه در سپاه] نداشته است. به خصوص که آقای نوری ماه گذشته طی مصاحبه‌ای با شبکه ايران، سخنان بی‌سابقه‌ای را بيان کرده بود که تاکنون از زبان هيچ يک از مقامات سپاه پاسداران شنيده نشده است.»

در اين تحليل آمده است که آقای نوری با پذيرش تلويحی «رفتار نامناسب رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از جمله فارس، جوان، نسيم و... گفته بود، اجازه نخواهيم داد رسانه‌های سپاه در انتخابات رياست جمهوری آينده از کسی حمايت کنند.»

خبرگزاری فارس از جمله رسانه‌های منتقد اسفنديار رحيم‌مشايی است و اتهامات بسياری را متوجه او ساخته است.

شبکه ايران همچنين سرهنگ رسول سنايی‌راد، معاون جديد سياسی سپاه را از جمله «تندترين مخالفان ریيس جمهوری» ايران معرفی کرده است.
XS
SM
MD
LG