لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

حسن روحانی آذربایجان و ارمنستان را به «خویشتنداری» دعوت کرد


رییس جمهوری ایران در گفت‌وگوی تلفنی با روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواهان اجرای «كامل» و «دقیق» آتش‌بس «در منطقه قره‌باغ» شد و هشدار داد كه هر گونه درگیری می‌تواند فضا را برای «نیات تروریست‌ها» و «کشاندن درگیری به سراسر منطقه» آماده کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۸ فروردین خواهان اجرای «كامل» و «دقیق» آتش‌بس «در منطقه قره‌باغ» و بازگرداندن آرامش به مرزهای دو كشور شد.

آقای روحانی ضمن ابراز تاسف از كشته شدن نیروهای نظامی و غیرنظامی دو كشور اعلام کرد که ایران آماده است تمامی امكانات خود را برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات میان دو كشور از طریق گفت‌وگوهای سیاسی به كار گیرد.

وی اضافه کرد: «تروریست‌ها و حامیان آنها همواره در تلاش هستند كه بحران را به سراسر منطقه بكشانند. در چنین فضایی هر گونه تنش و درگیری، می‌تواند فضا را برای نیات آنها آماده كند».

رییس جمهوری ایران ضمن دعوت طرفین به «خویشتنداری» تاكید كرد كه تهران خواهان «بازگشت آرامش و ثبات به منطقه است».

آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و جمهوری خودخوانده ناگورنو‌-قره‌باغ، پس از چهار شبانه ‌روز درگیری، از نیمه‌شب سه‌شنبه آغاز شد.

در این درگیری که حجم و ابعاد آن طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است ۳۱ سرباز و چهار شهروند جمهوری آذربایجان و ۳۵ سرباز و پنج شهروند جمهوری ناگورنو‌-قره‌باغ کشته شده‌اند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که برای شركت در اولین نشست مشترك وزیران خارجه ایران، روسیه و آذربایجان به باكو سفر كرده است، روز چهارشنبه در فرودگاه این شهر گفت که ایران «همواره بر پایان درگیری‌ها بین ارمنستان و آذربایجان اصرار داشته و نیاز است كه این درگیری‌ها خاتمه پیدا كند».

روز سه‌شنبه نیز چهارمین دوره اجلاس وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان به میزبانی ایران در رامسر برگزار شد و سه کشور در بیانیه پایانی نشست بر حل مناقشه سریع آذربایجان و ارمنستان از طریق مسالمت آمیز تاکید کردند.

جامعه جهانی، جمهوری خودخوانده قره‌باغ را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند، اما این منطقه اعلام استقلال کرده است.

در حالی که اکثر ساکنان جمهوری آذربایجان مسلمان‌اند، اکثریت قریب به اتفاق ساکنان جمهوری خودخوانده قره‌باغ ارمنی و مسیحی هستند.

این جمهوری از حمایت کشور ارمنستان برخوردار است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر سر منطقه قفقاز و قره‌باغ درگیر جنگ شدند تا این که در سال ۱۹۹۴ آتش‌بسی شکننده میان آنها برقرار شد.

XS
SM
MD
LG