لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

ایران و روسیه قرارداد ساخت دو نيروگاه جديد اتمی «امضاء می‌کنند»


تنها نیروگاه اتمی ایران در بوشهر که توسط روسها تکمیل و راه‌اندازی شده، هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است.
تنها نیروگاه اتمی ایران در بوشهر که توسط روسها تکمیل و راه‌اندازی شده، هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

سازمان انرژی اتمی ايران روز سه شنبه، سوم تير، اعلام کرد که اواخر مرداد يا اوايل شهريور ماه قرارداد ساخت دو نيروگاه جديد اتمی با ظرفيت توليد هر کدام یک هزار مگاوات برق را با روسيه امضاء خواهد کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، به خبرگزاری ايرنا گفته که علی اکبر صالحی قرار است که برای امضای این قراردادها اواخر مرداد يا اوايل شهريور به مسکو سفر کند.

روسيه يکی از شش قدرت جهانی است که در مذاکرات هسته‌ای با ايران حضور دارد. مسکو هنوز به اين خبر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی واکنش نشان نداده است.

اين خبر پس از آن اعلام می‌شود که نيکلای اسپاسکی، معاون شرکت دولتی روس اتم، هفته جاری به تهران سفر و با مقام‌های جمهوری اسلامی برای ساخت نيروگاه‌های جديد در ايران رايزنی کرد.

آقای کمالوندی با اشاره به گفت‌وگوهای اين مقام روسيه در تهران گفته است که «در اين مذاکرات مقرر شد متن نهايی توافق دو طرف در چند هفته آينده تدوين و نهايی شود... و بيشتر مسائل از جنبه‌های فنی و تجاری حل شد، اما نکاتی باقيمانده که نياز به بررسی بيشتر دارد».

وی افزوده است: «پروتکل مربوطه که بايد به امضای مسوولان انرژی اتمی ايران و روسيه برسد تهيه و تدوين شده و به تاييد معاونت حقوقی رياست جمهوری رسيده است».

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، نيروگاه های جديد قرار است که در نزديکی بوشهر احداث شود و کلنگ آن نيز اواخر امسال به زمين زده خواهد شد.

روسيه پيش از اين کار تکميل و بهره برداری از نيروگاه فعلی بوشهر را بر عهده داشت که نزديک به دو دهه به طول انجاميد و هنوز نيز به بهره برداری کامل نرسيده است.

آقای کمالوندی با ارائه جزئياتی درباره دو نيروگاه جديد، گفته است که هرکدام از آنها حداقل هزار مگاوات برق توليد می‌کنند و به آب شيرين کن مجهزند.

ايران که برنامه اتمی‌اش با نگرانی غرب و ترس از دستيابی آن به فناوری ساخت بمب هسته‌ای مواجه است، می‌گويد که در صدد استفاده صلح آميز از انرژی اتمی است و برای نيروگاه‌های آينده خود بايد اورانيوم را غنی‌سازی کند.

اين در حالی است که سوخت تنها نيروگاه اتمی ايران در بوشهر نيز به مدت ده سال توسط مسکو تامين خواهد شد و تهران نتوانسته است که از اورانيوم غنی شده خود برای توليد سوخت و استفاده در اين نيروگاه بهره گيرد.

قدرت‌های جهانی- شامل آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين همراه با آلمان- در مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه پنج به علاوه يک، از تهران خواسته‌اند که از ذخاير اورانيوم غنی سازی شده خود تا ميزان قابل توجهی بکاهد تا نگرانی از دستيابی آن به سلاح هسته‌ای کاهش يافته و تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران برداشته شود.

ايران هر گونه توقف در برنامه هسته‌ای خود و غنی سازی اورانيوم را رد کرده است. دور جديد مذاکرات ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک قرار است از دهم تيرماه در وين- پايتخت اتريش- از سر گرفته شود.

طرفين کمتر از يک ماه فرصت دارند تا توافق موقت ژنو که در آذرماه پارسال به دست آمد را به يک موافقتنامه پايدار و دائمی تبديل کنند.

XS
SM
MD
LG