لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

معاون فرهنگی سپاه: برخی مسوولان موجب نفوذ یک جریان انحرافی می‌شوند


معاون فرهنگی سپاه پاسداران در ابتدای سال جدید شمسی برخی از مسوولان جمهوری اسلامی را به تلاش برای «نفوذ یک جریان انحرافی در عرصه فرهنگی» متهم کرده و گفته است که باید با این افراد مقابله کرد.

حمیدرضا مقدم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر که روز یکشنبه، دهم فروردین، منتشر شده این هشدار را داده است و با اشاره به شعار رهبر جمهوری اسلامی برای سال ۹۳ گفته که «مهم‌ترین اولویت مسوولان فرهنگی کشور» در این سال، «شناسایی منافذ رخنه دشمن و عرصه‌هایی است که آن‌ها با استفاده از غفلت‌ها نفوذ کرده‌اند و ما باید آن‌ها را مسدود کنیم».

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در سخنرانی نوروزی خود سال ۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کرده بود و خواستار تلاش مسوولان جمهوری اسلامی برای تحقق این شعار شد.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران، اقدام بعدی در سال جدید را «تکان اساسی» به مسوولانی دانسته است که به گفته وی، «هم اکنون در غفلت هستند و ما باید آن‌ها را از بسیاری موضوعات هشیار کنیم».

مقدم فر دسته دیگر از مسوولان را کسانی دانسته که از دید وی، «غلفت ندارند و عامدانه موجب نفوذ یک جریان انحرافی در عرصه فرهنگی می‌شوند که اینجا باید با آن‌ها مقابله کرد».

در دوره فعالیت دولت محمود احمدی‌نژاد نیز اصولگرایان و برخی از فرماندهان سپاه و بسیج از اطرافیان وی بویژه اسفندیار رحیم مشایی به عنوان «جریان انحرافی و نفوذی» در نظام جمهوری اسلامی ایران نام می‌بردند.

مسوول فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری مهر، «رفع فیلتر فیس‌بوک» را یکی از «غلفت‌ها»ی دولت یازدهم دانسته است.

دولت حسن روحانی بویژه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ماه‌های گذشته از تلاش برای رفع فیلتر فیس بوک خبر داده بودند ولی عبدالصمد خرم‌آبادی، رییس کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، روز هیجدهم آذرماه، فیس‌بوک را «دشمن نظام جمهوری اسلامی»، «سایتی صهیونیستی و جاسوسی» و «سایتی دارای محتوای مستهجن و عامل روابط نامشروع دانست و مسئولان جمهوری اسلامی را از عضویت در آن برحذر داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز یازدهم اسفند ماه پارسال با اعلام اینکه به اعتقاد او فیلتر فیس‌بوک باید پس از مدتی لغو شود گفته بود که «به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلو رشد چیزی را در کشور نمی‌توان گرفت. از این رو، مسئله فیلتر بودن فیس‌بوک جزو مواردی است که پس از مدت زمانی حل خواهد شد».

بیش از یک میلیارد نفر در جهان عضو شبکه اجتماعی فیس بوک هستند که به گفته علی جنتی، از این تعداد «چهار میلیون» نفر ایرانی هستند.

مشاور فرهنگی سپاه پاسداران با اشاره به این اظهارنظر‌ها تاکید کرده است که «حل موضوعات و دغدغه‌های اصلی مانند سبک زندگی ایرانی- اسلامی» یکی از مهم‌ترین موضوعات فرهنگی است، «اما رفع فلیتر فیس بوک می‌شود دغدغه اصلی مسئولان ما. این‌ها یعنی غفلت یعنی راه را اشتباه رفتن».

وی ابزار فرهنگی مانند سینما، کتاب، انواع رسانه‌ها و ادبیات را «یکی از بهترین و موثر‌ترین محل‌ها برای رخنه» کسانی دانسته که از آن‌ها به عنوان «دشمن» نام برده و افزوده است: «همان طور که ما در عرصه بیماری‌ها و نفوذ ویروس‌ها به بدن و انسان برای حفظ سلامتی مقابله می‌کنیم، نباید بگذاریم فکر و اندیشه مردم نیز آلوده شود».

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، رفع محدودیت‌ از نویسندگان ممنوع‌القلم، بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، فعالیت خانه سینما و سینماگران خانه نشین از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی دولت اعلام شده است.

پیش‌تر نیز آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با رییس و نمایندگان مجلس خبرگان از وضعیت فرهنگی در ایران «ابراز نگرانی «کرده بود و از دولت حسن روحانی خواسته بود «تا به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می‌کنند٬ زیرا در مسائل فرهنگی نمی‌توان بی‌ملاحظگی کرد».
XS
SM
MD
LG