لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

محسن رضایی: ورود نکردن مجلس به «برجام» مشکلات تاریخی بوجود می‌آورد


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با تاکید بر اینکه درباره توافق اتمی وین «تصمیم گیری ملی» انجام خواهد شد، گفت که «ورود» نکردن مجلس به این توافق «از نظر تاریخی مشکلاتی بوجود می‌آورد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محسن رضایی روز پنجشنبه ۱۹ شهریور گفت: «در مسئله برجام نباید تنگ نظری صورت بگیرد و عده‌ای بگویند فقط مصوبه شورای امنیت ملی برای تصویب برجام کافی است، چرا که مجلس حق دارد در این مسئله ورود داشته باشد».

وی اضافه کرد: «در صورتی که مجلس به مسئله برجام ورود نکند، عده‌ای ممکن است فردا بگویند توافقنامه تحمیلی را آوردند و هیچ کسی در جریان قرار نگرفت و به خورد ملت دادند و از نظر تاریخی مشکلاتی بوجود می‌آورد».

آقای رضایی تاکید کرد که رهبر جمهوری اسلامی همه بحث‌ها را درباره توافق اتمی وین «مشاهده» می‌کند و در این زمینه «تصمیم گیری ملی» انجام می‌شود.

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاورد‌ها و حقوق هسته‌ای» باید «نتیجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ایران «به مجلس ارائه شود» و ۲۰۱ نماینده مجلس از دولت خواسته‌اند که «هرچه سریع‌‌تر» توافق اتمی وین را «در قالب لایحه‌ای» به مجلس ارائه کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۲ شهریور تاکید کرده بود که مجلس نباید از بررسی توافق هسته‌ای یا «برجام» کنار گذاشته شود.

با این حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز ۱۷ شهریور سخنان رهبر جمهوری اسلامی را «فصل الخطاب» خواند و در عین حال گفت که نیازی به ارائه لایحه توافق اتمی وین به مجلس نیست اما دولت از «هیچ کمک و ارائه اطلاعات» به مجلس «دریغ نخواهد کرد».

آقای نوبخت تاکید کرد که شورای عالی امنیت ملی، این توافق را در دست بررسی دارد و «در آینده نزدیک» گزارش آن را خواهد داد.

«آمریکا چندین مرحله دنبال حمله نظامی به ایران بود»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز پنج شنبه همچنین تاکید کرد که بر خلاف گفته‌های مقامات آمریکا، توافق اتمی وین حمله نظامی به ایران را «دشوار‌تر» کرده است.

وی اضافه کرد: «آمریکا چندین مرحله دنبال حمله نظامی به ایران بود و حتی یکبار هواپیماهای آن‌ها تا روی باند هم آمدند ولی به دلیل آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، این اقدام میسر نشد».

مقامات دولت آمریکا بار‌ها تاکید کرده‌اند که در صورت سرپیچی ایران از تعهدات خود در توافق اتمی وین، گزینه نظامی همچنان در دسترس است.

آقای رضایی بیستم تیر تهدید کرده بود که در صورت اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، در هفته اول «هزار» نیروی آمریکایی «اسیر» خواهند شد و آمریکا برای آزادی «هر یک از آن‌ها باید چند میلیارد دلار بدهد» و «آن موقع مشکل اقتصادی» ایران «نیز ممکن است حل شود».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که در تصویب توافق اتمی وین، نباید عجله کرد.

وی اضافه کرد: «اگر ایران بلافاصله برجام را تصویب می‌کرد اما آمریکایی‌ها چند ماه بعد تصویب کنند آن‌ها مدعی می‌شوند که ایرانی‌ها خیلی به این توافق نیاز دارند و این برای ما مناسب نیست».

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران روز ۱۰ مرداد گفته بود که ایران نظر نهایی درباره توافق اتمی وین را باید زود‌تر از آمریکا اعلام کند تا اگر کنگره آمریکا خواست این توافق را رد کند، «تمام بار رد توافق و شکست مذاکرات» به گردن آمریکا بیفتد.

با وجود مخالفت نمایندگان جمهوری‌خواه که اکثریت سنا و کنگره آمریکا را در اختیار دارند، شمار موافقان به ۴۲ نفر رسیده و این تعداد از حامیان توافق به اندازه‌ای است که رییس‌جمهوری آمریکا برای تایید نهایی آن احتمالا دیگر نیازی به استفاده از حق وتوی خود نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG