لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

حسن روحانی از ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران خبر داد


رییس جمهوری ایران می‌گوید که صادرات غیر نفتی در سال جاری خورشیدی به ۵۰ میلیارد دلار رسیده و این رقم یک رکورد برای کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی در حاشیه آخرین نشست هیات دولت در سال ۹۳ با حضور در جمع خبرنگاران گفت که ایران به رغم «تحریم‌ها»، «خشکسالی و مشکلات اقلیمی» و همچنین «کاهش قیمت نفت»، اما «موقعیت‌های بزرگی را در صحنه‌های مختلف به دست آورد».

آخرین گزارش ماهانه گمرکی ایران که ۱۱ اسفند منتشر شد، می‌گوید که صادرات غیرنفتی ایران در یازده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، صادرات یازده ماهه ایران به ۴۶ میلیارد و ۳۰۶ میلیون دلار رسیده است.

در این میان، واردات نیز با رشد بالای ۱۲ درصدی به ۴۸ میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار بالغ شده است.

اظهارات روحانی درباره کاهش قیمت نفت اشاره به وضعیتی است که از نیمه دوم سال گذشته میلادی تاکنون گریبان تولیدکننده‌های نفت را گرفته است. قیمت هر بشکه نفت اوپک که در نیمه اول سال گذشته حدود ۱۰۸ دلار بود، هم اکنون به زیر ۴۹ دلار سقوط کرده است.

رییس جمهوری ایران همچنین با اشاره به اینکه در صحنه سیاست خارجی موفقیت‌های «بسیار خوبی» داشتیم، گفت که در زمینه رابطه با همسایگان نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشتیم و در برنامه‌ریزی اقتصادی حجم تجارت و روابط اقتصادی ما به دو برابر افزایش پیدا کرد.

آنچه که آمارهای گمرکی نشان می‌دهد صادرات ایران در ۱۱ ماه سال جاری به ترکمنستان حدود ۲۰ درصد، به ترکیه بیش از ۲۰ درصد، به پاکستان حدود ۴۵ درصد، به عراق بیش از پنج درصد، عمان ۱۳۹ درصد، امارات بیش از شش درصد، کویت ۱۸۸ درصد و عربستان بالای ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. اما صادرات ایران به افغانستان و آذربایجان مقداری کاهش یافته است.

روحانی می‌گوید که‌ روابط ما با همسایگان‌مان و کشورهای جهان پیشرفت داشت و در مذاکراتی که با کشورهای مختلف از جمله ۱+۵ داشتیم قدم‌هایی به پیش گذاشتیم و موفقیت‌ها کسب کردیم.

به گفته وی، «در زمینه مسائل اقتصادی هنوز مشکلات پایان نیافته است و مردم در زندگی اقتصادی‌شان با مسائلی روبرو هستند اما آمار‌ها به ما از موفقیت‌های قابل ملاحظه خبر می‌دهد که همه آن‌ها با حمایت حضور، کمک و تلاش مردم بوده است».

آمارهای رسمی نشان از کاهش رشد تورم از بالای ۳۵ درصد در زمان تصدی پست ریاست جمهوری روحانی به حدود ۱۶ درصد در ماه گذشته است.

XS
SM
MD
LG