لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

دستور روحانی برای بررسی برقراری خط پروازی مستقيم ايران و آمريکا


خبرگزاری‌های ايران روز دوشنبه به نقل از سرپرست شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور گزارش دادند که حسن روحانی دستور بررسی برقراری خط پروازی مستقيم بين ايران و آمريکا را صادر کرده است.

اکبر ترکان در نشست با مديران دبيرخانه شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور گفته که در سفر رييس جمهوری ايران به نيويورک، «تسهيل رفت‌وآمد و ارتباط ايرانيان مقيم خارج به کشور» يکی از محورهای سخنرانی وی در ديدار با ايرانيان مقيم نيويورک بوده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، وی افزود: «ايشان در راستای رفع مشکلات رفت و آمد هموطنان مقيم آمريکا، دستور بررسی چگونگی برقراری خط پرواز مستقيم بين ايران و آمريکا را صادر کرد».

در صورت از سرگيری پروازهای ميان ايران و آمريکا اين نخستين بار ظرف سه دهه گذشته است که شهروندان دو کشور می‌توانند به طور مستقيم به کشورهای يکديگر مسافرت کنند. پيش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷، شرکت هواپيمايی «ايران اير» پروازهای مستقيم بين تهران- نيويورک را انجام می‌داد.

اولين پرواز مستقيم روزانه «هما» از تهران به نيويورک در خرداد ۱۳۵۴ شروع شد و تا زمان گروگان‌گيری ديپلمات‌های آمريکايی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ ادامه داشت.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری آسوشيتدپرس منتشر کرده است، بيش از يک ميليون ايرانی- آمريکايی در ايالت کاليفرنيا و ساير نقاط آمريکا زندگی می‌کنند.

دستور جدید حسن روحانی يکی از گام‌هايی است که ظرف يک هفته گذشته برای کاهش تنش در مناسبات تهران و واشينگتن و تلاش برای برقراری رابطه میان دو کشور برداشته می‌شود.

رييس جمهوری ايران در سفر هفته گذشته خود به آمريکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، تلفنی با باراک اوباما گفت‌وگو کرد و وزيران امور خارجه دو کشور نيز مذاکرات کوتاهی درباره چگونگی پيشبرد روند حل و فصل برنامه هسته‌ای ايران انجام دادند.

اکبر ترکان در بخش ديگری از سخنان خود اعلام کرد که رييس جمهوری ايران با باقی ماندن «دبيرخانه شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور در مجموعه نهاد رياست جمهوری» موافقت کرده است.

وی گفته که حسن روحانی خواستار «پيگيری دبيرخانه شورای عالی در جهت تسريع و حل مشکلات قضايی ايرانيان، وظيفه عمومی و تسهيل مقررارت رفت و آمد و موانع بازدارنده ارتباط هموطنان مقيم خارج با کشور» است.

شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور در اواخر سال ۱۳۸۳ و در دولت محمد خاتمی فعاليت خود را آغاز کرد ولی با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۸۴، ساختار آن ارتقاء یافت و به نهاد رياست جمهوری منتقل شد.

با استقرار دولت حسن روحانی، وی دستور داد که فعاليت برخی از نهادها و سازمان‌ها از جمله اين شورا مورد بررسی قرار گيرد تا درباره ادامه کار يا تعطيلی آنها تصميم گيری شود. حال با اظهارات آقای ترکان، قرار است شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور به کار خود ادامه دهد.
XS
SM
MD
LG