لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در روسيه آغاز شد


انتخابات پارلمانی روسيه که محکی جدی برای سنجش ميزان محبوبيت حزب ولاديمير پوتين، نخست وزير اين کشور، است روز يکشنبه در شرق دور اين کشور آغاز شد و همزمان ادعاهايی درباره بروز تقلب و تهديد ناظران انتخاباتی منتشر شده است.

روسيه به عنوان وسیع ترين کشور جهان که دارای ۹ منطقه زمانی است، از بامداد روز يکشنبه شاهد آغاز انتخابات پارلمانی بود و در حالی که مردم مسکو در خواب بودند، سربازان نيروی دريايی، کارگران صنعت نفت و شکارچيان گوزن در شرق دور آرای خود را برای انتخابات پارلمانی اين کشور در صندوق های رای ريختند.

انتخابات از ساعت هشت شب به وقت گرينويچ در شرق روسيه آغاز شد و مناطق ولادی ووستوک و ساخالين نخستين بخش های اين کشور بودند که در اين رای گيری شرکت کردند.

يک مقام انتخاباتی در شرق دور روسيه به خبرگزاری فرانسه گفته است که به رغم دمای ۲۶ درجه زير صفر هوا، رای دهندگان در پای صندوق های رای حاضر شده اند.

رای گيری انتخابات پارلمانی روسيه روز يکشنبه، ساعت پنج عصر به وقت گرينويچ، در شهر کاليننگراد، واقع در مرزهای روسيه با اتحاديه اروپا به پايان خواهد رسيد.

در انتخابات دومای دولتی روسيه هفت حزب سياسی شرکت دارند که برای کسب ۴۵۰ کرسی اين مجلس با يکديگر به رقابت می پردازند. حزب روسيه متحد به رهبری ولاديمير پوتين بخت اول برای کسب اکثريت کرسی های پارلمان به شمار می رود.

به گفته ناظران سياسی، اين انتخابات سنگ محکی برای سنجش ميزان محبوبيت ولاديمير پوتين در آستانه انتخابات رياست جمهوری روسيه در ماه مارس سال ۲۰۱۲ است.

آقای پوتين نامزدی خود را برای انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده است و احتمال زيادی وجود دارد که وی بار ديگر به کاخ کرملين بازگردد.

پوتين و دميتری مدودف، رييس جمهور روسيه، به طور علنی اعلام کرده اند که خواهان مجلسی چالش برانگيز همانند دومای دولتی اين کشور در دهه ۱۹۹۰ نيستند.

آقای پوتين در جمع کارگران سن پيترزبورگ با درخواست از مردم روسيه برای رای به حزب وی در انتخابات پارلمانی گفت: «اگر کسی می خواهد که نمايش ببيند بهتر است به سيرک، يا ديدن فيلم و تئاتر برود.»

به گفته تحليلگران، حزب روسيه متحد انتظار دارد که موفقيت خود را در آخرين انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۷ تکرار کند که در جريان آن ۶۴.۳ درصد آرا را کسب و ۳۱۵ کرسی دومای دولتی را از آن خود کرد.

با اين حال، بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته احتمال می رود که اين حزب تنها نيمی از آرا را در انتخابات روز يکشنبه به دست آورد.

برخی از ناظران انتخاباتی ابراز نگرانی کرده اند که برای پيروزی قاطع حزب روسيه متحد، در اين انتخابات دستکاری شود.

يکی از گروه‌های مستقل نظارت بر انتخابات در روسيه به نام «گولوس» گفته است که در جريان مبارزات انتخاباتی، تخلفات گسترده ای از جمله اعمال فشار برای رای دادن به حزب متحد روسيه، صورت گرفته است.

ولاديمير پوتين هفته گذشته غرب را متهم کرد که از طريق سازمان های غير دولتی، «NGO» ها، در صدد «اعمال نفوذ در مبارزات انتخاباتی» است و هشدار داد که اين اقدامات به مثابه «پول دور ريختن است.»

به دنبال اظهارات نخست وزير روسيه، هواداران گروه گولوس می گويند که هدف يکسری ارعاب های وحشيانه قرار گرفته اند.
XS
SM
MD
LG