لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

روسيه طرح خود را درباره سوريه به «آمريکا داده است»


جان کری (چپ) و سرگئی لاوروف قرار است روز پنجشنبه طرح روسیه درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه را بررسی کنند.
جان کری (چپ) و سرگئی لاوروف قرار است روز پنجشنبه طرح روسیه درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه را بررسی کنند.
وزارت امور خارجه روسيه می‌گويد که طرح خود را درباره قرار دادن سلاح‌های شيميايی سوريه تحت نظارت بين‌المللی به آمريکا داده و قرار است که وزيران امور خارجه دو کشور روز پنج شنبه آن را بررسی کنند.

جان کری‌ و سرگئی لاوروف، وزيران امور خارجه آمريکا و روسيه، روز پنج شنبه در ژنو درباره اين طرح با يکديگر گفت‌وگو خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری روسی ايتارتاس، اين مذاکرات دو روز طول خواهد کشيد.

يکی از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرده است که آقای کری در جريان سفر خود به ژنو، با اخضر ابراهيمی، نماينده اتحاديه عرب و سازمان ملل در امور سوريه، نيز گفت‌وگو می‌کند.

روسيه در طرح خود پيشنهاد نظارت بين‌المللی بر سلاح‌های شيميايی سوريه را ارائه کرده، اما با تصويب يک قطعنامه الزام‌آور در شورای امنيت سازمان ملل که پيامدهای سختی را در صورت خودداری سوريه از اجرای آن پيش‌بينی می‌کند، مخالف است و آن را زمينه حمله نظامی به سوريه می‌داند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، طرح روسيه را به طور بالقوه «مثبت» خوانده، اما گفته است که همزمان بايد با حفظ تهديد نظامی، بشار اسد را تحت فشار قرار داد.

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه ابراز اميدواری کرد که مذاکرات ميان جان کری و سرگئی لاوروف به يافتن راه حلی در زمینه کاستن از تهديد سلاح‌های شيميايی سوريه منجر شود.

در همين حال، خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که نمايندگان پنج عضو دائم شورای امنيت شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه روز چهارشنبه با هم ديدار و درباره سوريه گفت‌وگو خواهند کرد.

پيشتر قرار بود که شورای امنيت سازمان ملل روز سه شنبه يک نشست اضطراری برگزار کند ولی اين نشست به درخواست روسيه لغو شد.

از سوی ديگر، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه گفته که روسيه «پرستيژ» خود را بر سر بحران سوريه گذاشته است.

وی اظهار داشت: جالب است ببينيم که مسکو و دمشق چگونه مسئله سلاح‌های شيميايی سوريه را حل و فصل می‌کنند.

آقای کارنی افزود: «روسيه حامی نزديک اسد و سوريه است. اين کشور باعث شده که تلاش‌های بين المللی برای پاسخگو بودن اسد عقيم گذاشته شود».

از آغاز بحران سوريه در دو سال و نيم پيش، آمريکا بارها از موضع مسکو در قبال سوريه ابراز نارضايتی کرده است و گفته که روسيه مانع حساب پس دادن حکومت بشار اسد شده است.

بحران سوريه تاکنون بيش از يکصد هزار کشته و ميليون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

در تحولی ديگر، فعالان سوری روز چهارشنبه خبر دادند که هواپيماهای ارتش سوريه بيمارستانی در نزديکی شهر حلب را هدف قرار دادند که در جريان آن ۱۱ نفر کشته شدند. يک دکتر يمنی نيز در ميان کشته شدگان است.

ناظران سوری حقوق بشر در سوريه مستقر در بريتانيا می‌گويند که چندين نفر نيز در جريان حمله به اين بيمارستان در شهر الباب مجروح شده‌اند.

نيروهای هوادار بشار اسد برای بازپس‌گيری مناطق تحت کنترل شورشيان اقدام به بمباران سنگين هوايی اين مناطق می‌کنند که عمدتا در شمال اين کشور و در اطراف حلب، دومين شهر بزرگ سوريه، قرار دارد.
XS
SM
MD
LG