لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

میت رامنی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا شرکت نمی‌کند


میت رامنی، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که برنامه‌ای برای وارد شدن به گود انتخابات دو سال آینده ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رامنی بعد از سه هفته رایزنی، نهایتا روز جمعه ۱۰ بهمن ماه گفت که از تصمیم خود برای شرکت در انتخابات منصرف شده است.

وی گفت بعد از مدت‌ها فکر کردن به این نتیجه رسیده است که عرصه رقابت را به نماینده دیگری از حزب جمهوریخواه واگذار کند.

این گزارش می‌گوید در حالی که رامنی در فکر جمع کردن تیم سابق خود برای برگزار کردن کمپین انتخاباتی بود، متوجه شد که چند تن از حامیان مالی پیشین وی حول محور «جب بوش» گرد آمده‌اند.

جب بوش برادر جورج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ است. پدر وی، جورج اچ. دبلیو بوش، نیز برای یک دوره رییس جمهوری آمریکا بوده است.

جب بوش که فرماندار ایالت فلوریدا بوده است، اخیرا از برنامه خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ خبر داد.

برخی از هواداران کلیدی حمایت کننده مالی از میت رامنی به آسوشیتدپرس گفته‌اند که بر قابلیت‌های جب بوش برای پست ریاست جمهوری به اندازه خود رامنی باور دارند، اما به نظر آنها آقای بوش برای برنده شدن در رقابت نیاز به همراهی یک چهره شاخص در کمپین انتخاباتی دارد.

رامنی، فرماندار ایالت ماساچوست، سه هفته قبل در جمع کوچکی از حامیان مالی خود گفت که می‌خواهد برای سومین بار وارد مبارزات انتخابات ریاست جمهوری شود.

در جبهه مقابل جمهوریخواهان، باراک اوباما رییس جمهوری فعلی آمریکا دیگر نمی‌تواند نامزد انتخابات شود، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا هیلاری کلینتون همسر رییس جمهوری سابق آمریکا که در دور اول ریاست جمهوری اوباما به عنوان وزیر خارجه کشور ایفای نقش کرد، نامزد حزب دمکرات باشد.

نامزد جناح محافظه‌کار حزب جمهوریخواه نیز احتمالا از میان افرادی چون مایک هوکابی فرماندار سابق آرکانزاس، تد کروز سناتور تگزاس یا رند پاول سناتور ایالت کنتاکی باشد.

با کنار رفتن رامنی، راه برای دیگر چهره‌های برجسته حزب جمهوریخواه نظیر جب بوش، کریس کریستی فرماندار ایالت نیوجرسی، مارکو بوبیو سناتور ایالت فلوریدا و اسکوت واکر فرماندار ایالت ویسکانسین باز شده است.

متحدین رامنی به وی گفته‌اند که انتخابات دو سال آینده از دور قبلی سخت‌تر خواهد بود، با این حال تاکید کردند که وی کمک‌های مالی مورد نیاز را از حامیان خود خواهد داشت.

حامیان میت رامنی در دور قبلی یک میلیارد دلار به کمیپین انتخاباتی وی کمک کردند.

XS
SM
MD
LG