لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

حسن روحانی برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین «به روسیه سفر می‌کند»


ولادیمیر پوتین (راست) و حسن روحانی تابستان پارسال در جمهوری آذربایجان با هم دیدار کردند.
ولادیمیر پوتین (راست) و حسن روحانی تابستان پارسال در جمهوری آذربایجان با هم دیدار کردند.

سفارت ایران در مسکو و مقامات روسیه خبر دادند که حسن روحانی حدود دو ماه دیگر برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین «به روسیه سفر می‌کند».

سفارت ایران در روسیه روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن اعلام کرد که حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی، قرار است به مسکو سفر کرده و با همتای روس خود دیدار کند.

خبرگزاری‌های روسی تاس و اینترفاکس به نقل از احمد حیدریان، معاون سفیر ایران در روسیه، گفته‌اند که سفر آقای روحانی و دیدار او با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه در ماه مارس امسال انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: «بله، ایشان در ماه مارس (اسفند و فروردین) به مسکو می‌آیند تا مذاکراتی با رییس‌جمهوری روسیه داشته باشند».

دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس‌جمهوری روسیه نیز آماده‌سازی برنامه سفر حسن روحانی به مسکو را تایید کرده است.

برخی منابع روسی به نقل از «یک مقام دیپلماتیک آگاه» خبر دادند که این سفر تا آخر ماه مارس میلادی ،۱۰ فرودین، انجام خواهد شد.

حسن روحانی سال ۹۴ برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شهر اوفا در روسیه سفر کرده بود.

درصورتی که سفر آقای روحانی به روسیه انجام شود، این اولین سفر او به مسکو در طول دوره ریاست‌جمهوری‌اش خواهد بود.

حسن روحانی و ولادیمیر پوتین تاکنون ۹ بار با یکدیگر دیدار و مذاکره کرده‌اند.

رییس‌جمهوری روسیه آذر ۹۴ برای شرکت در سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران سفر کرد و مستقیماً از فرودگاه به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفت.

آیت‌الله خامنه‌ای در آن دیدار، ولادیمیر پوتین را «شخصیتی برجسته» با «موضع‌گیری‌های مبتکرانه» خوانده و از سیاست‌های منطقه‌ای روسیه «به‌ویژه در مورد سوریه» تمجید کرد.

ایران و روسیه، از متحدان اصلی بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه هستند و روسای جمهوری دو کشور در طول یک ماه گذشته چهار بار با محور بحران سوریه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو داشته‌اند.

همکاری در ساخت نیروگاه‌های جدید، فروش اورانیوم و خرید آب سنگین از جمله همکاریهای روسیه با برنامه اتمی ایران است.

XS
SM
MD
LG