لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

اسناد ويکی ليکس: روسيه دارای يک حکومت مافيايی است


از راست: دمیتری مدودیف، رییس جمهور روسیه و ولادیمیر پوتین، نخست وزیر
از راست: دمیتری مدودیف، رییس جمهور روسیه و ولادیمیر پوتین، نخست وزیر
بر اساس اسناد مربوط به یک جلسه مقام های آمريکايی که متن آن از سوی سايت ويکی ليکس منتشر شده است، روسيه به عنوان يک «دولت مافيايی» معرفی و تاکید شده است که احزاب سياسی در این کشور با باندهای تبهکار همدست هستند.

بر پايه اين اسناد که در شماره روز پنجشنبه روزنامه «گاردين» به چاپ رسيده است، خوزه گونزالس، دادستان اسپانيايی به مقام های آمريکايی گفته است که «او...روسيه را به عنوان يک دولت مافيايی مجازی مورد توجه قرار می دهد» که در آن «نمی توان بين فعاليت های حکومت و باندهای سازمان يافته تبهکار تفاوتی قائل شد.»

گونزالس که به مدت يک دهه بر روی پرونده های مربوط به باندهای تبهکار روسی کار کرده است همچنين با تاييد مسموم شدن الکساندر ليتويننکو، ناراضی روسی، اين فرضيه را مطرح کرده که سازمان های اطلاعاتی و امنيتی روسيه «جنايات سازمان يافته خود را دارند.»

گزارش روزنامه گاردين حاکی است که متن گفت و گو ميان قاضی گونزالس و مقام های آمريکايی فوريه سال جاری از سفارت آمريکا در مادريد به وزارت امور خارجه آمریکا ارسال شده و اشاره می کند که دادستان عالی اسپانيا همچنين ادعا کرده که «برخی از احزاب سياسی در روسيه دست در دست باندهای جنايتکار اقدام به تیهکاری می کنند.»

اين سند می افزايد: «قاضی گونزالس گفته است که حزب ليبرال دمکرات از سوی کا گ ب و جايگزين آن، سرويس اطلاعاتی خارجی روسيه، تاسيس شده و بسياری از تبهکاران عمده روسی در آن حضور دارند.»

در سند جداگانه ديگری که بلافاصله پس از مرگ ليتويننکو در لندن در سال ۲۰۰۶ ارسال شده است، دانيل فريد، دستيار وزير امور خارجه آمريکا اين پرسش را مطرح کرده که آيا پوتين پيشاپيش از توطئه قتل اين ناراضی خبر داشته است يا نه.

فريد در جلسه ای با يک مشاور ارشد وزارت امور خارجه فرانسه گفته است: «چگونه عناصر خودسر امنيتی می توانند ... بدون اطلاع پوتين دست به چنين اقدامی بزنند.»

اسناد ويکی ليکس نشان می دهد که گونزالس همچنین اين اتهام را مطرح کرده است که «ارتباطات روشنی بين احزاب سياسی روسيه، باندهای تبهکار و قاچاق سلاح وجود دارد.»

اين قاضی ارشد اسپانيايی اعتقاد داشته که مقام های اطلاعاتی روسيه پشت قضيه يک کشتی باری حمل سلاح به مقصد ايران در دريای شمال در سال ۲۰۰۹ بوده اند.

اين اسناد همچنين تاکيد می کند، مقام های روسی از باندهای مافيايی برای انجام اقداماتی بهره می گيرند که انجام آن «از سوی دولت پذيرفته شده نيست» و از جمله اين موارد می توان به فروش سلاح به کردهای ترکيه برای ایجاد نا آرامی در اين کشور اشاره کرد.

قاضی گونزالس همچنين گفته است که از نظر او، مافيا به صورت مجازی، بلاروس و چچن را اداره می کند و «کنترل عظيمی» بر بخش هايی از اقتصاد جهانی بويژه صنعت آلومينيوم دارد.

ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، در واکنش به اسناد ويکی ليکس از «پيشرفت های دولت» خود برای گسترش دمکراسی دفاع و بر همکاری با غرب تاکيد کرد.

آقای پوتين در گفت و گو با لاری کينگ در تلويزيون سی ان ان گفت که «کشورش بر اساس اراده مردم و از طريق دولت مشروع برآمده از انتخابات اداره می شود.»

ونزوئلا، کوبا؛ «محور شرارت»

بخش ديگری از اسناد وزارت امور خارجه آمريکا که از سوی ويکی ليکس منتشر شده از قول يک ديپلمات آمريکايی گزارش می دهد که سرويس های اطلاعاتی کوبا به هوگو چاوز، رييس جمهور ونزوئلا، مشاوره می دهند.

اين ديپلمات آمريکايی از کوبا و ونزوئلا به عنوان «محور شرارت» نام برده است.

بر اساس اسناد انتشار يافته ديگر، آمريکا نگران «گرم گرفتن» چاوز با ايران است و از نگرانی های يهوديان ونزوئلايی درباره تبعيض حکومت نسبت به آنها سخن می گويد.

سند ديگری در باره نگرانی ها از نقش کوبا در ونزوئلا، حاکی است که که يک دلال عمده نفتی آمريکا در گزارشی که تاريخ آن مربوط به سال ۲۰۰۶ است، می گويد: «سازمان های اطلاعاتی کوبا برای ارائه خدمات امنيتی ضد آمريکايی به ونزوئلا پيشنهادهای زيادی داده اند.»
XS
SM
MD
LG