لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

رایس: آمریکا از منافع خود در برابر ایران دفاع می کند


به گفته خانم رایس ، «شاید، در حال حاضر باید دیپلماسی تهاجمی را در برابر رژیم ایران در پیش گرفت.»
به گفته خانم رایس ، «شاید، در حال حاضر باید دیپلماسی تهاجمی را در برابر رژیم ایران در پیش گرفت.»

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در دیدار با نخست وزیر اسراییل باردیگر به ایران هشدار داد و گفت که « ایالات متحده از منافع خود در خلیج فارس با قاطعیت و جدیت دفاع خواهد کرد و هم پیمانی با کشورهای دوست را تقویت می کنیم تا تهدیدات جمهوری اسلامی بی اثر شود.»


به گفته خانم رایس ، «شاید، در حال حاضر باید دیپلماسی تهاجمی را در برابر رژیم ایران در پیش گرفت.»


وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال عملیات نظامی پیشگیرانه اسراییل علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی می رود، این امر را بعید ندانست و گفت: « صرف سخنانی که در این باره مطرح می شود، به خوبی نشان می دهد که پیمودن ادامه مسیر طرح های هسته ای، تا چه حد می تواند برای حکومت ایران وخیم باشد.»


اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل نیز در حالی پیرامون طرح های هسته ای جمهوری اسلامی ایران با وزیر خارجه آمریکا به گفت وگو نشست که در سفر هفته گذشته به چین، پیرامون این امر گفت و گوهای مشروحی نیز با رهبران چین انجام داد.


آقای اولمرت از اینکه نخست وزیر چین تاکید کرد که « پکن به رژیم ایران اجازه رسیدن به جنگ افزار هسته ای را نخواهد داد» ابراز خرسندی عمیق کرد.


وزیر خارجه آمریکا همچنین در این دیدارگفت: حفظ آرامش نسبی که در روابط اسرائیل و فلسطینی ها از چند ماه پیش و در نتیجه یک آتش بس نانوشته برقرار شده، و تلاش برای پیشبرد گفت وگوهای سیاسی بین طرفین یکی از مأموریت های اصلی وی در بخش خاورمیانه ای سفر او به اسرائیل و سرزمین های فلسطینی است.


خانم رایس افزود: ایالات متحده در ماه های آینده کوشش های خود را برای کمک به آرمان فلسطینی ها، مبنی بر داشتن کشوری مستقل را دوچندان خواهد کرد.


وزیر خارجه آمریکا در دیدارهائی که از شامگاه شنبه در اسراییل آغاز کرد مسائل مرتبط با ایران و فلسطینی ها را ، با سایر بلندپایگان این کشور مورد رایزنی قرار داد.


خانم رایس در پی دیداری که روز یکشنبه در رام الله با محمود عباس (رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی) انجام داد، به شهر امان (پایتخت اردن) رفت و با ملک عبدالله دوم دیدار کرد. وی سپس به اورشلیم بازگشت تا بامداد دوشنبه با دیدار با نخست وزیر اسراییل، سفر خود را به این کشور به پایان برد.


وزیر خارجه ایالات متحده دوشنبه از اسرائیل به مصر و سپس عربستان و امیرنشین کویت سفر می کند تا جبهه حکومت های میانه رو عرب را در برابر رژیم ایران تقویت کند.


XS
SM
MD
LG