لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

روسیه خواستار اقدام مشترک در برابر ایران شد


تاسیسات اتمی بوشهر در جنوب ایران که با فشار روس ها از تحریم های سازمان ملل مستثنی شد.
تاسیسات اتمی بوشهر در جنوب ایران که با فشار روس ها از تحریم های سازمان ملل مستثنی شد.

ويتالی چورکين، نماينده دايمی روسيه در سازمان ملل متحد، چهار شنبه شب، به خبرنگاران گفت: اقدامات يکجانبه و مستقل از اقدامات آن سازمان بر ضد تهران، آنچنان که آمريکا خواستار آن است، نا سازنده است و به ترغيب جمهوری اسلامی به بازگشت به سر ميز مذاکرات هسته ای کمکی نخواهد کرد .


به گفته آقای چورکين، واکنش مشترک و جمعی در برابر تهران، آن چنان که با صدور قطعنامه دوم دی ماه گذشته برای تحريم و مجازات جمهوری جلوه گر شد، تنها راه درست در پرداختن به مساله فعاليت های هسته ای در ايران است .


آقای چورکين تاکيد کرد: «ما قوياً معتقديم تا زمانی که در برابر جمهوری اسلامی جمعی عمل می کنيم، بهتر است که به اين راه به صورت مشترک ادامه دهيم چون اگر همزمان با اين حرکت جمعی، از تدابيری بيرون از همکاری های گروهی بهره بگيريم و دست به اقداماتی يکجانبه بزنيم، به حل مساله فعاليت های هسته ای در ايران کمکی نخواهد شد.»


مسکو هم اکنون برای ساختن نيروگاه هسته يی بوشهر قراردادی ۸۰۰ ميليون دلاری با ايران دارد. در قطعنامه دوم دی ماه گذشته شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تحريم و مجازات جمهوری اسلامی، محدوديتی برای ادامه عمليات ساختمانی نيروگاه هسته يی آب سبک در بوشهر تعيين نشده است.


از همين رو، نيکلاس برنز، معاون سياسی وزارت خارجه آمريکا در پی تصويب اين قطعنامه تاکيد کرد که واشينگتن آن را به خودی خود کافی نمی داند.


آقای برنز به اقداماتی يکجانبه در برابر جمهوری اسلامی تلويحاً اشاره کرد و افزود که آمريکا، بی ترديد، تمام تخم مرغ هايش را يکجا در سبد سازمان ملل متحد نخواهد گذاشت .


از سوی ديگر، محمود احمدی نژاد روز سه شنبه ، دوازدهم دی ماه، بار ديگر تاکيد کرد که جمهوری اسلامی به اين قطعنامه شورای امنيت اعتنایی نخواهد کرد چون آن را بی اعتبار و غير قانونی می داند. آقای احمدی نژاد افزود که فعاليت های هسته ای در ايران بی وقفه ادامه خواهد يافت.


ويتالی چورکين، نماينده دايمی روسيه در سازمان ملل با اشاره به همين گفته های آقای احمدی نژاد، يادآور شد که اعضاء شورای امنيت نبايد با چنين گفته هايی دلسرد شوند.


به گفته آقای چورکين، در قضيه هسته ای ايران اظهارات گوناگونی می شود اما چنين ابراز نظرهايی نبايد اعضاء شورای امنيت را از ادامه وظيفه اصلي شان که کار سياسی و ديپلماتيک است باز دارد. نماينده روسيه ادامه داد که به اعتقاد مسکو، اميد به رفع بحران هسته ای جمهوری اسلامی از راه های ديپلماتيک از ميان نرفته است .


آمريکا و متحدانش با اشاره به نزديک به دو دهه پنهانکاری های هسته ای جمهوری اسلامی که چند و چون آن نيز سرانجام نزديک به چهار سال پيش بر خلاف خواست تهران فاش شد، به فعاليت های هسته ای در ايران با ديده ترديد می نگرند و آن را پوششی برای دست يافتن جمهوری اسلامی به سلاح های اتمی می دانند .


تهران ندادن گزارش کامل فعاليت های هسته يی اش به آژانس بين المللی انرژی اتمی را صرفاً نوعی «قصور» خوانده است و تاکيد دارد که اين فعاليت ها همواره صلح آميز بوده است و در نتيجه، ادامه آن ها نيز حق مسلم ايران است .


آمريکا، همزمان با موافقت با تلاش های ديپلماتيک برای رفع بحران هسته يی ايران، تا کنون حاضر نشده است گزينه بهره گيری از حمله نظامی به جمهوری اسلامی را برای رفع اين بحران کنار بگذارد.


نتايج يک نظر سنجی در آمريکا که چهارشنبه، سيزدهم دی ماه، منتشر شد، حکايت از اين دارد که از هر ده آمريکايی چهار تن معتقدند که اختلاف ميان واشينگتن و تهران سرانجام به درگيری نظامی آمريکا و جمهوری اسلامی خواهد کشيد .


XS
SM
MD
LG